- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تولید واکسن ژنتیکی جدید جهت ترک سیگار

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند موفق به تولید یک واکسن ژنتیکی جدید شده اند که ادعا می کنند می تواند به ترک سیگار کمک کند. آنان عنوان کرده اند که این واکسن جدید می تواند از رسیدن نیکوتین به نقطه اثر آن درمغز جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  هم اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد درمان های ترک سیگار حتی با مصرف داروهای بسیار قوی ترک سیگار موفقیت آمیز نیستند، چراکه به عقیده دانشمندان این داروها در جلوگیری از رسیدن نیکوتین به نقطه اثر آن در مغز ناموفق عمل می کنند؛ از اینرو گروهی از محققان به تولید واکسنی پرداختند که با تزریق آن، آنتی بادی نیکوتین در بدن تولید می شود.

آنتی بادی نیکوتین در واقع مولکول هایی هستند که جریان نیکوتین در خون را قبل از رسیدن به مغز مسدود می کنند.  این واکسن جدید با بهره گیری از تکنولوژی ژن درمانی می تواند به اندازه کافی آنتی بادی را در بدن تولید کند؛ چراکه ژن های تولید کننده آنتی بادی از طریق این واکسن به بدن تزریق می شوند.  با استفاده از این تکنولوژی جدید، تنها یک بار نیاز به تزریق این واکسن وجود خواهد داشت

متخصصان دانشکده پزشکی “ویل کورنل” در نیویورک می گویند: واکسن جدید درواقع ولع و اشتیاق افراد سیگاری به نیکوتین را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد و بنابراین می تواند به میلیون ها فرد سیگاری در جهان کمک کند که این عادت مخرب را ترک کنند.

این واکسن ژنتیکی که فقط یک بار تزریق آن باعث تولید آنتی بادی های ضد نیکوتین در بدن می شود هم چنین می تواند کودکان را در برابر میل به سیگار کشیدن، مصون کند. واکسن جدید تاکنون فقط روی موش های آزمایشگاهی، امتحان شده است اما متخصصان امیدوارند که بتوانند ظرف کمتر از دو سال آینده آزمایشات انسانی روی محصول جدید را آغاز کنند.

بر اساس این گزارش، واکسن جدید درواقع حاوی ژن هایی است که به گونه خاص برنامه ریزی شده اند تا آنتی بادی هایی را تولید کنند که تاثیر نیکوتین را قبل از رسیدن به مغز، خنثی می کنند. به این ترتیب حس خوشایند ناشی از اعتیاد به نیکوتین در مغز افراد سیگاری، از بین می رود.

دکتر رونالد کریستال که سرپرستی این آزمایشات را بر عهده داشته متذکر شد: اگر افراد سیگاری این حس وابستگی به نیکوتین را دیگر تجربه نکنند، بی تردید خیلی راحت تر می توانند سیگار را ترک کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که برای ترک سیگار تلاش می کنند، اغلب پس از شش ماه دوباره سیگار کشیدن را از سر می گیرند اما واکسن جدید می تواند راه حل بهتر و موثرتری در اختیار آنها قرار دهد. تزریق این واکسن کبد را به تولید مداوم این آنتی بادی ها ترغیب می کند و در نتیجه آنتی بادی های لازم برای مقابله با نیکوتین همواره در خون موجود خواهد بود.

این مطالعه به تفصیل در مجله “طب تفسیری علوم” ارائه شده است.