تلخ ترین تصویر در شیرینو ی عسلویه
تاريخ ارسال خبر : 21 جولای 2013 | ساعت 9:13 | کد خبر: 27705 | sv583 | چاپ این مطلب

 بغضت در گلو میشکند ، آن زمان که پیرمرد خسته و رنجور برای پیرزنش از اینهمه سرمایه جهت رفاه کارکنان سخن میگفت و پیرزن نابینا بدون هیچ گلایه ای از این همه بی مهری ، دستان خود را به سوی آسمان بلند می کرد و با صدای خسته ی خود زمزمه میکرد : شکرت خدا !
 شیرینو

شهری که تا دیروز برای یافتن آن بر روی نقشه ی ایران ، نوک انگشتان دست عاجزانه نقشه را بالا و پایین می کرد ، اکنون آدمی از عظمت آن انگشت حیرت به دندان گرفته و انگشت نمای جهانیان گشته است.

 آری اینجا (( عسلویه )) پایتخت اقتصاد ایران است .

ولی اینبار سایت خبری تحلیلی خاصه قصد بیان محرومیت های بیشمار و طنز آلود عسلویه ( بیکاری جوانان ، آب آشامیدنی ،‌ بهداشت و درمان ، فضای سبز و… ) را ندارد.

خاصه می خواهد از نهایت بی مهری صنعتی بگوید که آوازه اش گوش فلک را کر کرده است.

در یک قدمی عسلویه روستایی وجود دارد بنام (( شیرینو)) نامی به شیرینی عسل ، اما زود قضاوت نکنید برخلاف نامش اصلا شیرین نیست.

 آری ! بیائید تا با هم تلخ ترین نامهربانی را در شیرینو نظاره گر باشیم  . میدانم باورش دشوار است ولی …..۱۴

ابتدای روستا  شیرینو  ۱۰۰ متر جلوتر ، دست راست ،درب خانه که باز میشود چاله ایی می یابی بنام حیاط . دو چار دیواری از گِل و بلوک در انتها و سمت راست حیاط بنام اطاق . در حیاط زیلویی پهن و پیرمرد و پیر زنی فرتوت و خمیده قامت نشسته بر آن . پیر زن نابیناست . گویند چند سال قبل چشمانش آب مروارید آورد و تا اهالی پولی جمع کردند برای مداوا ، دیگر دیر شده بود . پیرمرد هم دست کمی از او ندارد . دلش به عینک ته استکانی خوش است که با بندی ضخیم به گردن آویخته . دو دختر هم دارد. جل الخالق ، سوء تغذیه چه میکند با انسان ! پوستی بر استخوان . با چشمانی بی فروغ وچهره ایی مات و کبود. گویی اصلاً قطره ای خون در زیر این پوست جاری نیست . …… به اطاقها که سرک می کشی می بینی هیچ چیز ندارند ، هیچِ هیچ . کل بنا بیشتر شبیه مخروبه است تا محل زندگی انسان، با دیدن پیرمرد که برای شام شب فقط دو قرص نان (نان خالی خالی ) خریده ، چشمانتان خیس ، سینه اتان سنگین و دلتان به درد میآید . مطمئنِ مطمئن ام . از شورای بخش و اهالی هم پرس و جو شده . همگی بر وضعیت نامطلوب این خانواده صحه گذاشته و این را هم گفته اند که عار دارند از تکدی.

