- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

کمک ۲۰۰۰ میلیارد تومانی به صنعت خودرو به کجا رسید؟

با توجه به شرایط صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور به‌ویژه کاهش حدود ۳۲ درصدی تولید خودرو در دو ماه ابتدایی امسال زنگ‌های خطر در این حوزه به صدا در آمده است؛ به‌گونه‌‌ای که به نظر می‌رسد هرچه زودتر باید نسخه جهانی نجات صنعت خودرو در ایران نیز پیچیده شود. 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صنعت خودرو در دنیا به لکوموتیو توسعه صنعتی هر کشوری معروف است؛ به‌گونه‌ای که این صنعت به دنبال خود بسیاری از صنایع مادر و واسطه‌ای از جمله فولاد، پتروشیمی، شیشه، ریخته‌گری، قطعه‌سازی و امثال آنها را ایجاد کرده و به حرکت در می‌آورد. 
صنعت خودرو با توجه به آن‌که حجم قابل توجهی از اشتغال صنعتی کشورها را به خود اختصاص داده، از اهمیت خاصی نیز در سیاست‌گذاری‌های کلان دولتها برخوردار است؛ تا جایی که در بحران اقتصاد جهانی در چند سال گذشته دولت آمریکا تنها با ارائه تسهیلات کمکی به دو بخش اقتصادی این کشور موافقت کرد که یکی صنعت بانکداری و دیگری صنعت خودرو بود. در آن زمان کمک ۳۸ میلیارد دلاری دولت آمریکا به خودروسازان این کشور که تنها ۱۹ میلیارد دلار آن به جنرال موتورز رسید، کمک کرد تا این خودروسازان سال‌های بحران را پشت سر گذاشته و جایگاه پیشین خود را دوباره باز یابند. 
البته این اقدام تنها مختص آمریکا نبود، بلکه فرانسه نیز در آن سال‌ها تسهیلات شش میلیارد یورویی را در اختیار دو خودروساز اصلی خود پژو و رنو قرار داد و حتی ترک‌ها نیز برای عبور از بحران به پرداخت تسهیلات به خودروسازان خود روی آوردند.در حال حاضر نیز صنایع خودروسازی ایران به دنبال تحمل فشارهای مختلف در شیب تند کاهش تولید قرار گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که لکوموتیو توسعه صنعتی کشور تاکنون ۳۰ درصد از سرعت حرکت خود در سال گذشته را از دست داده و همچنان در مسیر کاهش سرعت حرکت می‌کند. 
به گفته فرهاد به‌نیا _ عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان، این موضوع از هم‌اکنون زنگ‌های بحران در صنعت قطعه را به صدا درآورده است؛ به‌گونه‌ای که تاکنون تعدادی از واحدهای قطعه‌سازی کشور تعطیل و مابقی نیز کاهش تولید و تعدیل نیرو داشته‌اند که به موازات این روند تولید خودرو نیز کاهش حدود ۳۲ درصدی را تجربه کرده است. 
در این شرایط اقدام چندی پیش کارگروه حمایت از تولید در تخصیص دو هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا به‌ویژه برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اقدامی متناسب با شرایط فعلی این صنعت بود که کارشناسان معتقدند هرچه زودتر باید اجرایی شود، زیرا اجرای دیرهنگام آن مثمر ثمر نخواهد بود.در این خصوص دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه خودروسازان برای تخصیص اعتبار مصوب لحظه‌شماری می‌کنند، می‌گوید: در حال حاضر مصوبه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری در دست انشاء است تا با امضای معاون اول رئیس‌جمهوری جهت اجرا ابلاغ شود. 
احمد نعمت‌‌بخش معتقد است که زمان به سرعت برای صنعت خودرو در گذر است. پرداخت مطالبات بسیاری از قطعه‌سازان به تعویق افتاده و به موازات آن با کاهش تولید مواجه بوده‌ایم. امیدواریم تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی قبل از زمین گیر شدن صنعت پرداخت شود.این روزها رسانه های خارجی در مورد کاهش تولید خودرو در سال جاری مانور و سروصدای زیادی به راه انداخته اند. 
آنها به خوبی می دانند برای تضعیف صنعت ایران، اولین گزینه آسیب پذیر نشان دادن صنعت خودروست. به گفته کارشناسان، تخصیص تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در شرایط فعلی نقش بسیار موثری در افزایش دوباره سرعت لکوموتیو صنعت ایران خواهد داشت. همان چیزی که دشمنان ایران تمایلی به محقق شدن آن ندارند.