- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

«عنان» ایران و عربستان را دعوت نکرد

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در موضوع سوریه، در حالی از برگزاری نشست «گروه تماس» مورد نظرش در هفته آینده خبر داده که نام ایران و عربستان سعودی در میان دعوت شدگان به این نشست به چشم نمی‌خورد!

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در موضوع سوریه، در حالی از برگزاری نشست «گروه تماس» مورد نظرش در هفته آینده خبر داده که نام ایران و عربستان سعودی در میان دعوت شدگان به این نشست به چشم نمی‌خورد!

به گزارش «تابناک»، کوفی عنان امروز اعلام کرد، نشست سازمان ملل درباره بحران سوریه، هفته آینده در ژنو برگزار می‌شود، ولی ایران و عربستان سعودی به آن دعوت نشده‌اند.

شبکه خبری «راشا تودی» گزارش داد، عنان با اعلام خبر برگزاری این نشست، گفته دعوت‌نامه‌هایی را برای پنج عضو دایم شورای امنیت (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) و همچنین ترکیه فرستاده کرده است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرده همه طرف‌ها بتوانند در مورد اقداماتی جدی به منظور پایان دادن به چرخه خشونت در سوریه و آوردن صلح به این کشور، به توافق برسند.

ترکیب این گروه تماس در حالی از سوی عنان اعلام می‌شود که قرار بود، پیشتر این گروه با مشارکت همه بازیگران مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه کشورهایی از منطقه که دارای ارتباطاتی با هر یک از طرفین هستند، تشکیل شود.

در این باره، عنان به ویژه بر حضور ایران در ترکیب این گروه پافشاری داشت و روسیه نیز ضمن همراهی با این موضع عنان، رسیدن به هر گونه راهکار پایدار درباره بحران سوریه را وابسته به مشارکت ایران اعلام می‌کرد.

با این حال، از زمان مطرح شدن این طرح، مخالفت‌های جدی آمریکا به عنوان مهمترین عامل بر سر راه حضور ایران در ترکیب چنین گروهی قلمداد می‌شد و همین امر، چشم انداز حضور ایران را در آن غیرمحتمل کرده بود.

اما نکته‌ای که کمتر انتظار آن می‌رفت، این بود که عربستان سعودی نیز به همراه ایران از لیست یادشده کنار برود.

در تحلیل این امر، باید گفت که به نظر می‌رسد حذف عربستان از این لیست با فشار عنان و روسیه و به منظور برقراری توازن در میان شرکت کنندگان انجام گرفته است. در حقیقت، عنان و روسیه بر این باور بوده‌اند که در صورت حضور عربستان ـ که اتحاد خود را با گروه‌های مخالف برقرار کرده ـ و حضور نداشتن ایران، دستاوردهای به دست آمده از مذاکرات این گروه به هیچ وجه مورد پذیرش دولت سوریه قرار نخواهد گرفت.

در این راستا، هرچند حضور پنج عضو دائم شورای امنیت به واسطه نقش جهانی‌شان و حضور ترکیه به دلیل همسایگی بلافصل با سوریه و به ویژه درگیری‌های اخیر رخ داده میان دو کشور، از هر نظر توجیه شدنی است، حضور عربستان بدون ایران نمی‌توانست در این چهارچوب منطق و توجیهی پیدا کند.