قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد
تاريخ ارسال خبر : 21 ژوئن 2013 | ساعت 15:51 | کد خبر: 27324 | sv189 | چاپ این مطلب

وی افزود: به این ترتیب در حدود دو سال اخیر خودروسازان محصولات‌شان را با ضرر و زیان فروختند و تنها در اسفندماه سال گذشته موفق شدند قیمت محصولات‌شان را در حد لازم افزایش دهند که آن نیز با اعتراض شورای رقابت روبرو شد.

 

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: امیدواریم با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی صنعت خودرو بتوانیم اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار مسوولان دولت جدید قرار دهیم.
 
داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اخیرا معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از کاهش قیمت خودرو در دولت جدید خبر داده است.
 
وی با بیان این‌که به واسطه ۲۰ سال آشنایی آقای نوبخت را فردی متین، کارشناس و ‌متخصص در امور اقتصادی می‌شناسم، خاطرنشان کرد: بنابراین معتقدم که احتمالا گزارش کاملی از وضعیت فعلی صنعت خودرو به وی ارائه نشده که از احتمال کاهش قیمت خودرو در دولت جدید گفته است.
 
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در هشت سال گذشته صنعت خودرو سرکوب مالی شده و قیمت محصولات آن به طور مصنوعی پایین نگاه داشته شده است که نتیجه آن رشد ۷٫۷ برابری شاخص قیمت کالاهای عمومی در این مدت در مقایسه با رشد ۱٫۴ برابری قیمت خودروها بوده است.
 
وی افزود: به این ترتیب در حدود دو سال اخیر خودروسازان محصولات‌شان را با ضرر و زیان فروختند و تنها در اسفندماه سال گذشته موفق شدند قیمت محصولات‌شان را در حد لازم افزایش دهند که آن نیز با اعتراض شورای رقابت روبرو شد.
 
میرخانی رشتی با بیان این‌که به دنبال بروز بحران نقدینگی در صنعت خودرو در اردیبهشت ماه سال گذشته پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات به این صنعت به تصویب دولت رسید، خاطرنشان کرد: با این حال این تسهیلات تاکنون پرداخت نشده است. در کنار آن شورای رقابت نیز اواخر سال گذشته وارد عرصه قیمت‌گذاری خودرو شده و برای حدود سه ماه بازار خودروسازان را قفل و جریان ورودی نقدینگی به این شرکت‌ها را متوقف کرد.
 
وی تصریح کرد: بنابراین در چنین شرایطی قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت زیرا ممکن نیست که تولیدکننده‌ای کالایی را به قیمتی ارزان‌تر از قیمت تمام شده‌ آن عرضه کند مگر آن‌که بپذیریم این واحد تولیدی تعطیل شود.
 

مشاور انجمن خودروسازان ایران خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان گفت خودرو ارزان می‌شود که قیمت مواد اولیه‌ای مانند فولاد، مس و آلومینیوم کاهش یابد در حالیکه در حدود دو سال اخیر قیمت این مواد به طور میانگین سه برابر شده است. البته با توجه به بورسی بودن شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه به نظر می‌رسد دولت نمی‌تواند قیمت این محصولات را کاهش دهد که به این ترتیب کاهش قیمت خودرو نیز غیر ممکن خواهد بود./


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