روشنی شعله های گاز پارس جنوبی تا روستا کشیده می شود ، شعله هایش چنان زبانه می کشند که گویی می خواهد از این همه نامهربانی قلب آسمان آبی را بسوزانند. کمی آنطرف ویلا و هتلهایی بنا شده است زیبا ، با تمامی امکانات رفاهی برای کارکنان شرکت های پارس جنوبی ،‌ رستورانی بزرگ با طبخ روزانه هزاران پرس غذاهای رنگارنگ و متنوع  ، روبروی خانه پیرمرد و پیرزن استخری احداث شده کم نظیر با سالن های بدنسازی و ۲۵۰۰ واحدی که به زیبایی هر چه تمامتر در حال تکمیل است. هزاران نیرو در نهایت آرامش و آسایش شب را در شیرینو صبح میکنند و دریغ از کوچکترین  توجه مسئولان به مردمانی پاک و نجیب . مسئولانی که همه نگاههای خود را به شعله ها و لوله های غول پیکر و تنیده در هم معطوف ساخته و تمامی تلاششان در جهت ثبت افتخارات پارس جنوبی در کارنامه خود است.. پیر زن نابیناست شعله های آتش را می بیند و گرمای آن را در روح و جانش حس میکند ولی افسوس از مسئولان نابینا … شاید حق دارند مگر با پرواز بر فراز آسمان این دیار می توان فقر و محرومیت مردمانش را دید.

اما تو ای عسلویه !!

 شاهد باش … پیرزن و پیرمرد از عظمتت خبر داشتند ، می دانستند محصولاتت به سراسر جهان صادر می شود !  می دانستند که خانه های بیشماری در سراسر ایران گرم و روشن نگه میداری ! می دانستند که از درآمد تو همه ی ایران آباد می شود .

بغضت در گلو میشکند ، آن زمان که پیرمرد خسته و رنجور برای پیرزنش از اینهمه سرمایه جهت رفاه کارکنان سخن میگفت و پیرزن  نابینا بدون هیچ گلایه ای از این همه بی مهری ، دستان خود را به سوی آسمان بلند می کرد و  با صدای خسته ی خود زمزمه میکرد :

شکرت خدا !  خدا به جوونامو سلامتی بده ، خدا کشورمونو سربلند نگه بداره.

فقر در خانه پایتخت اقتصاد ایران
11
 
بر گنج و در رنج

12
 
خانه ای از جنس خاک ، صنعتی از جنس فولاد

shirinoo3

 سقف آرزوهای پیرزن نابینا

 10

پایتخت اقتصاد ایران

24

 روشنی آسمان – خاموشی چراغ همسایه

 23

 شعله های که می سوزند  دل هایی که نمی سوزند

22
 
بدون شرح

 21

استخر شیرینو در ۱۰۰ متری خانه پیرمرد

 19

هتل شیرینو در ۱۵۰ متری خانه پیرمرد

27
 
کمپ شیرینو در ۱۰۰ متری خانه پیرمرد

18

 


نظرات کاربران 

۱۷ پاسخ به "تلخ ترین تصویر در شیرینو ی عسلویه"

  1. کنگانی گفت:

    شیرینو متعلق به شهرستان کنگان است

  2. شهروند گفت:

    برادر مهم نیست شیرینو متعلق به کنگانه یا عسلویه ، چرا اصل رو ول کردی ؟ حرف سر ظلمیه که نفت به مردم منطقه میکنه کاش بجای این پیام از تبعیض میگفتی.

  3. لمیر گفت:

    شما کنگونیا حالا حالاها آروم نمیشید متأسفانه…
    بحث سر فقر و درد و رنجیه که نه فقط عسلویه رو بلکه تمام استان بوشهر رو فراگرفته، ولی شماها و بخصوص بوشهریای بی کفایت و بی لیاقت عوض اینکه این مسئله رو دریابید، دارید علیه شهرستان شدن عسلویه موضع گیری میکنید….
    برادر جان بیایید دست در دست هم دهیم به مهر استان خویش را کنیم آباد…
    بخدا این حرفا استان ما رو به هیچ جایی نمیرسونه،
    به قول یکی از مهندسای حاضر در منطقه، بودجه تنها یه فاز از پارس جنوبی میتونه تا سالیان سال به تمام ایرانیا یارانه ۱میلیون تومانی بده… اونوقت شما….
    بیاید سر این مسائل بحث و هم اندیشی کنیم نه اینکه علیه شهرستان شدن یه شهر دیگه بخوایم موضع گیری کنیم….
    متأسفانه، کنگان و عسلویه و استانی که میتونستن الان زیباترین، بهترین، با امکانات ترین، و مدرن ترین شهرها و استان کشور باشن، سر تفریط و کم کاری و ندانم کاری های مسئولین به این روز افتادن

