- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

کفاشیان :به کی‌روش تذکر دادیم

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان این جملات که “تیم ملی در دیدارهای گذشته خواسته مردم را محقق نکرد”، “نباید بهانه به دست کی‌روش بدهیم”،”در شان تیم ملی است که حضور خوبی در جام جهانی داشته باشد” به تشریح آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال و این فدراسیون پرداخت.


علی کفاشیان با بیان این مطلب در خصوص شرایط تیم ملی فوتبال کشورمان، گفت: از یک سال و سه ماه گذشته که کادر فنی جدید مسئولیت تیم ملی را برعهده گرفته است تدارکات خوبی برای این تیم در نظر گرفته‌ایم. خوشبختانه این تیم در مراحل ابتدایی انتخابی جام جهانی خود را نشان داد و عملکرد خوبی داشت اما با وجود تدارکات زیادی که برای آماده سازی تیم ملی در نظر گرفته‌ایم این تیم در دو بازی اخیر در حد نام خود عمل نکرد و عملکرد ضعیفی داشت.

کفاشیان که با برنامه ورزش و مردم گفتگو می‌کرد، مهمترین هدف تیم ملی را راهیابی به پیکارهای جام جهانی و ارائه بازی‌های خوب در این پیکارها اعلام کرد و گفت: اینکه به جام جهانی صعود کنیم تنها هدف ما نیست، چرا که از آن به بعد تازه کار ما آغاز می‌شود و باید مقابل تیم‌های قوی دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به نقل از مهر ، رئیس فدراسیون فوتبال ضمن پذیرش اینکه در دیدار مقابل ازبکستان و قطر خواسته مردم و فوتبالدوستان تامین نشد، ابراز امیدواری کرد: ملی پوشان فوتبال کشورمان در دیدارهای آینده عملکردی به مراتب بهتر داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا به کارلوس کی‌روش تذکر داده‌اید؟”، گفت: بله به دنبال بازی‌های نه چندان خوب تیم ملی به کارلوس کی‌روش تذکر داده و خواستیم که تیم ملی بهتر بازی کند اما سرمربی تیم ملی عنوان کرد برای آماده سازی این تیم وقت بیشتری می‌خواهد و بازی‌های فشرده لیگ و جام حذفی باعث شده بازیکنان کمتر در اختیار او باشند. به همین خاطر جلسه‌ای تشکیل دادیم و تصمیماتی اتخاذ کردیم تا بازیکنان تیم ملی بیشتر در اختیار کارلوس کی‌روش باشند که حذف پیکارهای جام حذفی یکی از آن تصمیمات است.

کفاشیان به سه دیدار حساس تیم ملی فوتبال کشورمان در خردادماه سال آینده در راه حضور در جام جهانی اشاره کرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم تا مسابقات لیگ را در فروردین ماه به اتمام برسانیم تا بازیکنان تیم ملی یک ماه در اختیار کادر فنی باشند. در این رابطه نیز قرار است با AFC مذاکراتی داشته باشیم تا در صورت امکان دیدارهای مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا بعد از مسابقات حساس تیم‌های ملی در مرحله چهارم انتخابی جام جهانی برگزار شود.

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان این جمله که “کی‌روش اعتقاد دارد تلاش‌ها و تمریناتی که در باشگاه‌ها صورت می‌گیرد برای آماده سازی تیم ملی کافی نیست”، خاطر نشان کرد: جام جهانی هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و حضور در آن مسابقات اهمیت زیادی دارد اما مسابقات جام حذفی، لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا هر ساله برگزار می‌شود. ما اگر امسال جام حذفی را برگزار نکنیم سال آینده این فرصت هست که تمامی تیم‌ها در این مسابقات رقابت کنند اما نباید بهانه به دست سرمربی و کادر فنی بدهیم. نباید اینطور باشد که هر کسی کار خود را انجام دهد و همه ما از جمله باشگاه‌ها، مربیان تیم ملی و … باید در جهت هم حرکت کنیم.

