- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

هشت‌پا، دلفین و جادوگرانی که از قهرمان جام‌جهانی می‌گویند!

جام نوزدهم پر است از روایات شفاهی از قدرت‌های متافیزیکی. خرافه‌ها در صدر قرار گرفته‌اند و همه رو آورده‌اند به باورهای خرافی. هلند برزیل را ناباورانه حذف می‌کند و پیش از بازی با اروگوئه این زمزمه تبدیل به روایتی همه‌گیر می‌شود؛ واقعاً جادوگرها که پیش‌بینی کرده‌اند هلند قهرمان است، راست گفته‌اند؟

جادوگر؛ اولین تصویر شاید همان باشد که خاطرات کارتون‌های بچگی در ذهن‌ها ایجاد می‌کند. چهره‌ای کریه دارد که سوار بر جاروی پرنده از این سو به آن سو می‌پرد. کریه‌الچهره‌هایی که حالا در باور همگان باید فقط در فیلم‌های هالیوودی آنها را جست. البته همه آنها که می‌گویند جادو خرافه‌ای بیش نیست هم کم نبوده مواقعی که روی آورده باشند به باور همین خرافات. فوتبال، جام‌جهانی، این بزرگترین رویداد ورزشی جهان بهانه‌ای بود تا جادو و جادوگری پس از تقریباً دو قرن سکوت، جانی دوباره بگیرند. آنها که در کنار ووووزلا، جابولانی و البته پل، هشت‌پای پیشگو از نکات بارز جام بوده‌اند.

جادوگران بیایید و امنیت را تأمین کنید!

اگرچه در جام‌های گذشته هم بودند تیم‌هایی که تکیه زیادی روی جادوگران داشتند اما میزبانی به قاره‌ای که خود محل سکونت بسیاری از این افراد است بازار کار را برای آنها راحت‌تر و قانونی‌تر از قبل کرد. کار به جایی رسید که کشورهای متمدن هم از این قاعده مستثنی نبودند. تیم‌هایی که اکنون در مرحله نیمه نهایی حاضر هستند هم هر کدام اعتقاد بسیاری به کمک گرفتن از قدرت جادوگران دارند. استارت اولیه را به صورت رسمی تیم ملی آفریقای‌جنوبی زد و با کمک گرفتن از یک جادوگر زن که شهرت بسیار در قاره سیاه دارد توانست بازی آخر مرحله گروهی را با پیروزی برابر فرانسه به پایان برساند.

روزنامه استار آفریقای جنوبی پیش از این در گزارشی از دعوت دولت این کشور از جادوگران برای کمک به نیروهای امنیتی به منظور تأمین امنیت بازی‌های جام‌جهانی خبر داد.

فراخوانی که سبب شد تا ده‌ها تن از این دسته افراد سه روز پیش از شروع مسابقات در استادیوم ساکر سیتی، در ژوهانسبورگ جمع شوند و به طور دسته‌جمعی وردها و دعاهای خاص آیین‌های بومی آفریقا را برای سلامت برگزاری این بازی‌ها و موفقیت تیم ملی آفریقای‌جنوبی بخوانند.

دیه‌گوی جادو به‌دست و اجماع بر سر هلند

تفاوت میان آرای این جادوگران هم در نوع خود جالب بود. کار به جایی رسید که نشریه معتبر اشپیگل آلمان در گزارشی از این حقیقت پرده برداشت که بیش از ۸ تیم حاضر در رقابت‌ها در کادرفنی خود حین مسابقات یک جادوگر دارند. در میان مربیان هم مارادونا رسماً طلسم به دست می‌گرفت و روی نیمکت می‌نشست. او البته تنها مربی بزرگی نیست که به این خرافات ایمان دارد. ژوزه مورینیو هم بسیاری از موفقیت‌هایش را ناشی از باور به همین باورهای خرافی می‌داند.

