معمای خانواده بن لادن
تاريخ ارسال خبر : 21 جولای 2010 | ساعت 11:05 | کد خبر: 486 | sv186 | چاپ این مطلب

در حالی که سه ماه از پناهندگی ایمان بن لادن در سفارت عربستان در تهران (به ادعای وزارت امور خارجه عربستان) می‌گذرد و وزیر امور خارجه کشورمان نیز خروج او و دیگر اعضای ادعایی این خانواده از تهران را به شرط احراز هویت بلا اشکال خوانده بود (۵ دی ۱۳۸۸)، عمر بن لادن فرزند اسامه بن لادن با سخنان خود یک بار دیگر بحث خانواده بن لادن را زنده کرد.

به نوشته «تهران امروز»، عمر ضمن اینکه مدعی شده است حدود ۲۰ تن از اعضای خانواده اش در ایران به سر می برند از شروط کشورمان برای خروج اعضای خانواده خود خبر داد.

به گزارش بی.بی.سی شبکه العربیه به نقل از عمر بن لادن مدعی شده در صورتی که کشور دیگری به جز عربستان سعودی میانجیگری کند ایران حاضر است به حدود بیست عضو خانواده اش پس از هشت سال اجازه خروج دهد. وی مدعی شده که ایران حاضر نیست اعضای خانواده اش را به عربستان تحویل دهد.

عمر بن لادن روز یک‌شنبه به شبکه تلویزیونی العربیه که مقر آن در دوبی است گفت: «گمان می کنم اوضاع برای خروج آنها از ایران مناسب است. به دلیل عدم وجود مدارک و گذرنامه برای اعضای خانواده ام به کمک کشور ثالثی غیر از عربستان سعودی نیاز داریم. ایران از تحویل بازداشت شدگان به کشور اصلی خود سر باز می زند.» وی افزود : «برادرش عثمان اخیرا از ایران با او تماس گرفته و تاکید کرده در صورتی که یکی از کشورها میانجیگری کند آزاد خواهند شد.»

بن لادن همچنین اعلام کرد آمریکا هیچ یک از برادرانش که در ایران هستند را به فعالیت های تروریستی متهم نکرده است. این فرزند رهبر القاعده که چندان به افکار پدرش علاقه ندارد در ادامه مدعی شده است: «آمریکا برای کمک به برادرانم جهت خروج از ایران و استقبال از آنان در خاک خود موافقت کرده است.»

سخنان عمر بن لادن در حالی منتشر شده است که تا کنون مقام های ایرانی و آمریکایی درباره این ادعاها اظهار نظر نکرده اند. عمر بن لادن پیشتر نیز از کشورهای قطر و امارت متحده عربی خواسته بود میزبانی خانواده او را بپذیرند. چند ماه پیش نیز گزارش هایی درباره پناه گرفتن ایمان دختر ۱۷ ساله اسامه بن لادن به سفارت عربستان سعودی در تهران و سپس ورود او به سوریه منتشر شد.

با انتشار این اخبار و پس از آن که تایید شد دختر اسامه بن لادن در تهران است، عربستان سعودی از کشورمان خواست تا به ایمان بن لادن اجازه دهد خارج شود. همزمان سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، در اواسط دی ماه گفته بود که دولت او برای آزادی دختر رهبر فراری القاعده، در حال مذاکره با ایران است. همزمان با سخنان سعود الفیصل، روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد که ایمان و پنج نفر از خواهران و برادران او پس از حملات سال ۲۰۰۱ در ایران تحت بازداشت خانگی بوده اند. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان دی ماه گذشته در واکنش به این اخبار گفت : «معلوم نیست دختر اسامه بن لادن چطور خود را به تهران رسانده، اما اگر مدارک لازم برای سفر را داشته باشد، می تواند ایران را ترک کند.»

عمر بن لادن همچنین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درخواست کرده است برای آزادی اعضای خانواده اش وارد عمل شوند. او به ویژه از دولت قطر که دارای روابط حسنه ای با ایران است خواسته است در این پرونده میانجیگری کند.

فرزند چهارم بن لادن که در قطر زندگی می‌کند با بیان اینکه تعداد افراد خانواده رهبر القاعده که در ایران به سر می‌برند حدود ۲۰ نفر است، گفت: «این افراد درمحلی در تهران زندگی می‌کنند و بدون مجوز نمی‌توانند آن محل را ترک کنند یا تماس تلفنی برقرار کنند. » خانواده اسامه بن لادن مدعی است چندین نفر از فرزندان رهبر القاعده همراه با همسر اولش نجوا در سال ۲۰۰۱ به ایران گریختند. این افراد از جمله عثمان ۲۷ ساله، فاطمه ۲۲ ساله و حمزه ۱۹ ساله فرزندان
بن لادن و همچنین خیریه همسر سوم بن لادن در این سال‌ها تحت مراقبت بوده‌اند.

تهران حضور فرزندان بن لادن را در ایران تکذیب کرده است. برخی از اخبار تایید نشده نیز از موافقت آمریکا با حضور فرزندان بن لادن در آمریکا خبر داده‌اند.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