  4. عبدالرضا جابری گفت:

    سلام . به اون آقایی که تا الان ولکن نیستن بابا بحث سر فقر و نداریه نه سره شهرستان شدن عسلویه شما تا حالا ولکن عسلویه تا کی میخوایین اینجوری باشین .

  5. عبود گفت:

    مخصوص به کنگونیا خدا بگم چکارتون کنه شما دارو ندارتون از عسلویه ست حیف است که شما جز استان ولایتمدار بوشهر هستین واقعا متاسفم .

  6. محسن از کنگان گفت:

    اول اینکه از عسلویه نیوز تشکر میکنم بابت درج همه نظرات ولی جا دارد در جلوگیری از تشویش اذهان عموم و جلوگیری از انحطاط و تفرقه میان مردم استان بوشهر در درج برخی از نظرات تجدید نظر فرمایند.

    ————————
    در پاسخ به نظر ۳ / لمیر /

    ممنون از دغدغه شما ولی شما می فرمایید که نباید بحث سر کنگان و عسلویه و بوشهر باشد و به فکر استان زیبا باید باشیم ولی در جایی عنوان میکنید که « شما کنگونیا حالا حالاها آروم نمیشید متأسفانه… » و در جایی دیگر مطرح می نمایید که « شماها و بخصوص بوشهریای بی کفایت و بی لیاقت … » بحث شما کاملاً به دور منطق و غیر انسانی است و خارج از چارچوب مغالطه پراکنی نموده اید و ادر جایی بحث منطقی می کنید که این صحبت های خود شما را نقض می کند. اشتباه نکنید ؛ این مردم و مسئولان کنگان نیستند که مانع از پیشرفت عسلویه بوده اند .
    شما بعد از چندین سال وجود پارس جنوبی در حیطه شهرستان کنگان چه تغییر چشمگیری در سطح شهر کنگان دیده اید به جز تلاش های اخیر شهردار این شهر که جای تقدیر دارد .
    خوشحال و خوش بین نباشید که لوله های درآمدهای پارس جنوبی به سمت عسلویه کشیده شوند.

    ===============================

    در پاسخ به آقای عبود //

    شما در بخشی می فرمایید« مخصوص به کنگونیا خدا بگم چکارتون کنه شما دارو ندارتون از عسلویه ست …»
    آری دار و ندار ما عسلویه بود که از گرفته شد
    دار و ندار ما خاکمان بود …
    از این ناراحت و دل شکسته ایم .
    اگر منظور شما از «دار و ندار » . «پول و پله » باشد می توانید یک مورد را عنوان نمایید که از آن شهر کنگان به شدت منتفع شده باشد . شهرستان کنگان بالاخص بندر کنگان در تمامی این مدت که تمام پارس جنوبی در حوزه آن بود حتی ۱ ریال برای عمران و آبادانی خود شهر کنگان دریافت نکرده است و مسبب آن مسئولان هستند.
    ضعف مدیریتی در عدم جذب بودجه های خارج از سازمان از منطقه ویژه و وزارت نفت چه در شهرستان و چه در سطح استانی عامل این اتفاقات بود .
    شما می توانید عنوان کنید که نقش مردم کنگان در ظلم به مردم عسلویه چه بوده است ؟
    من برای نحوه بیان و ادبیات شما واقعاً متاسفم
    نگاه کج بینانه و متعصبانه افرادی مانند شما بود که عسلویه به این حال و روز افتاد . من در جلسات شورای اداری شهرستان حضور داشتم تک و توک مسئولین بخش عسلویه در آن زمان می توانستند حتی حرف بزنند چه برسد به بیان خواسته های مردم آن منطقه .
    باز هم متاسفم از نگاه بد شما به روابط مردم کنگان و عسلویه.
    این دیدگاه از سوی برخی که مانع پیشرفت شهرستان کنگان بودند؛ مطرح و به آن دامن زده شد و الان حال و روز ما این است که به جای تلاش برای پیشرفت شهر و دیارمان باید به فکر کوبیدن همدیگر باشیم

