- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

گاردین : روژان کوچولو، قربانی قطع روابط ایران و انگلیس

روزنامه گاردین بریتانیا با انتشار گزارشی ، روژان پیر صالحی دختر ۴ ساله ایرانی را یکی ازقربانیان ماجرای حمله به سفارت بریتانیا در آبان ماه سال گذشته در تهران دانست.

به گزارش عصر ایران گاردین می نویسد : روژان که ۲ سال پیش با شکستن ریموت ماشین پدرش باتری آن را بلعیده بود در اثر انتشار اسید باتری مری خود را از دست داد و پزشکان ایرانی در عمل جراحی مری او را بریدند .

این گزارش می افزاید : خانواده روژان که ماهانه ۲۵۰ پوند درآمد دارند قرار بود سال گذشته وی را با هزینه ای معادل ۳۰۰ برابر درآمد ماهانه شان ( ۷۵ هزار پوند) به بیمارستانی در لندن منتقل کنند تا بر روی او عمل جراحی صورت بگیرد اما همزمان با بسته شدن سفارت بریتانیا در تهران در آبان ماه سال گذشته در پی حمله معترضان در تهران ، بررسی پرونده درخواست ویزای پزشکی روژان نیز همچون صدها پرونده دیگر با بسته شدن سفارت و خروج کارکنان آن متوقف شد.

روژان قرار بود  در بیمارستان ” اورموند استریت ” لندن بستری شود تا معاینات لازم برای انجام عمل جراحی بر روی او انجام شود.

گاردین به نقل از سخنگوی این بیمارستان لندن می نویسد : ” افرادی که مری خود را از دست داده اند باید با عمل جراحی معده شان بالا کشیده شود و معده به طور مستقیم به گلوی بیمار متصل شود.”

این سخنگو درباره بیماری روژان می افزاید :” بیمارستان بدون انجام معاینات دقیق پزشکی قادر نیست درباره وضعیت بیماری و عمل جراحی روژان نظر بدهد و درباره بیماران خارجی مان طبیعتا باید مراحل اداری صحیح و مناسب طی شود.”

گاردین در ادامه می نویسد مورد روژان کوچولو نمونه ای از مشکلاتی است که بسته شدن سفارت بریتانیا در تهران برای برخی از شهروندان این کشور ایجاد کرده است.

خانواده روژان می گویند پس از ۸ عمل جراحی بر روی دخترشان از مری این کودک تنها ۱ سانتی متر باقی مانده و با توجه به اتصال مستقیم معده به گلوی کودک غذا به طور مستقیم وارد معده او می شود.

روژان بیش از ۲ سال است که از این بیماری رنج می برد و خانواده او تنها می توانند غذاهای مایع به او بدهند.

قصوردر پرونده پزشکی روژان

خانواده روژان از پزشکان بیمارستانی که بر روی او عمل جراحی انجام داده اند شکایت کرده اند.

مژگان علمی پور مادر روژان به خبرگزاری ایسنا گفته است:

” نیمه شب دوم بهمن‌ماه سال ۸۸ ( شب حادثه) به دلیل نبود دستگاه آندوسکوپی به بیمارستان دیگری رفتیم که در آنجا نیز مسئولان بیمارستان به خاطر نداشتن تجهیزات کامل ما را به بیمارستان تخصصی دیگری فرستادند که در آنجا نیز یک ساعتی به دلایل نامشخص معطل شدیم که کادر پزشکی با گرفتن  عکس‌های پزشکی متوجه شدند که باطری به دیواره مری چسبیده و کاری نکردند تا به این نتیجه رسیدند که روژان باید به بیمارستان تخصصی‌تر منتقل شود.

وی با بیان اینکه پنج ساعت در آن بیمارستان منتظر ماندیم تا روژان را به اتاق جراحی منتقل کنند، گفت: جالب است بدانید روژان پس از آن که از آندوسکوپی خارج شد بدون هیچ دستگاه اکسیژن و برانکارد روی دستانم به اتاق عمل منتقل شد.

مادر روژان با بیان اینکه تیم پزشکی قسمتی از مری را که دچار میکروب شده بود برداشتند و دوسر آن را پیوند زدند، گفت: سه روز از این حادثه نگذشته بود که معاینات نشان داد پیوند باز شده است و به خاطر این سهل‌انگاری مری روژان را خارج کردند.

وی با بیان اینکه پزشکان برای زنده‌ماندن روژان با سوراخی که در ناحیه معده او ایجاد کردند به او غذا می‌رساندند گفت: روژان به مدت سه ماه از طریق لوله تغذیه می‌شد.

مادر روژان افزود : پس از ثبت شکایت ما از کادر پزشکی بیمارستان به دلیل سهل‌انگاری و قصور در ارائه خدمات اورژانسی به طفل دوساله، کارشناسان پزشکی دست به کار شدند تا میزان قصور تیم جراحی این بیمارستان معروف را مشخص کنند، گفت: کارشناسان پس از بررسی‌های لازم اعلام کردند با استناد به بررسی پرونده بالینی بیمارستان دو پزشک فوق تخصص گوارش به دلیل عدم‌هماهنگی به موقع با سرویس جراحی و تاخیر در انجام آندوسکوپی بیمار مرتکب ۱۰ درصد قصور نسبی پزشکی شده‌اند و مبلغ شش میلیون تومان دیه برای روژان در نظر گرفته شد.