- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

ساخت دومین نیروگاه متمرکز طرح های پارس جنوبی

قرارداد طرح ساخت نیروگاه پارس ۲ به منظور تامین برق هشت فاز جدید پارس جنوبی به زودی با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)منعقد می شود.

مجری طرح های نیروگاهی شرکت نفت و گاز پارس ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: دومین نیروگاه متمرکز طرحهای پارس جنوبی با سرمایه گذاری شرکتهای ایرانی و به ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق به روش سیکل ترکیبی در منطقه پارس دو( اختر) احداث می شود.

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مهندس محمدمهدی توسلی پور از تهیه پیش نویس قرارداد احداث این طرح نیروگاهی خبر داد و گفت: این قرارداد به ارزش تقریبی ۶۰۰ میلیون یورو به روش B.O.O ( احداث، مالکیت و بهره برداری) کمتر از دو ماه آینده با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) و پس از اخذ مصوبات هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران به امضا می رسد.

توسلی پور ساخت نیروگاه متمرکز پارس ۲ را با هدف تامین برق پالایشگاه فازهای ۱۱ ،۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ ،۱۹و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و پروژه های آبگیر ذکر کرد و افزود: با در نظرگرفتن نیاز برق فازهای جدید، این نیروگاه با ظرفیت اسمی۱۰۰۰ مگاوات احداث خواهد شد.

مجری طرح های نیروگاهی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه مختصات محل زمین مورد نیاز اجرای این طرح مشخص شده و جهت تسریع، مجوز عملیات توپوگرافی و مطالعات خاکشناسی و ژئو تکنیک به پیمانکار داده شده است، گفت: براساس چارچوب تعریف شده در قرارداد تنظیمی، عرضه گاز مورد نیاز خوراک نیروگاه در تعهد وزارت نفت بوده و برق تولیدی این واحد به قیمتی مطابق با مدل مالی تعیین و مصوب شده شرکت ملی نفت ایران از سازنده نیروگاه خریداری خواهد شد.

توسلی پور با بیان اینکه زمین مورد نیاز این طرح از سوی پیمانکار برای مالکیت نیروگاه خریداری می شود ، اظهار داشت : سرمایه گذاری این قرارداد ، بصورت ساخت ، مالکیت و بهره برداری (B.O.O) خواهد بود که پس از اتمام دوره بیست ساله قرارداد ، فرمول جدیدی در خصوص نحوه همکاری طرفین ، اتخاذ می شود.

وی احداث خط انتقال ۴۰۰ کیلو ولت دو مداره بین نیروگاه منطقه پارس یک و پارس دو پارس جنوبی و نیز یک خط انتقال ۴ مداره ۱۳۲ کیلو ولت جهت تغذیه مصارف فازهای پارس دو را از دیگر طرحهای در حال اجرا در پارس جنوبی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه اسناد مناقصه و اجزای پیوست قرارداد احداث بخش بخار نیروگاه پارس یک از سوی شرکت نفت و گاز پارس آماده شده است، گفت: کارفرما و پیمانکاران این طرح در انتظار ابلاغ آیین نامه معاونت سرمایه گذاری و توسعه شرکت ملی نفت ایران در خصوص اخذ دستورالعمل ها و روش اجرایی انعقاد قرارداد به روشEPCF هستند.

پیش از این، نیروگاه گازی پارس یک پارس جنوبی با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق به بهره برداری رسیده است که به زودی مناقصه ساخت ۵۰۰ مگاوات دیگر آن به روش سیکل ترکیبی برای دستیابی به ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات، برگزار خواهد شد.

با اجرا و بهره برداری کامل از این دو طرح، ظرفیت تولید برق در پارس جنوبی بدون اتکا به شبکه سراسری برق کشور به ۲۵۰۰ مگاوات می رسد.

تامین برق پالایشگاه های پارس جنوبی به صورت متمرکز و صرفه جویی قابل توجه در هزینه های مدیریت ، بهره برداری ، تولید و توزیع برق در پارس جنوبی، حذف واحد های غیر متمرکز تولید برق در کنار پالایشگاه ها، امکان عرضه برق به شبکه سراسری و رفع کمبود نیاز برق منطقه و استانهای همجوار از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح ملی است.