    هدف من فقط اصلاح دیدگاه ها بود و بس

  7. رضا گفت:

    اصل مطلب در واقع اقدام برای رفع مشکل این خانواده محترم باید باشه
    به نظر مابقی قضایا مهم نیست.
    مهم اینه که دوستان عزیز ما که در نفت وگاز مشغول به کار هستند خواهش میکنم یه کاری بکنن.واین کار هم شدنی است با بودجه های که نفت وگاز داره ومیشود با بالا دستی ها هم هماهنگ کرد واین مسئله رو حل کرد
    فقط یه خورده همت میخاد. مردم محلی اینجا واقعا مردمان خوب وخونگرمی هستند وگاها نیازمند.برای ایرانی مایه شرمساری است که نتونه یه کار ی به این سادگی رو در منطقه ثروتش انجام بده
    پیشنهاد میکنم که دوستان درفرمانداری یه حساب برای خانواده های اینچنین معرفی کنن که همه بتونن یه جورایی کمک کنن
    صالحات وباقیات همین رفع گره هایی اینچنینی است

  8. یونس خیری گفت:

    با سلام.با دیدن این تصاویر بنده به یک ضرب المسل قدیمی پسنده می کنم (اسم عالی بطن خالی).

  9. بهمنی گفت:

    سلام من خودم بچه شیرینو…. تنها مشکل ما این نیست ما به کسی نیاز داریم که برای این روستا دلسوز باشد که نداریم…هرکس به فکر منافع خودش بس

  10. شهروند کنگانی گفت:

    واقعا بابد تاسف خورد بحال این مسولان استان بوشهر….تشکر از این خبر

  11. مهدی گفت:

    با سلام
    وای به حال مسولان آن منطقه شما سر گنج نشسته اید و دیگران استفاده کنند و خود از آن فیض نبرید وای به حال شما چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست چرا یک فکری به خال فقر و تنگدستی این مردم و روستاهای همچون این روستا نمی کنید پس ذولت مستضعفین کجاست آنهمه حرج صرف ایاب و ذهاب و … می شود مردم منطقه بی بهره باشند و وای به خال مسولین کمیته امداد که شرکت های منطقه و فرمانداریها و شوراها بی مسول بوده اند پس مسولین کمیته امداد امام خمینی (ره) کجا یند وای وای وای دولت جمهوری حامی مستضعفین است یا حامی پول و فلز و…

  12. شمس آبادی گفت:

    وای به حال مسئولین که فکر به فکر خویش و حقوق آخر ماه و اضافه کارذی و حق ماموریت هستند و بقیه هیچ وای به حال مردم و مردم انقلاب کردند تا وضع بهتر شود از زمان طاغوت بدتر شده است و……

  13. سجاد گفت:

    من که بچه اینجا هستم باید چی بگم …. به نظر شنا؟؟؟؟

  14. بچه شیرینو (بلوچی) گفت:

    وقتی خود منطقه نیروی ان چنان با سوادی ندارد دیگه بیشتر این که نمیشه انتظار داشت غریبه که دلش برا ما نمیسوزه متاسفانه متاسفانه منطقه شیرینو نیروی با سواد ندارهه

  15. سارای گفت:

    برای همتون متاسفم من فوق لیسانسم ۲سال بیکارم بریدحرف بزنید

  16. سارای گفت:

    منتظرانقلاب جدید درعسلویه هستم

  17. كله داري گفت:

    از مسؤلین دوز و بی بخار انتظار بیشتری نداریم

ارسال یک پاسخ