ضرورت توجه شوراهای اسلامی به مسائل فرهنگی
تاريخ ارسال خبر : 21 ژوئن 2013 | ساعت 15:39 | کد خبر: 27320 | sv184 | چاپ این مطلب

امام جمعه وحدتیه بر ضرورت توجه شوراهای اسلامی به مسائل فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد و گفت: شعار خدمت، نباید منحصر به پوسترها و بنرها باشد و اعضای شورای اسلامی باید از تمامی ظرفیت‌ها برای پاسخگویی به مطالبات مردم بهره ببرند.
حجت‌الاسلام سید یعقوب موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتستان در ارتباط با فلسفه شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: همانطور که از واژه شورا پیدا است، شوراهای اسلامی شهر و روستا باید با مشورت و هم‌اندیشی برای رفع مشکلات و دغدغه‌های پیش روی مردم تلاش کنند.

وی افزود: مشورت پیرامون موضوعات مختلف نباید تنها بین اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا صورت پذیرد بلکه هر یک از اعضای شورا باید نظرات شهروندان و صاحب‌نظران در ارتباط با موضوع کاری و مأموریت پیش روی شورای اسلامی را جویا شوند و با اطلاعات کامل و دست پر در جلسه‌های شورا حاضر شوند.

امام جمعه وحدتیه خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و افراد صاحب‌نظر سبب می‌شود نمایندگان و منتخبین مردم با دید وسیع‌تر و بازتری مسائل را مورد بررسی و واکاوی قرار دهند و در نهایت رأی و نظر خود را بر اساس مصالح جامعه اعلام کنند.

ضرورت توجه شوراهای اسلامی به مسائل فرهنگی و اجتماعی

موسوی توجه شوراها به مسائل فرهنگی و اجتماعی را ضروری دانست و عنوان کرد: شوراهای اسلامی در شهر و روستاها باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند و نباید دیدگاه خود را صرفاً به مسائل اقتصادی و عمرانی معطوف کنند.

وی تصریح کرد: توجه به عمران شهری و روستایی و پیگیری مسائل اداری از اهمیت بالایی برخوردار است ولی به هیچ‌وجه نباید سبب کم‌رنگ شدن توجه شوراها به مسائل فرهنگی و اجتماعی شود.

موسوی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر و روستا باید خود را مکلف به حضور منظم در برنامه‌ها و مناسبات فرهنگی، مذهبی و ملی بدانند و با پیشگامی در اجرای این مناسبات، مراسم این چنینی را بهتر از قبل برگزار کنند.

وی عنوان کرد: بعضاً مشاهده می‌شود که اعضای شوراهای اسلامی صرفاً دیدگاه عمرانی و اجرایی دارند و حضورشان در مراسم بسیار کم‌رنگ است و این امر سبب کاهش ارتباط توده‌های مردم با اعضای شوراها می‌شود.

شوراها به نقش نظارتی خود توجه داشته باشند / شعار خدمت منحصر به پوستر و بنرهای تبلیغاتی نباشد

امام جمعه وحدتیه اظهار داشت: نقش نظارتی یکی از ابعاد شوراهای اسلامی شهر و روستا است و شوراها همیشه باید این وظیفه را مدنظر قرار دهند.

موسوی متذکر شد: شوراهای اسلامی باید با نظارت مستقیم بر کار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها زمینه ارائه خدمات مطلوب‌تر و با کیفیت بالاتر را برای مردم ایجاد کنند.

موسوی عنوان کرد: شهروندان و اهالی روستاها موقعی که نمایندگان خود برای هدایت شوراهای اسلامی شهر و روستا را انتخاب می‌‎کنند انتظاراتی از آن‌ها دارند که برخواسته از برنامه‌ها و شعارهای کاندیدای شورای اسلامی است.

وی گفت: نباید تنها در ایام تبلیغات اعتماد و آرای مردم را جلب کنیم بلکه پس از انتخاب به‌عنوان عضو و منتخب مردم در شورای اسلامی وظایف ما بسیار سنگین‌تر از قبل است و باید تمامی وعده‌های خود و دغدغه‌های مردم را رفع کنیم.

موسوی متذکر شد: خدمت نباید منحصر به بنرها و پوسترهای تبلیغاتی باشد بلکه باید شعارهای خود را در عمل به مردم ثابت کنیم.

فضای شوراها فضای تعامل و همفکری باشد

امام جمعه وحدتیه گفت: شورای اسلامی محلی برای وحدت، تعامل و همفکری است و نباید اعضای شوراهای اسلامی مقابل یکدیگر قرار گیرند و فضای تقابل بر شوراها حاکم شود.

موسوی اظهار داشت: حضور در شورای اسلامی شهر یا روستا به منزله عهد و پیمانی است که با مردم بسته‌ایم و هدف غایی و نهایی ما باید خدمت به مردم باشد؛ هر عمل و اقدامی که باعث اخلال در روند عادی فعالیت‌های شوراهای اسلامی شود، تضییع حقوق مردم را به‌دنبال خواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که شوراهای اسلامی باید صرفاً به منافع اجتماعی و مطالبات مردم توجه داشته باشند، افزود: هیچ یک از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نباید بر اساس دیدگاه و تفکرات شخصی خود عمل کنند و دست به اقدامی بزنند که عقب افتادگی جامعه را به دنبال داشته باشد.

موسوی متذکر شد: شوراهای اسلامی باید دیدگاه‌های کارشناسی و علمی را مبنا و معیار تصمیم‌گیری قرار دهند.

وی افزود: تصمیمات شوراهای اسلامی باید بر پایه منطق و استدلال باشد و اعضای شورای اسلامی بتوانند با منطق و استدلال از نظریات خود دفاع کنند.

عملکرد شوراهای اول و دوم از شورای سوم مطلوب‌تر بود

امام جمعه وحدتیه اظهار داشت: در بین شوراهای ادوار متوجه می‌شویم که عملکرد شوراهای اول و دوم از مطلوبیت بیشتری نسبت به شوراهای دوره سوم برخوردار بودند.

موسوی عنوان کرد: گاهاً در برخی مناطق شاهد بودیم که رویه شوراهای اسلامی دور سوم در مقایسه با ادوار قبل دچار تغییراتی شده بود که سبب کاهش مطلوبیت خدمات آن‌ها از دیدگاه مردم و نارضایتی‌هایی بین مردم شده بود.

وی گفت: عدم رأی‌آوری اعضای شوراهای دور گذشته در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نشان از سلب اعتماد و عدم رضایت مردم از عملکرد آن شوراها دارد.

موسوی عنوان کرد: رویکرد انتخابی مردم در شوراهای اسلامی دور جدید تغییر یافته و عموماً به افراد جدید، جوان و افرادی با سطح تحصیلات بالا رأی داده‌اند.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