انشقاق میان جادوگران از نکات جالب پیش‌بینی‌ها بود. یکی از بزرگترین جادوگران آفریقایی پیش‌بینی کرده بود تیم ملی فوتبال آرژانتین قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۰ می‌شود. این جادو‌گر که بر اساس سنت‌های بومی آفریقایی لباس‌های خاص می‌پوشید و از ابزارهای ابتدایی طبیعی مثل سنگ، چوب و مهره‌های مخصوص استفاده می‌کرد، به طور غیرمستقیم پیشگویی کرده بود که پیروز جام‌جهانی نوزدهم شاگرادن فردی با مشخصات دیه‌گو مارادونا هستند اما او در مقابل جادوگرها و پیشگوهای هلندی و آلمانی و اسپانیایی شکست خورد. در این جمع اما اجماع بر سر قهرمانی هلند بود و بیش از ۵۰ رمال و جادوگر در بیانیه‌ای از هلند به عنوان قهرمان جام نام بردند!

نوسترادموس یا هشت‌پا؟

کدام یک از این‌ها به واقعیت خواهد پیوست؟ آیا نتیجه فوتبال‌ها در زمین مسابقه رغم خواهند خورد یا اینکه همانی رخ می‌دهد که جادوگران گفته‌اند؟ یا باید نتایج را از دل روایاتی برگرفته بدانیم که رمل و اسطرلاب‌ها بر آن مهر تأیید می‌زنند. اینکه افرادی به سبک نوستراداموس پیش‌بینی کنند و آینده‌ بینی‌شان تحقق یابد یا…؟

در جام نوزدهم بسیاری از پیشگوها و جادوگران خود را مرتبط با این پیشگوی بزرگ فرانسوی می‌نامند. حتی گفته می‌شود. اگر مورینیو باور دارد نگاه کردن در لیوان آب برایش قدرت پیروزی را به همراه می‌آورد، عجیب نیست که بپذیریم، دومنک باخت فرانسه را به طلسم شدن ربط دهد یا…

  

چشم‌ها خیره به هشت‌پای آلمانی

هشت‌پای معروفی که پیروزی آلمان در برابر انگلیس و سپس آرژانتین را به درستی پیشگویی کرده است یکی از اعجوبه‌های جام نوزدهم محسوب می‌شود. این هشت‌پای عجیب که «پل» نام دارد و در آکواریم شهر اوبرهاوزن آلمان زندگی می‌کند دو سال قبل و در طول بازیهای جام ملتهای اروپا در سال ۲۰۰۸ توانست نتایج ۸۰ درصد از بازیهای تیم ملی آلمان را به درستی پیشگویی کند. او تا به امروز هم تمام بازی‌های آلمان در جام نوزدهم را به درستی پیش‌بینی کرده است و حالا همه به انتظار پیشگویی او در رابطه با بازی فرداشب شاگردان یوآخیم لو در برابر اسپانیا هستند. او این بار رأی به باخت تیم ملی آلمان داده است. هر چند شایعات بسیاری در مورد سوءاستفاده ابزاری برای کسب درآمد از این اختاپوس منتشر می‌شود اما او هنوز در صدر اخبار جام نوزدهم جای دارد.

از لاک‌پشت به دلفین

می‌گویند حالا که هشت‌پای آلمانی توانسته این همه محبوبیت برای خود و آکواریومی که در آن زندگی می‌کند به دست آورد، بر تعداد افراد سودجو اضافه شده است. از لاک‌پشت گرفته تا دلفین‌ها هم وارد بازار شرطبندی شده‌اند و تبعات گسترش این حرکت‌ها این شده که سازمان‌های معتبر حمایت از حیوانات در سرتاسر جهان نسبت به رواج این‌گونه پیش‌بینی‌ها توسط حیوانات لب به اعتراض بزنند. حتی مرکز جان هاپکینز که یکی از مخالفان استفاده از حیوانات در آزمایش‌های پزشکی است در مورد یک راهپیمایی جهانی طی روزهای آینده فراخوان داده است. اما با تمام این تهدیدها و اعتراضات هنوز حیوانات پیشگو نقش زیادی در پیش‌بینی نتایج مسابقات جام‌جهانی ایفا می‌کنند.