تصویب طرح ویژه شهری در آینده ای نزدیک
تاريخ ارسال خبر : 5 جولای 2015 | ساعت 9:49 | کد خبر: 33543 | sv99 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” شهردار نخل تقی از تصویب طرح ویژه شهری و اتفاقات خوب در این شهر در آینده ای نزدیک خبر داد.علوی

شهرنخل تقی به عنوان بزرگترین شهر شهرستان عسلویه علاوه بر اینکه در کنار تاسیسات پارس جنوبی واقع گردیده به عنوان یکی از بنادر مهم تجاری جنوب استان نیز قلمداد میگردد. بدون شک مدیریت شهری چنین بندر مهمی شهرداری با تجربه و کاردان را می طلبد.  پس از برگزاری معارفه شهردارجدید این شهر به سراغ مهندس روح اله علوی رفتیم . او جوان است و پرانرژی و باروحیه ای مضاعف به این شهر آمده است. به گرمی از ما استقبال کرد. وی از کارشناسان فعال در حوزه مدیریت شهری و عمرانی استانداری بوشهر بوده است. بدون شک او در شهری که  مشکلات و معضلات فراوانی  دارد روزهای سختی را در پیش رو خواهد داشت . متن زیر حاصل  گفتگوی ما با این شهردار جوان است .

جناب آقای مهندس علوی ضمن عرض تبریک به جنابعالی به خاطر انتصابتان به عنوان شهردار نخل تقی به عنوان اولین سوال؛ علت قبول این مسئولیت از طرف شما چه بوده است؟

با توجه به حوزه کاری اینجانب  در حوزه معاونت امور عمرانی استانداری و با توجه به پیشنهادهای مختلف در شهرداری های  مختلف استان با بررسی جوانب همه شهرها و وجود یک پتانسیل کاری بسیار بالا و ظرفیت کاری در شهر نخل تقی و با توجه به اینکه به  همه امورشهرداری های استان آگاه بوده ام  به این نتیجه رسیدم که این  مسئولیت  را  بپذیرم.

بندر نخل تقی از نظر موقعیت جغرافیایی از بین عسلویه از یک جهت وتاسیسات پارس جنوبی از دو جهت محصور شده است؛ راهکار شما برای مدیریت چنین شهری بااین موقعیت چیست؟

محصور و حصاردر ذهن و تفکر انسان متاثر از جایگاه جغرافیایی شکل می گیرد.تفکر و اندیشه انسان،پویایی محیطی را به ارمغان می آورد تا از سایه تنگ محدودیت ها رهایی یابیم . این موضوع اگر با  برنامه ای  مدون به آن نگاه شود قطعا می تواند یکی از فرصت های مناسب در جهت توسعه شهر قلمداد گردد. از جنبه تهدید این جایگاه را با تدبیر و همکاری و حضور فعالانه مردم شریف نخل تقی به فرصت تبدیل می نماییم.

بستر خروج ازاین وضعیت را با مشاوران و اندیشمندان مطرح و به امید خدا نتایج حاصله تشریح خواهدشد.

ازپارس جنوبی به عنوان پایتخت اقتصادی ایران و حتی یکی از مهمترین مناطق صنعتی جهان  نام می برند. آیا نخل تقی از همسایه خود راضی است؟

زندگی در جوار تمدن صنعتی امروز  نیازمند همزیستی مسالمت آمیز بوده است . لازم است پتانسیل ها و قابلیت های هر محدوده شناخته گردد و درراستای اجرایی نمودن آن گام بردارم . جایگاه و نقش این شهر در توسعه شهرستان واستان قطعا رفیع می باشد و همه تلاشمان را در راستای نقش آفرینی مناسب به کارخواهیم بست.

قطعا  توقع داریم ، صنایع بالادستی و تاسیسات پارس جنوبی به عنوان همسایه های مهربان  و دلسوز با شهر ما برخورد کنند ماانتظار داریم  که شرکتهای پارس  جنوبی تاثیرگذاری مثبت بیشتری بروی مناطق شهری اطراف خود داشته باشند و این چیزی  نیست جز همان توسعه متوازن منطقه ای که ما به دنبال آن هستیم . به هر صورت  اتفاقاتی افتاده و تاثیرگذاری هایی داشته نه اینکه دیدگاه منفی داشته باشیم  اما هنوزجای کار کردن و رسیدگی به مشکلات شهرهای نخل تقی و عسلویه  از سوی  این صنایع وجود دارد.

مهمترین  اولویت کاری شما چیست؟

مسلما شهروند مداری و ارتقاء رفاه شهروندان و توسعهای پویا و پایدار که در آن بتوانیم نشاط و شادابی اجتماعی را به همشهریان هدیه کنیم با توجه به اینکه پارس جنوبی رتبه یک آلایندگی را دراستان دارد و همچنین از نظر وضعیت فضای سبز ؛سرانه پایینی نسبت به دیگر شهر هاداریم  اولویت کاری  من ساحل سازی؛ توسعه و احداث پارک های محله ای در راستای افزایش  سرانه فضای سبز خواهد بود.

