- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

عربستان خط لوله قدیمی انتقال نفت خود را بازگشایی کرد

رویترز اعلام کرد دولت عربستان به منظور کاهش وابستگی خود به تنگه هرمز یک خط لوله انتقال نفت در داخل خاک این کشور با ظرفیت ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز را بازسازی کرده است.

به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از رویترز، منابع مطلع گفتند، عربستان یک خط لوله قدیمی را که توسط عراق برای دور زدن تنگه هرمز در خاک این کشور ساخته شده بود، مجددا بازگشایی کرده است. این خط لوله به ریاض امکان می دهد که در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، بخشی از نفت خود را از طریق پایانه های واقع در دریای سرخ به بازارهای جهانی صادر کند.

خط لوله مذکور، که از خاک عربستان می گذرد، در دهه ۱۹۸۰ میلادی پس از آن احداث شد که تانکرهای نفتی در خلیج فارس از سوی ایران و عراق در جریان جنگ بین دو کشور هدف حمله قرار می گرفتند. پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ این خط لوله دیگر از سوی عراق مورد استفاده قرار نگرفت.

دولت عربستان در سال ۲۰۰۱ این خط لوله را در عوض بدهی های بغداد به ریاض مصادره کرد و طی سال های گذشته از آن برای انتقال گاز به نیروگاه های واقع در غرب این کشور استفاده می کرد.

عربستان، برای پیشگیری از بروز اختلال احتمالی در صادرات نفت، اکنون شرایط حمل نفت خود را تغییر داده، و عملیات تست ایمنی انتقال نفت از طریق این خط لوله را آغاز کرده است.

یک منبع آگاه در بخش نفتی عربستان گفت: «عملیات تست خط لوله به این دلیل آغاز شده که عربستان می خواهد از وجود راه های جایگزین صدور نفت خود اطمینان حاصل کند.»

منابع غربی می گویند، عملیات تست خط لوله مذکور چهار ماه است که از طریق انتقال روزانه ۱.۶۵ میلیون بشکه نفت به تاسیسات ذخیره نفت در نزدیکی بندر ینبوع در دریای سیاه در حال انجام است. کل تولید نفت عربستان در حال حاضر ۱۰ میلیون بشکه در روز است.

نفت تولیدی کشورهای عربستان، ایران، کویت، عراق، امارات و قطر که بیش از یک سوم نفت صادراتی جهان از طریق دریا را تشکیل می دهد، از تنگه هرمز عبور می کند. صادرات گاز مایع قطر نیز از طریق تنگه هرمز صورت می گیرد.