- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

فاز ۱۳ پارس جنوبی خرداد ۹۲ به تولید زودهنگام می‌رسد

“عسلویه نیوز” مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از پیشرفت ۵۰ درصدی این فاز خبر داد و گفت: فاز ۱۳ پارس جنوبی خرداد ۹۲ به تولید زودهنگام می‌رسد.

خبرگزاری فارس: فاز 13 پارس جنوبی خرداد 92 به تولید زودهنگام می‌رسد

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس علیرضا ارزنده اظهار داشت: هم‌اکنون نصب تجهیزات سنگین فاز ۱۳ در حال اجراست و برج‌های ۴۵۰ تنی آن که سنگین‌ترین نصب در میان فازهای ۳۵ ماهه پارس جنوبی است، انجام شده است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چهار سکو در این فاز نصب می‌شود که پس از نصب جکت اول، جکت دوم نیز تا ۲ ماه آینده در محل مستقر خواهد شد.

ارزنده بیان داشت: فاز ۱۳ پارس جنوبی با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در خردادماه سال آینده به تولید زود هنگام می‌رسد.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری کامل از این فاز، روزانه ۵۶٫۶ میلیون مترمکعب گاز ترش در ۴ واحد شیرین‌سازی به گاز شیرین برای مصرف، ذخیره‌سازی و صادرات تبدیل شود.

این مسئول یادآور شد: تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ هزار تن گوگرد، ۱٫۱ میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان با تکمیل این فاز محقق می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از حفاری دو حلقه چاه توصیفی در این فاز خبر داد و گفت: در حفاری چاه‌های توصیفی به سنگ‌هایی رسیدیم که بوی گاز میدان مشترک از آنها استشمام می‌شد و این نشان‌دهنده آن است که به زودی در فاز ۱۳ پارس جنوبی به گاز خواهیم رسید.

ارزنده با اشاره به تست و آمادگی کشتی لوله‌گذار در دریا اذعان داشت: به زودی اجرا و لوله‌گذاری خطوط لوله دریایی فاز ۱۳ به طول ۱۰۴ کیلومتر آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در این فاز در مجموع نزدیک به ۲ میلیون اینچ لوله‌گذاری در بخش خشکی انجام خواهد شد یادآور شد: تاکنون ۴۵۰ هزار اینچ از این میزان، در بخش خشکی پالایشگاه لوله‌گذاری شده به طوری که اجرا و نصب لوله‌های ۴ اینچ به پایان رسیده و اجرای لوله‌های ۳۶ اینچ در دست انجام است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی بیان داشت: فاز ۱۳ با حفر ۲ حلقه چاه در زمینه انجام عملیات حفاری در بین پروژه‌های ۳۵ ماهه پیشتاز است.

ارزنده با اشاره به حفاری ۳۸ حلقه چاه در این فاز اضافه کرد: در این فاز در مجموع ۳۸ حلقه چاه باید حفاری شود که با حفاری ۸ حلقه به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: تولید زودهنگام از این فاز با در مدار سرویس قرار گرفتن یک واحد شیرین‌سازی با حجم تولید روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین انجام می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: در مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح توسعه این فاز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که تاکنون ۲٫۶ میلیارد دلار در این پروژه هزینه شده است.