- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پیش بینی بارشهای شدید در مناطقی از کشور

پس از بارشهای مناسب طی چند ماه اخیر در نیمه شمالی، یک پژوهشگر هواشناسی از وقوع بارشهای شدید و وقوع سیلاب در مناطقی از نوار شمالی کشور و همچنین بارش‌های پراکنده و خفیف در غرب استان اصفهان طی چند روز آینده خبر داد.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، احسان مرادی افزود: طی هفته های گذشته و حتی ماه‌های گذشته، نیمه شمالی و برخی مناطق دیگر کشور بارها و بارها تحت تاثیر سامانه‌های مختلف بارشهای مناسبی داشته اند، حتی امسال به همین دلیل، بارشهای رگباری بخصوص در ساعات بعدازظهر تا شب برای برخی هموطنان ساکن در این مناطق عادی شده اما حالا با نفوذ امواج جدید ناپایدار و تقویت ناپایداریها، موج جدیدی از بارشهای شدید برای این مناطق پیش بینی می شود.

این پژوهشگر درباره مناطق تحت تاثیر این بارشها افزود: ابتدا از بعدازظهر روز گذشته رشد ابر و بارشهای رگباری از برخی مناطق شمال غرب، بخصوص مناطق مرتفع این ناحیه شروع می شود. سپس از امروز جمعه بر گستره و شدت بارشها در شمال غرب و مناطق محدودی از غرب افزوده خواهد شد و این ناپایداریها به غرب دریای خزر هم می رسد. در این مناطق رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید و در برخی نقاط بارش تگرگ رخ می دهد. سرانجام از ابتدای هفته آینده بارشها سراسر سواحل دریای خزر را هم فرا می گیرد و تا اواخر هفته آینده بارش تداوم خواهد داشت.

مرادی با هشدار به هموطنان ساکن در این مناطق گفت: گمان می کنم بارشهای پیش رو از نظر تداوم کم سابقه باشد. اگرچه بیشتر بارشها در ساعات بعدازظهر تا شب رخ خواهد داد، اما در سراسر روزهای هفته آینده در سواحل دریای خزر، استان اردبیل، مناطقی از شمال غرب و ارتفاعات البرز تکرار می شود و با توجه به رگباری و شدید بودن بارشها، همچنین با توجه به رخداد تگرگ در برخی نقاط، سیلابی شدن رودهای فصلی، آبگرفتگی معابر عمومی، طغیان رودهای دائمی و آسیب به محصولات زراعی و باغی پیش بینی می شود. در این مدت دریای خزر هم طوفانی خواهد بود.

وی درباره تغییرات دمایی نیز گفت: با شروع ناپایداریها طی بعدازظهر روز گذشته در شمال غرب و از امروز جمعه در سواحل دریای خزر کاهش محسوس دما شروع می شود که این کاهش در ابتدای هفته آینده قابل توجه خواهد بود، البته در سایر مناطق کشور کاهش دما نخواهیم داشت و این تغییرات شدید جوی منحصر به مناطق یاد شده است، در سایر مناطق کشور وزش باد، گرد و خاک و یا افزایش ابر در ساعات عصر پدیده چیره است.

این پژوهشگر هواشناسی یادآور شد: در دامنه های زاگرس مرکزی و از جمله غرب استان اصفهان نیز احتمال بارش های خفیف وجود دارد.