- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

میانگین قیمت مصالح‌ ساختمانی ۲۷‌درصد افزایش یافت

به نقل از دنیای اقتصاد، ساخت‌وسازهای سال جدید برای آنکه بتواند آمار عرضه مسکن در کشور را افزایش دهد باید تغییرات ناخوشایند قیمت‌ها در بازار مصالح‌ساختمانی را تحمل کند.

گزارش تازه مرکز آمار درباره نوسان قیمت‌ در بازار فروش مصالح‌ساختمانی از رشد دو رقمی نرخ‌ها حکایت دارد به طوری که متوسط قیمت مصالح ‌ساختمانی در سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته که در بین گروه‌های مختلف، قیمت مصالح انرژی‌بر تا ۵۳ درصد هم گران شده است.

از سوی دیگر هزینه دستمزد کارگر ساختمانی که یکبار در نیمه سال‌گذشته حدود ۱۲ درصد زیاد شده بود در سال جدید حداقل ۱۸ درصد دیگر –این بار به صورت رسمی- مشمول افزایش شده است.

به این ترتیب، برآیند آنچه در دو بازار مصالح‌ساختمانی و کارگر‌ساختمانی به شکل تورم‌قیمت‌ها به صورت رسمی اعلام شده نشان می‌دهد هزینه تمام‌شده مسکن در سال۹۱ حداقل ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند.

اما امسال سازنده‌های مسکن در شرایطی باید رشد هزینه‌های ناشی از گرانی در عرضه مواد اولیه ساخت‌وساز را پوشش دهند که از یک‌سو تسهیلات بانکی در دسترس انبوه‌سازان با همان سقف سال گذشته -۲۵میلیون تومان- قابل پرداخت است و از سوی دیگر قدرت خرید مسکن تحت تاثیر تورم عمومی حداقل ۲۰ درصد ضعیف‌تر شده است.

با این وضعیت اگر چه افزایش قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی در سال جاری حتمی به نظر می‌رسد، اما فاصله بازار تقاضا با این واحدها بیشتر از قبل خواهد شد.

از جزئیات آنچه مرکز آمار ایران تحت عنوان «نتایج آمارگیری از قیمت مصالح‌ساختمانی» منتشر کرده حاکی است: در نیمه‌سال گذشته متوسط قیمت مصالح‌ساختمانی در ۶ گروه از مصالح‌ پرمصرف ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

در بین این گروه‌ها، قیمت آجر با بیشترین رشد قیمتی روبه‌رو شده به طوری که قیمت هر قالب آجر فشاری ۵۰ درصد، آجر ماشینی ۸۰ درصد و آجر سفالی نیز ۳۱ درصد افزایش یافته است. بعد از آجر، بازار عرضه موزائیک مشمول بیشترین رشد قیمتی شده است. قیمت فروش موزائیک در نیمه‌سال گذشته به طور متوسط ۳۱ درصد افزایش پیدا کرده و به مترمربعی ۴هزار تومان رسیده است.

براساس این گزارش در بازار آهن‌آلات ساختمانی نیز قیمت تیرآهن و میلگرد به ترتیب ۲۰ درصد و ۱۷ درصد افزایش یافته است.

همچنین در گروه ورق‌های مورد کاربرد در ساخت‌وساز، قیمت‌ها ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

در نیمه‌اول سال گذشته طبق اعلام مرکز آمار ایران قیمت بلوک‌های سیمانی ۱۲ درصد با رشد مواجه شده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نوسان صعودی قیمت مصالح ساختمانی در نیمه دوم سال گذشته با شیب تندتری ادامه پیدا کرد، به طوری که در این مدت قیمت انواع آجر ساختمانی به‌طور متوسط ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین میانگین قیمت تیرآهن در نیمه دوم سال گذشته نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، ۳۶ درصد رشد کرد و قیمت میلگرد و موزائیک و بلوک‌سیمانی نیز به ترتیب ۳۵ درصد، ۲۲ درصد و ۳۱ درصد مشمول افزایش شد.

مجموعه خیز قیمت ۶ قلم کالای پرمصرف ساختمانی در طول سال۹۰ باعث شد نرخ فروش آجر، تیرآهن، میلگرد، ورق، بلوک‌سیمانی و موزائیک به ترتیب ۳۸ درصد، ۲۸ درصد، ۲۶ درصد، ۲۵ درصد، ۱۷ درصد و ۳۱ درصد افزایش پیدا کند و میانگین رشد قیمت مصالح در ساخت‌وساز را از مرز ۲۷ درصد عبور دهد.