- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

“زیردریایی اتمی” برگ برنده جدید ایران برای ادامه غنی سازی

بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت این احتمال وجود دارد ایران با مطرح کردن موضوع ساخت زیردریایی با سوخت اتمی، به دنبال افزایش سطح غنی سازی اورانیوم باشد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، “اولی هاینونین” بازرس سابق در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: ایران قصد دارد نخستین زیردریایی اتمی خود را راه اندازی کند. برخی گمانه زنی ها وجود دارد که تهران از این موضوع برای تولید اورانیوم با درجه غنی سازی بالاتری استفاده خواهد کرد به ویژه اینکه این زیردریایی ها، اورانیوم با درجه غنی سازی بالایی مصرف می کند.

رویترز می نویسد: اعلام قصد ایران برای ساخت اولین زیردریایی که با سوخت اتمی فعالیت می کند، نگرانی های غرب را درباره اینکه تهران از این موضوع برای تولید اورانیوم با درجه بالا بهره ببرد ، برانگیخته است.

کارشناسان غربی این گمانه زنی را مطرح کرده اند ایران که هم اکنون با ممنوعیت واردات سلاح روبه رو است به زودی توانایی ساخت زیردریایی های پیشرفته اتمی را کسب خواهد کرد.زیردریایی هایی که هم اکنون تنها کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا در اختیار دارند.

اولی هاینونین که قبل از این سمت بازرس ارشد و معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برعهده داشت افزود: این زیردریایی ها در اکثر موارد از اورانیوم با درصد غنی سازی بالا استفاده می کنند. به دلیل اختلافات بین المللی برسر برنامه هسته ای ایران، بعید است تهران بتواند این نوع از اورانیوم مورد نیاز خود را از کشورهای خارجی دریافت کند.

وی که هم اکنون در مرکز علوم و روابط بین المللی بلفر در دانشگاه هاروارد تحصیل می کند اضافه کرد: ایران می تواند در این صورت با اشاره به امکان پذیر نبودن واردات سوخت برای زیردریایی اتمی، توجیه دیگری برای ادامه غنی سازی اورانیوم به دست بیاید.

“شاسنک جوشی” کارشناس و پژوهشگر متخصص در امور خارومیانه در آکادمی سلطنتی بررسی های نظامی لندن گفت: ایران از این اطلاع رسانی برای ساخت زیردریایی برای کسب کارت های برنده بیشتری استفاده می کند.

وی افزود: ایران می تواند از این اقدامات در برابر دریافت امتیازهایی از طرف مقابل، بهره ببرد.
یک مقام ارشد نیروی دریایی ایران ماه گذشته میلادی از قصد این کشور برای ساخت زیردریایی اتمی خبر داد و گفت که گام های مقدماتی در این زمینه، آغاز شده اند.

“مارک فیتزپاتریک” مدیر آکادمی بین المللی بررسی های استراتژیک در لندن نیز گفت: این توجیه صریح برای غنی سازی اورانیوم در سطحی بالاتر از ۲۰ درصد است.