- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

زورگویی آمریکا میلیاردها دلار به کره ضرر می زند

سفیر ایران در کره جنوبی در حالی هشدار داده که ایران ممکن است واردات کالا از این کشور را متوقف کند که براساس آمار گمرک ایران حجم تجارت ایران و کره جنوبی در سال ۱۳۹۰ بیش از ۴۵ درصد نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش یافت.
 
[1]
 

به گزارش روز جمعه سرویس اقتصادی جام نیوز سفیر ایران در کره جنوبی طی اظهاراتی هشدار داده که ممکن است ایران در اعتراض به تصمیم این کشور برای ممنوع کردن واردات نفت خام ایران در پی تحریمهای اتحادیه اروپا، واردات کالا را از کره‌جنوبی متوقف کند.

احمد معصومی‌فر تاکید کرده که این اقدام سئول موانعی جدی را ‌برای صادرات کره‌جنوبی به ایران به وجود خواهده آورد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که حجم تجارت ایران و کره جنوبی در سال گذشته با رشد ۴۵ درصدی بالغ بر ۶٫۱ میلیارد دلار شد.

 

 

 

صادرات ایران به کره در سال قبل با رشد خیره کننده ۱۴۰ درصدی به رقم ۱٫۳ میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات ایران از این کشور شرق آسیا با افزایش ۳۰ درصدی به حدود ۴٫۷ میلیارد دلار رسید.

شمش آهن و فولاد، محصولات آهنی و فولادی، خودرو و قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، یخچال فریزر، کاغذ و مقوا و دستگاههای کارت خوان جزو عمده ترین اقلام وارداتی ایران از کره در سال گذشته بودند. در حالی که پروپان و بوتان مایع شده، روی غیرممزوج، متانول، محصولات پتروشیمی، سرب و آلومینیوم نیز اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران به کره را تشکیل دادند.

همچنین در حال حاضر محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی ساخت شرکتهای کره ای سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص داده اند. محصولاتی که یا به صورت واردات رسمی و قاچاق و یا به صورت مونتاژ داخلی وارد بازار کشور می شوند. کره همچنین بزرگترین صادرکننده خودرو به ایران است.

 

 

 

با توجه به آمار فوق می توان نتیجه گرفت که ایران در رابطه تجاری با کره جنوبی با تراز منفی تجاری ۳٫۴ میلیارد دلاری مواجه است.

در صورتی که ایران تصمیم به ممنوعیت واردات کالاهای کره ای بگیرد شرکتهای کره ای از بازاری چند میلیارد دلاری محروم خواهند شد. باید دید آیا دولت کره بازار چند میلیارد دلاری ایران را به خاطر تحریمهای غرب علیه کشورمان از دست خواهد داد یا خیر؟

پیشتر بزرگترین خودروساز کره یعنی کیا و هیوندای از قطع صادرات خود به ایران در پی تشدید تحریمهای بین المللی علیه کشورمان خبر داده بودند که البته این تهدیدها تاثیر چندانی بر صنعت خودروسازی ایران نگذاشت.