- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

کشف قدیمی‌ترین دی ان ای+تصویر

قدیمی‌ترین نمونه ژنوم انسان مدرن از استخوان‌های هفت هزار ساله دو مرد غارنشین در اسپانیا به دست آمد.

ایسنا: قدیمی‌ترین نمونه ژنوم انسان مدرن از استخوان‌های هفت هزار ساله دو مرد غارنشین در اسپانیا به دست آمد.

 دانشمندان جدیداً ژنوم‌های نزدیک‌ترین خویشاوندان منقرض شده انسان یعنی نئانتردال‌ها و دنیسوان‌ها را توالی دادند. در مورد اصل و نسب انسان‌ها نیز، قدیمی‌ترین ژنوم‌های انسان مدرن متعلق به مرد برفی Ötzi یعنی یک مومیایی پنج هزار و ۳۰۰ ساله بود که در سال ۱۹۹۱ در کوه‌های آلپ کشف شد.

آن‌ها همچنین دی ان ای متعلق به سلول‌های انسانی قدیمی‌تری را از خطر نابودی نجات دادند، اما این نمونه‌ها از میتوکندری تولید کننده انرژی برای بدن و نه از هسته‌های مامن کروموزوم انسان گرفته شده‌ بودند. دی ان ای میتوکندری فقط از طریق مادر به ارث می‌رسد.

هم‌اکنون محققان در جدیدترین دستاوردشان موفق به نجات بخش‌هایی از ژنوم بقایای دو مرد غارنشین شدند که در شمال اسپانیا کشف شده‌اند.

این دو غارنشین جوان به طور تصادفی در سال ۲۰۰۶ توسط کاوشگران در غاری واقع در رشته کوه‌‌های کانتابری پیدا شدند که ورودی آن در ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متری قرار داشت.

زمستان‌های این منطقه دارای سرمای قابل ملاحظه‌یی بوده که این امر به حفظ دی ان ای این استخوان‌ها کمک کرده است.

قدمت این استخوان‌ها به دوره مزولیتیک یعنی قبل از گسترش کشاورزی در شبه جزیره ایبریا توسط افراد نئولیتیک از خاورمیانه بازمی‌گردد. این غارنشینان با استناد به زینت‌های پیدا شده نوعی سگ‌های قرمز بر روی یک لباس، به شکار اشتغال داشته‌اند.

دانشمندان ۱٫۳۴ درصد و ۰٫۵ درصد ژنوم‌های انسانی از استخوان‌های این دو مرد غارنشین را بازیابی کردند. تحلیل‌ها حاکی از آن است که جمعیت‌های کنونی شبه‌جزیره ایبریا شمال اسپانیا، پرتغال و آندورا از لحاظ ژنتیکی ارتباطی با این شکارچیان باستانی ندارند. در واقع این غارنشینان از لحاظ ژنتیکی به جمعیت‌های حال حاضر شمال اروپا مرتبط‌اند.

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، شواهد بسیاری دال بر این که مردمان باسک از شبه جزیره ایبریا نوادگان مزولیتیک‌های منزوی شده در کشور باسک‌اند، موجودند. اما بر اساس یافته‌‌های جدید آْن‌ها از لحاظ ژنتیکی با این دو غارنشین ارتباطی ندارند.

دانشمندان همچنین دی ان ای کامل میتوکندری این دو مرد را بازیابی کرده و دریافتند که جمعیت اروپا در طول دوره مزولیتیک از لحاظ ژنتیکی بسیار یک دست بوده‌اند.

بر خلاف فاصله جغرافیایی، مردمان مناطق انگلستان کنونی، آلمان، لیتوانی، لهستان و اسپانیا در اصل و نسب میتوکندری سهیم‌اند. شکارچیان باستانی در واقع در عادات عشایری شریک بوده و دارای خاستگاه مشترک‌اند.

محققان در نظر دارند ژنوم‌های این دو غارنشین را تکمیل کنند. چنین داده‌یی می‌تواند در کنکاش ژن‌هایی که با ورود نئولیتیک در جمعیت‌های اروپایی اصلاح شده، کمک شایانی کند.