وی در ادامه اذعان داشت: ما اگر همه کار بکنیم و به جام جهانی برویم و خوب بازی نکنیم این خیلی بدتر از آن است که خوب بازی کنیم و به جام جهانی صعود کنیم. مردم ما اگر تیم ملی خوب بازی کند و موفق نباشد رضایت‌شان بیشتر از آن وقتی است که تیم ملی نتواند عملکرد خوبی داشته باشد. ما باید بهترین عملکردمان را در جام جهانی داشته باشیم نه اینکه برویم به مکزیک ببازیم، از فلان تیم قوی ۴ گل بخوریم و … .

کفاشیان وجود اختلاف نظر بین اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال را تکذیب کرد و گفت: در کشورهای مطرح فوتبال دنیا اگر برای یک یا دو بازی بازیکنان ملی پوش را از باشگاه‌ها بگیرند هیچ اتفاق نمی‌افتد اما در کشور ما اگر این اتفاق رقم بخورد غوغا می‌شود. ما با همین برگزار نکردن جام حذفی ۲۰ تا ۲۵ روز زمان برای آماده سازی تیم ملی خواهیم داشت که همین مسئله باعث می‌شود در آینده کی‌روش بهانه نداشته باشد که بازیکنان به اندازه کافی در اختیارش نبوده‌اند.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص مرخصی‌های گاه و بیگاه کارلوس کی‌روش گفت: وی مرخصی‌هایش را رعایت می‌کند و تمام مرخصی‌هایش با هماهنگی ماست. او اگر به مرخصی می‌رود کارهای تحقیقاتی مربوط به تیم ملی را دنبال می‌کند. خلاصه هوا هم گرم است و ما به او اجازه می‌دهیم که برود و استراحت کند!

وی سقف قرارداد را برای بازیکنان تیم های لیگ برتری ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ما اعتقاد داریم سقف قرارداد باید رعایت شود اما احتمال دارد در این بین برخی باشگاه‌ها کوپن کالایی، امتیازی و یا چیز دیگری بدهند که ما از آن بی خبریم.

کفاشیان ضمن یادآوری اینکه کادر فنی تیم ملی تکمیل است و در آن به اندازه کافی نیروهای ایرانی وجود دارد، گفت: ما در کادر فنی مربیان خوب ایرانی چون نمازی و آقاجانیان داریم. آقای منصوریان نیز به عنوان سرمربی تیم “ب” ایران این کادر را همراهی می‌کند. ما حتی از آقای کی‌روش گلایه می‌کنیم که کادر فنی تیم ملی را شلوغ کرده است.

وی ضمن ابراز بی اطلاعی از رقم قرارداد “مانوئل خوزه”، سرمربی جدید تیم فوتبال پرسپولیس گفت: خوزه هم به مانند دیگر مربیان خارجی رقم قراردادش را به دلار می‌گیرد، چرا که ریال به درد آنها نمی‌خورد!

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این موضوع که محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس سر و صدایی در فصل نقل و انتقالات به راه انداخته است، گفت: جناب رویانیان اگر در هر جای دیگری این فعالیت‌ها را صورت می‌داد و در باشگاهی به غیر از استقلال و پرسپولیس این بازیکنان را جذب می‌کرد کمتر از این سروصداها می‌شد، چرا که باشگاه‌هایی چون استقلال و پرسپولیس زیر ذره بین و نگاه اهالی فوتبال هستند.

کفاشیان با انتقاد از اینکه در فوتبال ما بزرگنمایی‌هایی صورت می‌گیرد، گفت: شاید در یک تیم فوتبال بیشتر بازیکنان رقم قراردادشان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان باشد اما اگر چند بازیکن رقم قراردادشان زیاد باشد همه روی آن مانور می‌کنند. گاهی اوقات پیش آمده که بازیکنان به آن میزان که قرارداد بسته‌اند، پول نمی‌گیرند. قرارداد مانند مهریه است که نه کسی آن را داده و نه کسی گرفته اما همه روی آن بزرگنمایی می‌کنند!

