- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

۲۰ ماه دیگر فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی به بهره برداری می رسند

در حال حاضر پیشرفت فیزیکی طرح توسعه فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی به ۴۶ درصد رسیده که پیش بینی می شود با ادامه این روند تا ۲۰ ماه دیگر این دو فاز به بهره برداری برسند.

پیشرفت فیزیکی اجرای طرح توسعه فازهای ۱۵ و۱۶ پارس جنوبی در پایان خردادماه سال جاری از مرز ۴۶ درصد گذشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، در ماه گذشته پیشرفت عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه خشکی طرح از مرز ۴۹ درصد گذشت که شامل بخش های مدیریت ، مهندسی ،تدارکات کالا و خدمات عمومی می باشد.

بر اساس این گزارش ، در خردادماه ۱۳۸۹ ، بخش مدیریت طرح احداث پالایشگاه  با پیشرفتی ۴۹درصدی همراه بوده و سهم بخش های مهندسی ، تدارکات کالا و خدمات عمومی نیز به ترتیب ۷۸ درصد ، ۵۵درصد و ۲۹ درصد بوده است.

از سوی دیگر عملیات احداث آبگیر طرح توسعه فازهای ۱۵ و۱۶ پارس جنوبی با ۷۲ درصد پیشرفت در اجرا ، در حال تکمیل است که آب مورد نیاز سایر فازهای در دست اجرا نیز از این آبگیر تامین خواهد شد.

همچنین در بخش سکوهای دریایی طرح که از پیشرفتی ۴۱ درصدی برخوردار است ، بخش های مهندسی ، مدیریت و خدمات عمومی پروژه به ترتیب از ۷۰ درصد ، ۳۹ درصد و همچنین ۵۲ درصد پیشرفت برخوردارند.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ، در ماه گذشته ، عملیات اجرایی بخش لوله های دریایی با بیش از  ۸۲ درصد پیشرفت در آستانه تکمیل شدن قرار دارد که در این بخش نیز بخش های مهندسی ، تدارکات کالا ، عملیات ساخت و خدمات عمومی پروژه به ترتیب از ۹۰ درصد ، ۹۸ درصد ، ۵۸ درصد و همچنین ۷۷درصد پیشرفت برخوردار بوده است.

از سوی دیگر ، در آغاز تیرماه ، عملیات ساخت مخازن ال پی جی نیز باپیشرفتی  ۶۸ درصدی در حال ساخت است.

بدین ترتیب با توجه به تداوم حفاری در این دو فاز که با ۳۴ درصد پیشرفت ادامه دارد  ، پیش بینی میشود که تا ۲۰ ماه آینده شاهد آغاز بهره برداری ازاین طرح باشیم.

گفتنی است که عملیات اجرایی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از دی‌ماه سال ۱۳۸۵ آغاز شده که با تامین مالی آن با استفاده از فاینانس و با بهره گیری از منابع داخلی ، تامین مالی گردیده است.

هدف از توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده در روز برای تزریق در شبکه سراسری کشور، تولید سالیانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع (LPG )، تولید سالیانه یک میلیون تن اتان جهت خوراک و مصرف واحدهای پتروشیمی، استحصال روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد می‌باشد.

شرکت نفت و گاز پارس وظیفه توسعه میادین گازی پارس جنوبی، پارس شمالی ،گلشن و فردوسی را در خلیج فارس بر عهده دارد و با بهره برداری از هر یک از فازهای این میادین ، یک درصد به تولید ناخالص داخلی کشورمان افزوده می گردد.