- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

رباخوار حرفه ای دستگیر شد

رباخوار حرفه ای دستگیر شد

رییس پلیس آگاهی استان کرمان از دستگیری یک رباخوار حرفه‌ای به نام «علی‌ مسجدساز» خبر داد که با دریافت سود سالانه ۲۰۰ درصد از مردم کلاهبرداری می‌کرد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازایسنا، سرهنگ پور رضاقلی ، با بیان اینکه در سی‌ام خرداد ماه سال جاری یک فقره پرونده از شعبه هفتم دادسرای کرمان مبنی بر رباخواری به ارزش پنج میلیارد ریال به این پلیس واصل شد، گفت: شاکی پرونده که «مهدی» نام داشت، علیه «علی»، «غلامرضا» و «رضا» اعلام شکایت کرده بود که ماموران پلیس در اجرای دستور قضایی، متهمان را دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه در پی‌جویی‌ها مشخص شد که در همین رابطه در سال ۸۹ در دادگاه شهر ماهان پرونده‌ای در رابطه با همین موضوع تشکیل که به دلیل انجام تحقیقات تخصصی منع تعقیب درباره پرونده صادر شده بود، گفت: در ابتدا متهمان با جدیت کامل منکر رباخواری و ارتکاب جرم شده و عمل خود را قانونی اعلام می‌کردند اما در بازجویی‌های انجام شده، متهمان اقرار کردند که برای انجام اقدامات مجرمانه درآمدزا ابتدا «رضا» که به عنوان مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه فعالیت می‌کرد، قربانیان خود را از بین مشتریان صندوق قرض‌الحسنه که مشکل مالی داشتند، انتخاب و با طرح این ادعا که صندوق توان اعطای وام مورد نظر آنان را ندارد، آنان را ترغیب به اخذ پول ربای خارج از سیستم بانکی از سایر هم‌دستان خود می‌کردند.

دریافت وام ۱۰۰ میلیونی و بازپرداخت ۵ میلیاردی

رییس پلیس آگاهی کرمان با بیان اینکه متقاضیان مستاصل در ازای مبالغ دریافت شده، سودهای کلان با نرخ ۲۰۰ درصد در طول سال (سود سالیانه) دریافت و برای اطمینان در بازگشت اصل و سود پول پرداختی، اقدام به تنظیم قولنامه برای خرید صوری املاک متقاضیان به بهای کمتر از قیمت واقعی می‌کردند، گفت: در تحقیقات مشخص شد در مهرماه سال ۸۸ «علی» مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پول ربای به شاکی پرداخت کرده و در ازای آن یک فقره چک برای سه ماه آینده به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان از وی دریافت و به خواسته‌اش به صورت صوری و غیر واقعی دو واحد آپارتمان متعلق به شاکی نیز در دفترخانه اسناد رسمی به وی واگذار شد که با توجه به عدم توان مالی شاکی در بازپرداخت پول ربا و سود کلان آن هر سه ماه مجددا به مبلغ پرداخت شده متهم نیز سود تعلق گرفته و شاکی به صدور و تحویل چک با مبالغ بالاتر به متهم شده و علاوه بر آن به عنوان پشتوانه، تعداد دیگری از واحدهای آپارتمانی متعلق به خود را تحت اجبار متهم و از طریق ثبت در دفترخانه به وی منتقل کرده و این در حالی بود که در نهایت پس از گذشت دو سال اصل و سود پول به پنج میلیارد تومان تبدیل شده بود.

پوررضاقلی با بیان اینکه تحقیقات کارآگاهان نشان داد که ۱۲ واحد آپارتمانی نیز در دفترخانه اسناد رسمی به متهم واگذار شده که قیمت مجموع واحدها برابر گزارش کارشناس رسمی دادگستری، ۹ میلیون ریال بود، گفت: در بررسی اسناد مشخص شد که تمامی قولنامه‌ها با خط «رضا» و در محل کار وی و به صورت صوری تنظیم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه «علی» ضمن تصرف واحدهای مسکونی مبلغ ۵ میلیارد چک متعلق به شاکی را نیز به عنوان عدم پرداخت بدهی به بانک ارائه کرده و برگه عدم پرداخت صادر و علیه او شکایت کرده بود، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده مبلغ ربای کسب شده توسط «علی» مبلغ ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و مبلغ ربای تحصیل شده توسط «غلامرضا» با شگرد مشابه و همدستی «رضا» که پس از پرداخت ۷۵۰ میلیون ریال پول ربای در سال ۸۸ به شاکی در مدت ۱۵ ماه سودآوری بر مبنای محاسبه ربا به شش میلیارد ریال تبدیل شده بود، به گونه‌ای که سرجمع مبلغ اتهامی رباخواری اثبات شده «علی» با معاونت و همدستی «رضا»، ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و مبلغ اتهامی رباخواری اثبات شده «غلامرضا» با معاونت و همدستی «رضا» شش میلیارد ریال محاسبه شده بود.

رییس پلیس آگاهی کرمان افزود: تحقیقات پلیسی نشان داد که «علی» که به عنوان یکی از متهمان اصلی این پرونده دستگیر شده است، در سامانه پایگاه داده‌های اطلاعاتی دادگستری استان کرمان و مرتبط با شکایات رباخواری دارای بیش از یکصد پرونده (۷۰ پرونده در مقام متهم و ۳۰ پرونده در مقام شاکی) است.

وی با بیان اینکه تحقیقات کارآگاهان نشان داد که «علی» به عنوان یک رباخوار حرفه‌ای و کهنه‌کار در سال‌های اخیر فعالیت می‌کند، گفت: این متهم با تهدید شکات به پشتوانه اسناد دریافتی حین پرداخت اولیه پول ربا آنان را در حالت عقب‌نشینی قرار داده، به گونه‌ای که در نهایت موجب برائتش می‌شد.

پور رضاقلی با بیان اینکه این فرد با انجام روش‌های مختلف سعی می‌کرد تا از اطلاق این عنوان نامطلوب اجتماعی بر خود (رباخوار) جلوگیری کند، گفت: این متهم دارای سه فقره پیشینه کیفری در زمینه رابطه نامشروع، قتل همسر و رباخواری است.

وی افزود: این فرد با ظاهرسازی خود را فردی موجه، مذهبی و خیرخواه معرفی کرده و با برقراری ارتباط با برخی از روحانیون و افراد مذهبی مبادرت به ساخت و تعمیر مساجد می‌کرد. به گونه‌ای که با تبلیغات گسترده خود را فردی مذهبی معرفی و سعی در پنهان کردن شخصیت رباخوار خود داشت.

به گفته رییس پلیس آگاهی کرمان، این متهم که به نام «علی مسجدساز» معروف است به همراه همدستان خود پس از تکمیل تحقیقات با قرار بازداشت موقت و به اتهام اخذ ربا، تحویل زندان شد.