- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

۱٫۵ میلیارد ریال برای ساماندهی کاخ کورش

به گزارش “عسلویه نیوز” ایوب پاپری مقدم امروز در حاشیه بازدید از کاخ کورش در دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در دشتستان اظهار داشت: توجه به میراث فرهنگی دشتستان و بازسازی و مرمت این میراث ارزشمند از مهم‌ترین وظایف سازمان گردشگری و میراث است و انتظار داریم متولیان امر به دشتستان نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
وی با اشاره به قدمت دشتستان افزود: عظمت آثار باقیمانده از شکوه باستانی ایران در کاخ منصوب به کورش در شهر برازجان، بردک سیاه و گور دختر و کوشک اردشیر با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال علاوه بر شناسایی فرهنگ و توسعه سیاسی منطقه، سند زرینی بر صیانت از خلیج فارس است.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وجود دژ برازجان بعنوان اثری جاودان و وجود پل حاج محمد رحیم به عنوان یک نمونه از معماری اسلامی چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد و باید نسبت به حفظ این آثار تلاش بیشتری کنیم.
پاپری مقدم از هزینه ۴ میلیارد ریالی در سال گذشته در این راستا خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیون تومان در عرصه‌های مختلف، اعتبار صرف شد و در زمینه گردشگری هم تسهیلات ارزنده‌ای در راستای فراهم آوردن اماکن رفاهی، تفریحی و گردشگری در این شهرستان ارائه شد.
وی از اعتبار ۲ میلیارد ریالی برای ساماندهی گوردختر دشتستان خبر داد و اضافه کرد: در سال جاری با رایزنی با مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر، تصمیمات ارزنده‌ای اخذ شد و از جمله برای ساماندهی گوردختر بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته و برای ساماندهی آبشار فاریاب نیز ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۱٫۵ میلیارد ریال برای ساماندهی کاخ کورش در شهر برازجان خبر داد و افزود: این میزان اعتبار از محل اعتبارات ملی هزینه می‌شود.
پاپری مقدم گفت: ساماندهی کوشک اردشیر با اعتبار بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان و احداث راه دسترسی به کاخ بردک سیاه نیز با همکاری میراث فرهنگی انجام می شود.
وی ابراز داشت: ادامه بازسازی کاروانسرای مشیر دشتستان با استفاده از اعتبارات ملی به‌میزان ۲۰۰ میلیون تومان و اعتبارات استانی به‌میزان ۲۰۰ میلیون تومان، جمعاً به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان نیز از جمله برنامه‌های امسال میراث فرهنگی استان بوشهر است.
این نماینده مجلس در ارتباط با زمان و نحوه بازسازی و ساماندهی طرح‌های میراث فرهنگی دشتستان اذعان داشت: تصمیم گرفته شده با استفاده از فراخوان، احداث موزه، رستوران و اقامتگاه دژ برازجان به مناقضه گذاشته شود و در صورت تمایل بخش خصوصی، منطقه گردشگری آبشار فاریاب و آبشار شول نیز آماده واگذاری است.
پاپری مقدم اظهار داشت: مسقف کردن کاخ بردک‌سیاه و کاخ کورش از اولویت برنامه‌های حفاظت میراث فرهنگی شهرستان دشتستان است و با همه توان برای این امر تلاش می‌کنیم.
وی بیان داشت: از همه توان و ظرفیت موجود برای رونق و رشد گردشگری و ساماندهی میراث فرهنگی دشتستان استفاده می‌کنیم و رضایت خاطر مردم را فراهم می‌کنیم.