- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

هند: خندیدن با صدای بلند جلوی خانه دیگران ممنوع

هند: خندیدن با صدای بلند جلوی خانه دیگران ممنوع

یوگای خنده طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. در کشور هند که زادگاه این روش به شمار می‌رود، دادگاهی خندیدن اعضای یک باشگاه یوگای خنده را در برابر خانه‌ی یک خانواده در شهر بمبئی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش دویچه وله، از قدیم گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌ درمان دواست. صحت این مثل چند صد ساله در تحقیقات علمی نیز اثبات شده است. به گفته‌ی دانشمندان خندیدن به شرطی که از ته دل باشد، نقش بسزایی در کاهش دردهای عاطفی و جسمی دارد.

یکی از گروه‌های خنده‌درمانی در آغاز دهه‌ی نود میلادی با ترکیب یوگا و خنده در هند شکل گرفت. این روش هم اینک با نام “یوگای خنده” طرفداران خود را در سراسر جهان پیدا کرده است.

اعضای این باشگاه‌ها صبح زود گرد هم می‌آیند و دسته‌جمعی با صدای بلند از ته دل می‌خندند. به گفته‌ی دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار باشگاه بین‌المللی یوگای خنده، روش خنده درمانی به شمار زیادی از اعضای این باشگاه که مبتلا به بیماری‌های جسمی یا روانی هستند، کمک می‌کند تا با خندیدن درد را فراموش کنند.

اما خنده می‌تواند دلیلی برای مشاجره نیز باشد. به تازگی یک خانواده هندی ساکن بمبئی کمپینی را در اعتراض به یکی از باشگاه‌های خنده به راه انداخته که جلسات خود را روبروی خانه‌ی آنها برگزار می‌کرد. اعضای این خانواده (پدر، پسر و عروس) که همگی وکیل هستند، از این شاکی بودند که صدای بلند قهقهه، باعث آزار آنها در زمان خواب صبحگاهی می‌شود.

به گفته‌ی شاکیان، تجمع هر روزه نزدیک به ۱۵ نفر در ساعت ۷ صبح در مقابل خانه آنها و قهقهه زدن و دست کوبیدن و آواز خواندنشان، خواب آنها را پریشان می‌کند. در پی این شکایت دادگاه عالی بمبئی به نفع این خانواده رأی داده و از این باشگاه خواسته تا جلسات خود را در این محل متوقف کند.

دکتر کاتاریا حکم دادگاه را منصفانه ارزیابی کرده و می‌گوید: «من به این حکم احترام می‌گذارم. بمبئی شهر شلوغی است و به سختی می‌توان یک تکه خالی در این شهر پیدا کرد. پارک‌های عمومی به ساختمان‌های مسکونی چسبیده‌اند و اگر خنده‌های ما باعث آزار دیگران می‌شود، باید برای خندیدن به جای دیگری برویم. قطعا خنده‌های ما نباید تبدیل به عذابی برای دیگران شود.»