- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

استقرار آزمایشگاه در کنار واحدهای صنعتی ضروری است

رئیس شبکه بهداشت دشتستان گفت: رعایت بهداشت در واحدهای تولیدی و صنعتی لازم است و استقرار آزمایشگاه در کنار واحدهای صنعتی ضرورت دارد.

خبرگزاری فارس: استقرار آزمایشگاه در کنار واحدهای صنعتی ضروری است
 

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، غلامرضا کهن در نشست با مدیران و مسئولان دستگاه‌ها اجرایی شهرستان دشتستان اظهار داشت: بهداشت یکی از شاخصه‌های مهم اجتماعی است که در تمام عرصه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیم و تنگاتنگ بهداشت با سلامت مردم و جامعه سبب حساسیت هرچه بیشتر این مساله شده و مسئولان ذی‌صلاح شهرستان دشتستان همواره برای ترویج فرهنگ بهداشتی کوشیده‌اند.

کهن با اشاره به فعالیت گسترده شهرستان دشتستان در صنعت کشاورزی ابراز داشت: شهرستان دشتستان به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی و خاک حاصل‌خیز یکی از مستعدترین نقاط استان بوشهر در امر کشاورزی است و سهم بالایی از تولیدات کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف عمده توسعه کشاورزی تامین غذای سالم برای مردم است و برای تولید غذای سالم توجه به نکات بهداشتی و سلامت ضروری به نظر می‌رسد و مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان همواره برای آشنایی کشاورزان با نکات و آموزه‌های بهداشتی لازم و کاربردی تلاش کرده‌اند.

این مسئول گفت: خرما یکی از عمده‌ترین اقلام تولیدات کشاورزی شهرستان دشتستان است و با رعایت نکات بهداشتی در تولید این محصول غذایی می‌توانیم زمینه را برای بهبود بازار فروش این محصول در سطوح ملی و بین‌المللی فراهم آوریم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با تاکید بر آنکه عدم رعایت نکات بهداشتی آثار سوء فراوانی بر صادرات این محصول دارد، عنوان کرد: رعایت نکردن اصول بهداشتی و استفاده از شیوه‌های سنتی و مواد ضد عفونی منسوخ شده در کارگاه‌های بسته بندی خرما اثرات منفی زیادی بر صادرات این محصول دارد.

کهن ادامه داد: مسئولان کارگاه‌های بسته‌بندی خرما باید روش‌های بهینه و استاندارد مانند گاز ازن و روش‌های سرمایشی و گرمایشی برای ضدعفونی کردن خرما را جایگزین روش‌های سنتی و منسوخ کنند.

وی اضافه کرد: کسب پروانه بهداشتی و آشنایی با ضوابط بهداشتی لازم این حرفه برای تمام واحدهای صنعتی و سنتی فعال در عرصه بسته‌بندی خرما ضروری است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: کارت سلامت کارگران، طراحی فضای فیزیکی استاندارد بر اساس نوع فعالیت و تجهیزات لازم مانند کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه برای هر کارگاه تولید و بسته‌بندی خرما لازم و ضروری است.

این مسئول با اشاره به ضرورت استفاده از وسایل مدرن و استاندارد در حمل این محصول اذعان داشت: استفاده از وسایل استاندارد و ویژه حمل بار نیز برای جابه‌جایی این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است و از مسئولان کارگاه‌های بسته‌بندی خرما انتظار داریم به این مسائل توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: برای نظارت بیشتر بر کیفیت مواد غذایی هر کارگاه و یا کارخانه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کند باید مجهز به آزمایشگاه و استقرار یک مسئول فنی باشد.

کهن در همین ارتباط متذکر شد: با توجه به این اصل مهم حداقل باید برای هرچند واحد بسته‌بندی و یا هر منطقه یک آزمایشگاه وجود داشته باشد.