- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

توقف صادرات قایق های تندروی نروژی به ایران

این شرکت نروژی از ایران سفارش ساخت ۱۰ فروند قایق تندرو نجات با مصرف غیرنظامی را دریافت کرده بود اما هم اکنون قادر به انجام تعهدات خود نیست.

وزارت امور خارجه نروژ مانع از صادرات قایق های تندرو غیر نظامی از این کشور به ایران شد.

به گزارش عصر ایران وزارت امور خارجه نروژ از شرکت نروژی “بوتسرفیس” واقع در منطقه مندال در غرب نروژ خواسته است تا اجرای قرارداد ساخت و تحویل قایق های تندرو به ایران را متوقف کند.

این شرکت نروژی از ایران سفارش ساخت ۱۰ فروند قایق تندرو نجات با مصرف غیرنظامی را دریافت کرده بود اما هم اکنون قادر به انجام تعهدات خود نیست.

“بیورن فیلهوژن” رئیس هیئت مدیره شرکت نروژی “بوتسرفیس” گفت که این شرکت قبل از این ۵ فروند از این قایق های تندرو را ساخته و تحویل ایران داده بود.

وی افزود: نمی توان دلیل توقف ساخت و صادرات این قایق های تندرو به ایران را فهمید با اینکه قبل از امضای قرارداد ساخت این قایق های تندرو، چند مرتبه با وزارت خارجه نروژ نامه نگاری کرده بودیم. کار ساخت این قایق های تندرو از تابستان گذشته آغاز شده بود.

ارزش قرارداد ساخت ۱۰ فروند قایق تندرو توسط شرکت نروژی ۲۵۰ میلیون کرون نروژ معادل ۴۲ میلیون دلار بوده است.

در واکنش به این موضوع، “فرودیه اندرسن” سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ گفت: در چارچوب تحریم های سازمان ملل متحد علیه تهران، صادرات نروژ به ایران با محدودیت های بیشتری روبه رو شده است. همه تجهیزات دارای کاربردهای دوگانه (غیرنظامی و نظامی) باعث نگرانی شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه نروژ همچنین از اعلام زمان توقف این ممنوعیت صادرات به ایران برای شرکت های نروژی خودداری کرد.

وی افزود: باید منتظر تصمیم گیری جدید مقامات نروژ در این باره باشیم.