- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

لاریجانی: یارانه به تنبلی تبدیل نشود

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که نجات ملی در شرایط فعلی در گرو تقویت تولید داخل است، گفت: در شرایط کنونی نباید یارانه به تنبلی تبدیل شود، اکنون موضوع مهم در کشور، مجاهدت اقتصادی است.
لاریجانی: یارانه به تنبلی تبدیل نشود

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در گردهمایی ائمه جمعه، جماعات و مبلغین استان مازندران که در مصلای شهر ساری برگزار شد، اظهار کرد: در مقطع فعلی استراتژی دشمن ضربه زدن به بنیه اقتصادی ماست؛ چراکه آنها در گذشته دو استراتژی یعنی راهکار نظامی و روش‌های سیاسی و فرهنگی را دنبال کردند و به نتیجه‌ای دست پیدا نکردند، از این رو در حوزه اقتصاد وارد شده‌اند.

وی با بیان این‌که دشمن از راهکار نظامی علیه ایران عبور کرده است، تصریح کرد: با وجود اینکه آنها همچنان روش‌های سیاسی در صحنه بین‌المللی و فرهنگی را از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند، اما مهم‌ترین موضوع در شرایط کنونی، بحث اقتصاد است و حریف به دنبال ضربه زدن به بنیه اقتصادی است.

لاریجانی افزود: بر این اساس دشمن از دو سه سال گذشته با محور قرار دادن موضوعات اقتصادی و فشار در این زمینه به ایران، گام‌های تاکتیکی را برداشته است که نمونه آن، تحریم‌هاست. دشمن در ۲۰ سال اخیر قطعنامه‌های بسیاری را علیه ایران صادر کرد که ابتدا در مورد تکنولوژی هسته‌یی و بعد موشکی و در گام‌های بعدی درخصوص مسائل برخی بانک‌ها بود که آمریکایی‌ها به دلیل نداشتن موفقیتی در این راه یکجانبه تحریم‌های بیشتری را علیه ایران رقم زدند، این موارد به خوبی نشان می‌دهد که دشمن از گذشته آرایش مقابله با ایران را در بعد اقتصادی چیده است، اکنون زمان آن فرارسیده که ما با دانستن این تاکتیک دشمن از این زمان استفاده کرده و این تهدیدها را به ظرفیت و فرصت جدید تبدیل کنیم.

رییس قوه مقننه در ادامه تاکید کرد: البته در این تردیدی نیست که در زمینه خرید نفت یا کارهای بانکی اختلالاتی ایجاد کرده‌اند، اما در صحنه تجارت بین‌المللی همیشه راه‌های مختلفی وجود دارد؛ به طوری که آمریکایی‌ها اذعان داشتند که نتوانستند از راه‌های تحریم کاری را پیش ببرند.

وی ادامه داد: در این بین ممکن است در ذهن برخی افراد این سوال به وجود آید که آیا مساله هسته‌یی آن‌قدر مهم است که این فشارها به ایران تحمیل شود؟ موضوع این است که صرفا مساله هسته‌یی در میان نیست؛ به طوری که به گفته و اعتراف خود آنها حتی اگر ما بمب اتم هم داشته باشیم که هیچ‌گاه سیاست‌مان این نبوده است، آنها باز هم با ما دشمنی می‌کنند؛ چون به گفته‌شان ما طرح‌هایشان را در خاورمیانه به هم می‌زنیم.

لاریجانی افزود: بعد از انقلاب‌های منطقه بغض دشمن نسبت به ایران افزایش پیدا کرده است، موضوعی که آنها همواره در اظهاراتشان مطرح می‌کنند، اما این پرسش وجود دارد که مگر ما دنبال امپراطوری هستیم؟ ما می‌خواهیم کشور مستقلی داشته باشیم. به دلیل همین تفکر است که کشورهای دیگر با تأسی از ما انقلاب‌هایی را ایجاد کرده‌اند؛ به طوری که وقتی ملت مصر می‌بیند که با تهدید کمپ‌دیوید امضا می‌شود تا این کشور که روزی کشور بزرگ اسلامی بوده به دروازه‌ی صهیونیست‌ها تبدیل شود به خود می‌آیند و می‌خواهند همچون ملت ایران ایستادگی کنند. چنین اتفاقی در مورد کشروهای بحرین و یمن نیز رخ داده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دشمنان می‌خواهند با ایجاد فشارهای اقتصادی، یأس، شکاف اجتماعی و مشکلات اقتصادی را به وجود آورند، افزود: در چنین شرایطی عقب‌نشینی به معنای عقب‌نشینی از هویت و زیر سوال بردن حیثیت است. راهکار مقابله با این فشارها تکیه بر تولید داخلی است.

وی در ادامه با بیان این‌که حجم تولید ناخالص ملی کشور حدود ۸۰۰ هزار میلیارد دلار است، گفت: در این بین فروش نفت سهم اندکی را به خود اختصاص داده است که این نشان می‌دهد میزان تولید در کشور بالا است. از این رو به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که راه برون‌رفت از شرایط فعلی اکتفا به تولید داخلی است. به طور نمونه ما در کشور حدود ۵۰۰ هزار تن واردات برنج نیاز داریم که می‌توان با شیوه‌هایی همچون دو بار کشت در این رابطه خودکفا شویم.

لاریجانی با بیان این‌که مشکلاتی در مورد تولید داخل در کشور داریم، تصریح کرد: این مشکلات مربوط به تصمیم‌گیری‌ها و فرهنگ ما می‌شود. در این مرحله باید با تکیه بر تولید ملی شرایط را رو به جلو برد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، گفت: نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب تنها یک شعار نیست بلکه ضرورت به شمار می‌آید؛ به طوری که ما می‌توانیم با تکیه بر تولید ملی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، رییس قوه مقننه ادامه داد: در داخل کشور ساز و کار دقیقی نبود؛ به طوری که برخی از گرانی‌ها می‌توانست در چند ماه اخیر به وجود نیاید، اگر مدیریت صحیح وجود داشت نباید چنین گرانی‌هایی را در کشور مشاهده می‌کردیم.

وی با بیان این‌که واردات بی‌رویه به محصولات داخلی ضربه می‌زند، تاکید کرد: برای رشد تولید ملی باید به کشاورز، صنعت‌گر و دامدار کمک کرد تا چرخه اقتصادی بچرخد، این دغدغه‌ی مجلس است که در همین راستا جلسات مشترکی با دولت برگزار شده تا تسهیلاتی از سوی بانک‌ها اعطا گردد تا به کشاورزان کمک شود که مشکلاتشان رفع شود.

لاریجانی با تاکید بر این‌که باید به جای واردات به تولیدکنندگان کمک کنیم، گفت: این موضوع در قانون هدفمندی یارانه‌ها گنجانده شد که متاسفانه به خوبی اجرایی نگردید