وی خاطر نشان کرد: اگر میانگین بگیرید که یک باشگاه چقدر برای قرارداد بازیکنان هزینه کرده است شاید خیلی پایین‌تر از مبالغی باشد که در رسانه‌ها عنوان می‌شود. من هم قبول دارم مبالغ برخی قراردادها بالاست اما توجه داشته باشید که این رقم به مراتب کمتر از مبالغی است که آنها می‌توانند در تیم‌های خارجی دریافت کنند.

“آیا طرح سقف قراردادها جنجال‌های موجود را کاهش داد یا افزایش؟ و چرا سقف قرارداد برداشته نمی‌شود؟” کفاشیان در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: این اصولی نیست در فوتبال حرفه‌ای سقف قرارداد داشته باشیم اما در سال‌های قبل هجمه‌هایی ایجاد شد پیرامون رقم قرارداد بازیکنان فوتبال. بسیاری از ما ایراد گرفتند که چرا رقم‌های قراردادها بالاست. از آنجایی که بیشتر باشگاه‌های ما وابسته به دولت هستند جو سنگینی به وجود آمد که چرا این پول‌ها در فوتبال هزینه می‌شود به همین خاطر ناچار شدیم سقف قرارداد را تعیین کنیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که در یک باشگاهی یک بازیکن ۱۰۰ میلیون می‌گیرد و بازیکن دیگر یک میلیارد همین اختلاف سطح باعث مشکل می‌شود، چرا که بازیکنان ما حساس هستند. ما به همین خاطر سقف قرارداد را تعیین کردیم تا مشکلات به حداقل برسد اما متاسفانه مدیران باشگاه‌ها به جای اینکه با هم همفکری کنند و رقم قراردادها را پایین بیاورند با بازیکنان وارد مذاکره شده‌اند که همین مسئله باعث رقم قرارداد می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص وجود منشور اخلاقی در فوتبال کشور گفت: منشور اخلاقی را به آن شکلی که قبلا بود و اسامی یکسری افراد را علنی عنوان می‌کردند قبول ندارم اما باید بپذیریم که در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز کمیته اخلاقی تشکیل شده و در چارچوبی فعالیت می‌کند.

وی در ادامه افزود: پیش از این خیلی از اسامی را به عنوان افراد منشوری مطرح می‌کردند آنهم به دلیل اینکه یا مالیات نداده بودند، یا اینکه حق عضویت خود را پرداخت نکرده بودند و … . این افراد در مواجه با مطرح شدن اسم‌شان به عنوان اشخاص منشوری ابراز بی‌اطلاعی می کردند از اینکه به چه دلیل فدراسیون چنین محرومیتی را برای آنها در نظر گرفته است.

کفاشیان خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم کمیته اخلاقی باید داشته باشیم اما نه کمیته‌ای که با آبروی افراد بازی کند. به اعتقاد من کمیته اخلاقی فدراسیون اگر مشکلی دارد باید با سند و مدرک با آن برخورد کند و آیین نامه مقرراتی خاص خود داشته باشد.

کفاشیان در خصوص ممنوعیت حضور بازیکنان ایرانی در تیم‌های اماراتی گفت: این موضوع به صورت رسمی عنوان نشده بلکه به صورت غیر رسمی در فوتبال امارات حضور بازیکنان ایرانی ممنوع شده است. این سیاست داخلی اماراتی‌هاست و ما کاری به آن نداریم و مانند گذشته به ارتباط خوبی که با فدراسیون فوتبال امارات داریم ادامه می‌دهیم.

