- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پیشرفت فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۰ درصد رسید

عسلویه نیوزمجری طرح توسعه فاز ۱۴ از بارگیری دومین پایه سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی خبر داد و گفت: پیشرفت فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۰ درصد رسید.

خبرگزاری فارس: پیشرفت فاز 14 پارس جنوبی به 40 درصد رسید

به گزارش”عسلویه نیوز [1]” به نقل از روابط عمومی نفت و گاز پارس، سعید ستاری اظهار داشت: دومین جکت دو هزار تنی فاز ۱۴ پارس جنوبی که در سایت عملیاتی شرکت ایزوایکو ساخته شده است با نهایی‌سازی آن، بارگیری و عملیات انتقال آن به منظور نصب در موقعیت تعریف شده و توسط شناور حمل سازه‌های دریایی آغاز شد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، جکت ساخته شده تا هفته آینده پس از انتقال به موقعیت استقرار فاز ۱۴، در آب‌های نیلگون خلیج فارس توسط پیمانکاران ایرانی نصب خواهد شد.

این مسئول با مطلوب شمردن عملکرد سازنده این سازه بزرگ گفت: خوشبختانه تجربه و ظرفیت‌های فنی و اجرایی مناسبی در شرکت‌های سازنده ایجاد شده به گونه‌ای که روند ساخت این سازه مدرن نشان از انتقال کامل دانش فنی ساخت این دست از تجهیزات دریایی به داخل کشور است.

وی با بیان اینکه در طراحی بخش دریایی فاز ۱۴ نصب چهار سکو پیش‌بینی شده است افزود: با استقرار جکت (پایه سکو) دوم این بخش از میدان گازی پارس جنوبی، جکت‌های سوم و چهارم نیز که از روند مناسب اجرایی و ساخت برخوردار است به تدریج تا پایان مرداد ماه سال جاری نصب خواهند شد.

ستاری اذعان داشت: در حال حاضر دو دکل حفاری در دو موقعیت دریایی این فاز مشغول انجام عملیات حفاری توصیفی هستند، به طوری که با پایان یافتن حفاری‌های توصیفی در یکی از بخش‌ها، “دکل آبان ۵” متعلق به شرکت ملی حفاری ایران تا هفته آینده روی نخستین جکت نصب شده این حوزه حفاری‌های توسعه‌ای را آغاز خواهد کرد.

وی یادآور شد: اکنون دو دکل موجود در فاز ۱۴ به صورت شناور و بدون استفاده از جکت در حال حفاری‌های توصیفی است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ همچنین با اشاره به همکاری‌های مطلوب اعضای کنسرسیوم توسعه دهنده این فاز افزود: متوسط پیشرفت توسعه این فاز با آغاز دور جدیدی از برنامه‌های فشرده اجرایی به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.