اولویت سنجی تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه (ANP)
تاريخ ارسال خبر : 21 ژوئن 2014 | ساعت 13:17 | کد خبر: 31565 | sv185 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” مقاله فرضعلی سالاری و همکاران ایشان تحت عنوان اولویت سنجی تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه  با استفاده از مدل فرآیند تحلیل شبکه (ANP)  انتشار یافته است.علمی

در چکیده این مقاله بدین صورت بیان شده که : فضاهای عمومی، نقش محوری در برنامه ریزی و توسعۀ شهرها دارند و از اجزای اصلی یک محیط شهری سالم و با نشاط به حساب می آیند.

توسعۀ کیفی و کمی فضاهای عمومی شهرها، هنگامی روند مطلوب اجرایی و قابل تحققی پیدا خواهد نمود که اولویت¬سنجی مسایل موجود در شهرها، مبتنی بر نظریات نوین مشارکت مردمی(دیدگاه استفاده کنندگان) و استفاده از روش¬های علمی مناسب و کارآمد باشد.

از آنجا که نظرات و آراء مختلفی در سطح شهر پیرامون مسایل و اولویت های شهری وجود دارد و اتخاذ تصمیمات می بایست همگرا و در راستای پوشش همه جانبه اولویت ها باشد، بنابراین هدف مقاله حاضر، اولویت سنجی و تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه با استفاده از مدل « فرآیند تحلیل شبکه»   (ANP)می باشد.

در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی کتابخانه ای، بررسی های میدانی، مراجعۀ مستقیم به سازمان های مربوطه و استفاده از ابزار پرسشنامه بوده که محدوده مورد مطالعه شامل فضای عمومی؛ پارک، خیابان و بازار و هفت فضای شهری مورد بررسی است. ابتدا مهمترین مسایل مرتبط با فضاهای عمومی شهر با استفاده از منابع، مصاحبه و پرسشنامه استخراج گردید، سپس با توجه به ویژگی های  ANP  و مسایل شهر عسلویه، دادهها و اطلاعات اولیه طبقه بندی و به تبع آن مدل مفهومی ANP تهیه گردید. 

مدل ANP مبتنی  بر فضاهای عمومی شهر عسلویه شامل ۴ خوشه (معیار/گروه) و ۱۴ گزینه )نود/زیر گروه) با استفاده از نرم افزار تولید شد و نتایج بررسی های میدانی در نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. خروجی های مدل Super Decisions به شیوههای مختلف متنی و نمودارهای متنوع و قابل تأمل برای تمام معیارها و گزینه ها قابل ارایه است.

از این رو، به سبب حجم گسترده عملیات، تنها برخی از خروجی ها برای نمونه در مقاله آورده شدند. نتایج تحقیق نشان می دهد، بیشترین و بالاترین اولویت ها مربوط به تعاملات اجتماعی  (۰٫۶۴۴) نرمال شده خوشه فضای مطلوب شهری، دسترسی اجتماعی   (۰٫۶۲۵) نرمال شده خوشه قابلیت دسترسی به فضاهای عمومی  و سازگاری (۰٫۴۱۵) نرمال شده خوشه کاربرد بهینه  فضاهای عمومی، با تأکید بر توسعۀ فضای عمومی بازار شهر (بخش مرکزی) و بخش بخش ساحلی شهر- پارک نگین جهت تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه تعیین گردید.انتهای پیام/م.ج


نظرات کاربران 

یک پاسخ به "اولویت سنجی تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه (ANP)"

  1. ja;v گفت:

    خیلی خوب و عالی بود

ارسال یک پاسخ