آغاز حفاری معلق در فاز ۱۴ پارس جنوبی توسط پیمانکاران داخلی
تاريخ ارسال خبر : 20 جولای 2011 | ساعت 7:48 | کد خبر: 5718 | sv145 | چاپ این مطلب

نخستین مرحله از انجام حفاری در فاز ۱۴ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا دو هفته آینده توسط شرکت ملی حفاری ایران آغاز می شود؛ این مرحله دو ماه قبل از برنامه پیش بینی شده آغاز مراحل حفاری و توسعه بخش دریایی این فازانجام می شود.

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: برای نخستین بار در حوزه پارس جنوبی، حفاری در اعماق دریا (فراتر از ۳۵۰۰ متر) قبل از نصب جکت و با سیستم “حفاری معلق” آغاز خواهد شد.

مهندس سعید ستاری ، هدف از اجرای این طرح را ایجاد تسریع در توسعه و بهره برداری از فازهای باقیمانده میدان مشترک پارس جنوبی دانست و با اعلام پیشرفت مطلوب ساخت سازه های دریایی این طرح عنوان کرد: در حالی که در برنامه توسعه این فاز ، نصب جکت ها را در شهریورماه و حفاری آن را در مهرماه سال جاری تکلیف کرده است، اما مراحل حفاری این طرح با حفر اولین چاه توصیفی دو ماه زودتر ، آغاز می شود.

تاکنون بیش از ۴۰ درصد از کالاها و تجهیزات مورد نیاز حفاری ۴۴ حلقه چاه فاز ۱۴ تامین شده است.

وی افزود: ساخت دو جکت دریایی توسط پیمانکاران داخلی در مرحله پایانی است واکنون با ثبت سفارش بیش از ۵۰ درصد از کالا ها، عمده سازه های فلزی جکت ها به سایت شرکت سازنده در یارد بندرعباس وارد شده است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تشریح جزییات توسعه و روند اجرایی این طرح از همکاری مطلوب پیمانکاران ایرانی حاضر در کنسرسیوم تقدیر کرد و با اعلام پیشرفت ۳۵ درصدی مراحل مهندسی در بخش خشکی افزود: با اجرای سریع زیرساختهای این فاز، حمل سازه های فلزی به سایت خشکی آغاز شده و سفارش خرید ۴۴ بسته کالا نیز صادر شده است.

به گفته ستاری، تاکنون بخشهای مختلفی از توسعه بخش خشکی فاز ۱۴ نظیر ساخت تانک های ال پی جی و نیز مخازن میعانات گازی و بویلرها با حداکثر استفاده از توان داخلی مطابق با زمان بندی تعریف شده اجرا شده است.

فاز ۱۴ پارس جنوبی به روش تامین مالی “فاینانس” با برآورد مالی اولیه ۵ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار توسط کنسرسیومی متشکل از ۸ شرکت پیمانکار و سازنده ایرانی در منطقه پارس ۲ و حوزه آبهای مشترک ایران و قطر در حال اجراست .

اکنون همزمان با پیشرفت نزدیک به ۲۰ درصدی بسته توسعه این فاز، بیش از ۲۷۰۰ نفر نیروی انسانی در این طرح مشغول به کار هستند که پیش بینی می شود با ورود به اوج دوره عملیات ساخت، زمینه اشتغال زایی برای بیش از ۱۲۰۰۰ نفر ی کار ایرانی فراهم شود .


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