- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکش‌های غول‌پیکر پیوست

خبرگزاری فارس: با به آب‌اندازی نخستین کشتی افراماکس سفارش کشور ونزوئلا در جزیره صنعتی صدرای بوشهر، ایران به جمع کشورهای تولید کننده نفتکش‌های غول‌پیکر پیوست.

خبرگزاری فارس: ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکش‌های غول‌پیکر پیوست

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، صبح امروز در آیینی با حضور امام جمعه، استاندار، مسئولان استان بوشهر، مدیرعامل صدرا در جزیره صنعتی صدرای بوشهر، نخستین نفتکش سفارش ونزوئلا به آب انداخته شد تا ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکش‌های غول‌پیکر بپیوندد.

ساخت نفتکش ۱۱۳ هزار تنی به دست متخصصان ایرانی

مدیر عامل کارخانه کشتی‌سازی صدرا گفت: نخستین نفتکش افراماکس که به سفاش کشور ونزوئلا در جزیره صنعتی صدرا به دست متخصصان ایرانی ساخته شده به طول ۲۵۰ متر، عرض ۴۴ متر و ارتفاع ۲۱ متر و آبخور ۱۴٫۸ متر به آب انداخته شد.

سلمان ضربی افزود: ظرفیت نخستین کشتی افراماکس ۱۱۳ هزار تن با سرعت ۱۶ گره دریایی است که در ساخت آن ۳۲۸ کیلومتر جوشکاری، ۵۶ کیلومتر لوله‌کشی، ۱۰۶ متر کابل کشی انجام شده و وزن ماشین آلات آن نیز ۳ هزار و ۶۶۰ تن است.

وی بیان کرد: ظرفیت بار کشتی افراماکس ساخت ایران ۷۵۰ هزار بشکه نفت خام است که از نظر کیفی نیز بالاترین امکانات را نیز دارد.

با تلاش و همکاری متخصصان ایرانی به هدف خود رسیدیم

نماینده کارفرما از وزارت نفت ونزوئلا نیز در این مراسم گفت: امروز روزی فراموش نشدنی برای ما و کشور ونزوئلاست که توانستیم به این موفقیت بزرگ برسیم.

اوکرن خوزه افزود: اکنون پس از کارهای سخت و فداکاری کارکنان و متخصصان به هدف بزرگ خود در بوشهر رسیدیم.

وی با قدردانی از رئیس جمهور ونزوئلا برای حمایت از ساخت این کشتی، گفت: به کارکنان پرتلاش شرکت صدرای ایران به خاطر انجام این کار بزرگ نیز تبریک می‌گویم.

خوزه ادامه داد: امروز ما احساس سربلندی و افتخار می‌کنیم و از مسئولان وزارت نفت ونزوئلا نیز تشکر می‌کنم.

افراماکس را در ظالمانه‌ترین تحریم‌ها ساختیم

مدیرعامل صدرا نیز گفت: ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه از سوی غربی‌ها موفق به ساخت نخستین نفتکش غول‌پیکر و صادراتی خود شد.

مهدی اعتصام افزود: این کار بزرگ نیاز به روابط جهانی خوب داشت اما با وجود تحریم‌های ظالمانه به این موفقیت بزرگ رسیدیم.

وی بیان کرد: با یک باور ملی متخصان ایرانی توانستند این پروژه بزرگ را به سرانجام برسانند و ساخت این کشتی از افتخارات بزرگ ایران خواهد بود.

مدیر عامل صدرا اضافه کرد: صنعتی کشتی‌سازی صنعتی اشتغالزاست و ایران با وجود سواحل بکر در شمال و جنوب می‌‌تواند با استفاده از ظرفیت ساخت کشتی علاوه بر ایجاد اشتغال به درآمدزایی مطلوبی نیز برسد.

اعتصام اظهار داشت:‌ ساخت کشتی افراماکس نخستین پروژه کشتی‌سازی صادراتی ایران است و باید با جذب مشتریان بیشتر این روند را ادامه دهیم.

با ساخت افراماکس نشان دادیم که می‌توانیم

استاندار بوشهر نیز با ابراز خرسندی از ساخت نفتکش افراماکس به دست متخصصان ایرانی، گفت: امروز در تاریخ ایران و استان بوشهر روز بزرگی است و باید به‌عنوان رخدادی بزرگ ثبت و ضبط شود.

محمدحسین جهانبخش افزود: پیام به آب اندازی نفتکش افراماکس تغییر نگاه‌ها به ایران در ساخت محصولات داخلی است و نشان دادیم که می‌توانیم.

وی بیان کرد: ایران اسلامی با وجود متخصصان کار بلد و متعهد بدون توجه به تحریم‌‌ها مسیر پیشرفت خود را ادامه می‌دهد.

جزیره صدرا نماد اقتدار،  تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی

امام جمعه بوشهر نیز گفت: شرکت صدرا نماد تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی است و با آب اندازی نخستین نفتکش غول‌پیکر به جمع کشورهای سازنده این نوع نفتکش‌ها پیوستیم.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: در جهان صنعت کشتی‌سازی یک صنعت فنی و سنگین در عرصه دریانوردی است و ایران توانست به این مهم دست یابد.

وی بیان داشت: هم اینک قدرت‌های بزرگ به حوزه دریا نگاه ویژه دارند و طراحی برنامه‌های کلان در این عرصه می‌تواند کشورها را به اوج اقتدار دریایی برسانند.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: بوشهر به خاطر همزادی با دریا استانی ویژه است و می‌توان با نگاه به ظرفیت‌های دریایی بوشهر استان بوشهر را به خوبی مدیریت کرد.

صفایی بوشهری گفت:‌ در آینده نزدیک جزیره صدرا در صدر شرکت‌های سازنده کشتی‌های نفتکش غول پیکر قرار خواهد گرفت.