- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در کشور از سگ های ولگرد است

کارشناس مسوول مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در کشور ناشی از سگ های ولگرد در مناطق مختلف است.

1391/04/17 - 09:27 [1]

دکتر ‘ محمد زینلی ‘ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سال گذشته ۱۳۶ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد موارد حیوان گزیدگی اعم از سگ و گرگ یا حشرات ، بیشتر در مناطق روستایی کشور رخ می دهد.

کارشناس مسوول مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت : حیوان گزیدگی در تمام نقاط کشور دیده می شود اما بیشترین موارد آن در استان های گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی و چهار محال و بختیاری است.

زینلی با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری هاری یکی از مهم ترین پیامدهای ناشی از گزش سگ به شمار می رود، گفت: بیماری هاری، نوعی بیماری ویروسی است که از بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و موجب مرگ می شود.

کارشناس مسوول مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، اظهار داشت: از بین ۱۳۶ هزار مورد حیوان گزیدگی طی سال گذشته ، هفت مورد آن منجر به ابتلا به بیماری هاری شد.

زینلی با بیان اینکه خوشبختانه موارد ابتلا به هاری در کشور ، بسیار کم است، افزود: ایران در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی از نظر ابتلا به بیماری هاری، در وضعیت بسیار عالی قرار دارد.

وی یادآور شد افرادی که دچار سگ گزیدگی شده اند، برای مراقبت به شکل رایگان طی سه تا پنج نوبت درمانی، واکسن هاری دریافت می کنند.