درخصوص وضعیت مبلمان نامناسب و بافت قدیمی شهر چه برنامه ای دارید؟

طرح  تفضیلی فعلی جوابگوی نیازهای شهر نخل تقی نیست .  در یکسال آینده بجای طرح تفضیلی طرح ویژه شهری را به تصویب خواهیم رساند و با تصویب این طرح ویژه قطعا اتفاقات خوب  شهری انجام می شود.

آقای  مهندس علوی آیا برنامه ای برای بازسازی نیروی انسانی شهرداری دارید؟

ارتقاء ساختار سازمانی و نیروی انسانی متناسب با وضعیت  این شهر از سیاست ها و اولویت های کاری اینجانب می باشد. افزایش بهره وری قطعا درسایه داشتن نیروی انسانی متخصص و متعهد شکل می گیرد.

باتوجه به اینکه شهردار توسط اعضای شورای اسلامی انتخاب می شود برای تعاملی سازنده وپایدارتر با اعضای شورا چه برنامه ای دارید؟.

با توجه به اینکه در استانداری مسئولیتم رییس گروه شورا ها بوده است؛ شوراها را به عنوان همکاران خودم قلمداد میکنم قطعا با مطالعه این مسولیت را پذیرفتم و یکی از مهمترین ابزارهای این مسئولیت  تعامل و هماهنگی با اعضای شورای اسلامی شهر است.و این تعامل و هماهنگی چیزی نیست  جز اینکه شورا و شهرداری هریک به وظایف ذاتی خود بپردازند.قطعا در طول دوره خدمتم  با این نگاه که شش شهرداریم و شش عضو شورا با هماهنگی و تعاملا در راستای توسعه  شهر اقدام و در اموری که نیاز به مشورت و اخذ مجوز از  شوراباشد این تعامل برقرار خواهد شد.

باتوجه به اینکه اکثر مجتمع های تجاری و مراکز بزرگ خرید در شهر عسلویه احداث شده  شهردار نخل تقی چه برنامه ای برای رقابت با شهر همسایه دارید؟

– قطعا اعتقاد دارم که شهر نخل تقی نیاز به یک نوسازی شهری از جمله  ساخت مراکز خرید نوین خواهد داشت و تلاش می کنیم با احداث معابر و خیابانهای جدیدزمینه رشد فضاهای تجاری بیشتری را فراهم آوریم متناسب با ظرفیت شهر نخل تقی و در یک برنامه هماهنگ و منسجم به امید خدا تلاش می کنیم .زمینه ایجاد واحدهای تجاری و رونق شهر را با استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی  فراهم نمایم. رقابت سازنده ، حسن همجواری ، رفاقت دیرینه می تواند به بالا بردن جایگاه  این دو شهر منجر گردیده است.

مردم بومی شهر نخل تقی در گذشته از مشاغلی همچون صیادی  و تجارت بهره می بردند و با ایجادصنایع گازی و پتروشیمی گاز نه تنها از وجود صنایع جدید بهره ای نبردند بلکه شغلهای گذشته خود را نیز از دست دادند . آلودگی و سایر معضلات شهری نیز گربیانگیرمردم این شهر شده است چه برنامه ای برای ایجاد اشتغال برای افراد بومی و همچنین توازن فرهنگی بین قومیت های مختلف دارید.

در گذر زمان و با توجه به شرایط پیش آمده می بایست در تعریف نقش شهر بازآفرینی نموده و بر اساس وضعیت موجود کارکردهارا تعریف کرد.

دربحث اول یکی ازآیتم های شهرهای  پیشرفته توسعه همزمان سنت و مدرنیزه است به فکر این هستیم که با ساحل سازی و دوپارک جدیدی که شروع کردیم و تاسیس اسکله های صیادی به منظور برگشت به حالت اولیه  مشاغل سنتی مردم؛ زمینه صید و صیادی را فراهم آوریم ضمن اینکه شهرداری خود را ملزم می داند به غیر از مدیریت شهری از جمله اسکله و شیلات و غیره نیز در کنار شهروندان  فعالیت کند .

دربرخی از شهرداری های  استان و منطقه به خصوص مناطق کم جمعیت اغلب تصمیمات فردی گرفته میشود نظر شما در خصوص تصمیمات گروهی و نظام مشارکت چیست.

–       اعتقاد خاصی به خرد جمعی دارم در این مسولیت جدیدم حداقل از ۵ مشاور در زمینه های مختلف استفاده خواهم کرد و اعتقاددارم که با همفکری ، مشورت و خرد جمعی ما می توانیم تصمیمات خیلی بهتری در زمینه  مدیریت شهری و توسعه همه جانبه اجتماعی ، فرهنگی و عمرانی شهر داشته باشیم چرا که  قانون شوراها به شورا و شهرداری اجازه می دهد در همه زمینه های مسایل رفاهی،آموزشی، اجتماعی  و ورزشی به شهروندان  خدمت رسانی کند.بنده نیز قطعا در همه زمینه های مختلف از مشاورین بسیار قوی در این خصوص استفاده خواهم کرد./بیست

گفت و گو : عبدالله آب آذر 


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