وی در این خصوص به سفر اخیر مسئولان سازمان لیگ برتر به امارات اشاره کرد و گفت: طی روزهای گذشته آقایان بهروان و کسرائیان سفری به امارات داشتند که طی آن با رئیس فدراسیون فوتبال امارات ملاقات کردند. از آنجایی که رئیس فدراسیون فوتبال امارات مسئول کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیاست، مسئولان سازمان لیگ در این سفر نقطه نظراتی که باید در جلسه آتی کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا از سوی ایران مطرح شود را با “یوسف السرکال” در میان گذاشتند.

رئیس فدراسیون فوتبال ضمن یادآوری اینکه همیشه اماراتی‌ها دنبال ایران هستند که با تیم ملی فوتبال کشورمان بازی کنند، گفت: پیش از این بازیکنان ما در تیم‌های اروپایی بازی می‌کردند اما چند سالی است که حضورشان در کشورهای عربی خلاصه شده است. اینکه عنوان شده بازیکنان ایرانی دیگر نباید در تیم‌های اماراتی بازی کنند در نهایت به سود فوتبال ما تمام می‌شود، چرا که حضور آنها در کشورهای عربی سودی به حال ما نداشته اشت.

کفاشیان با اعلام اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد باشگاه‌های لیگ برتری تا به امروز مدارک لازم جهت گرفتن پروانه حرفه‌ای شدن خود را به این فدراسیون تحویل داده‌اند، گفت: قطعا اگر باشگاه‌ها مدارک خود را ندهند یا مدارک‌شان کامل نباشد پروانه حرفه‌ای دریافت نخواهند کرد و فرصت حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست نمی‌آوردند.

وی افزود: براساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا حتما باید به شاخص‌هایی برسیم که اگر به آنها دست نیابیم سهمیه ما کم می‌شود. تهدیدهای ما جدی است و اگر باشگاه‌ها می خواهند مجوز حرفه‌ای بگیرند باید مدارک کافی را در زمان مقرر ارائه کنند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص مشکلات مالی فدراسیون فوتبال گفت: مشکلات مالی همیشه بوده و هست. با این حال وزارت ورزش کمک‌های زیادی به ما کرده است.

وی همچنین در واکنش به این موضوع که برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال سوء استفاده‌های مالی می کنند گفت: ما در فدراسیون پول زیادی نداریم. همه فکر می‌کنند در فوتبال پول‌های زیادی است و از ما انتظار کمک دارند اما اینطور نیست. حراست فدراسیون و سازمان‌های نظارتی به خوبی بر فعالیت فدراسیون نظارت دارند و اجازه نمی‌دهند سوء استفاده‌ای صورت بگیرد.

علی کفاشیان همچنین در پاسخ به این پرسش که آ”یا احکام کمیته انضباطی پیش از انتشار به تایید و امضای شما می‌رسد؟”، گفت: نه اینطور نیست. من اصلا وقت این کار را ندارم. البته من از آقای حسن‌زاده گلایه کردم که چرا آرای فدراسیون در برخی موارد دیر اعلام شده است. به طور مثال در خصوص پرونده تبانی در فوتسال کمیته انضباطی رای را دیر اعلام کرد به حدی که پس از برگرداند رای در کمیته استیناف دیگر فرصتی برای تغییر نماینده ایران در مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا نبود.

رئیس فدراسیون فوتبال درخاتمه در پاسخ به این پرسش که “آیا قول صعود تیم ملی به جام جهانی را می‌دهید؟”، گفت: همه مقدمات و توان فدراسیون برای صعود تیم ملی به جام جهانی فراهم شده است و در این راه بهترین‌ها را گذاشته‌ایم. ما اعتقاد داریم تیم ملی باید به جام جهانی برود اما حضور خوبی در مسابقات مقدماتی و پیکارهای جام جهانی داشته باشد. ما نباید صعودمان شانسی باشد چرا که در شان تیم ملی است که حضور خوبی در جام جهانی داشته باشد.