- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

فساد رییس پیشین صندوق بین المللی پول

رییس پیشین صندوق بین المللی پول و وزیر دارایی سابق اسپانیا به اتهام فساد مالی در پرونده موسسه مالی بانکیای اسپانیا محاکمه می شود.
فارس به نقل از رویترز نوشت: رودریگو راتو از سوی دادگاه مقابله با جرائم مالی و اقتصادی اسپانیا در خصوص پرونده فساد مالی موسسه بانکیا مورد بازجویی و محاکمه قرار خواهد گرفت . وی متهم به ایفای نقش مستقیم در افزایش شدید بدهی های این بانک بزرگ اسپانیایی در دوران مسئولیت در این بانک است .

بر اساس این گزارش ، راتو در دهه ۱۹۹۰ میلادی وزیر اقتصاد و دارایی اسپانیا بوده است و اکنون یکی از مهمترین متهمین پرونده فساد مالی بانکیا به شمار می رود . بر این اساس ، ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا در ماه می راتو را مجبور به کناره گیری از کلیه مسئولیتهای خود در موسسه بانکیا کرده بود .

موسسه مالی بانکیا پس از کناره گیری راتو از سوی دولت اسپانیا ملی اعلام شد بانکیا بزرگترین بانک ورشکسته در تاریخ اقتصادی اسپانیا به شمار می رود .

این گزارش افزود ، نجات بانکیا از بحران مالی و بدهی بیش از ۲۳٫۵ میلیارد یورو هزینه در بر دارد . اسپانیا چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو به شمار می رود و چهارمین اقتصاد بحران زده اروپایی است که برای مقابله با بحران بدهی های سیستم بانکی مجبور به دریافت کمک مالی ۱۰۰ میلیارد یورویی شده است . اسپانیا با کسری بودجه ۸٫۹ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۱۲۰۱ میلادی روبرو شده است و قصد دارد این رقم را امسال به ۵٫۳ درصد کاهش دهد .

دستگاه قضایی اسپانیا روز چهارشنبه رسیدگی به پرونده فساد مالی مقامهای ارشد بانکیا از جمله رودریگو راتو را آغاز کرده است . راتو طی سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ میلادی وزیر دارایی اسپانیا بود و پس از کناره گیری از این پست به عنوان رییس صندوق بین المللی پول انتخاب شد . وی تا سال ۲۰۰۷ میلادی رییس صندوق بین المللی پول بود و به علت دلایل شخصی از این سمت کناره گیری کرد . کاهش شدید ارزش سهام بانکیا موجب شد تا ۴۰۰ هزار سهامدار این بانک که اکثرا افرادی پیر و بازنشسته بودند تقریبا کل دارایی و سرمایه خود را از دست بدهند .