- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

سود خرما به جیب دلالان می‌رود/ نخلداران هر سال متضرر می‌شوند

 وضعیت بازار خرما هر روز بغرنج‌تر شده و نخلداران خواستار ورود مسئولان و قطع کردن دست دلالان از بازار خرما هستند.

خبرگزاری فارس: سود خرما به جیب دلالان می‌رود/ نخلداران هر سال متضرر می‌شوند

به گزارش “عسلویه نیوز”  نام شهر آبپخش نامی پرآوازه در تمامی استان است و به هر جا که پا بگذاری آبپخش را با نام نخیلات تنومند و بلند قامت، خارک و رطب و خرما و … می‌شناسند.

از دیرباز نخلداری که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کشاورزی منطقه است؛ یکی از عمده مشاغل مردم این منطقه بوده و درصد بالایی از مردم آبپخش به این امر اشتغال داشته و دارند.

با فرا رسیدن فصل تابستان هر ساله بحث پیرامون باغداری، نخیلات، خرما و … داغ می‌شود و بحث محافل و مجالس آبپخش می‌شود.

 

* مسئله خرما دغدغه اصلی مردم

در سال‌های اخیر که فصل ناب باغداران با ماه میهمانی خدا متقارن شده یکی از مباحثی که در محافل توسط پیرمردها و میان‌سالان مجلس مطرح می‌شود وضعیت بازار خرماست.

قیمت خرما یکی از اساسی‌ترین مباحث و دغدغه‌های باغداران و پیرمردهای مجالس و محافل شبانه است که هر چند هنوز به فصل برداشت محصول و اجاره محصول نخیلات نرسیده‌ایم باز هم در ارتباط با آن گمانه‌زنی‌هایی صورت می‌پذیرد.

البته گمانه‌زنی‌ها در سال‌های گذشته هر سال ناامیدی کشاورزان و باغداران را به دنبال داشته است و علت آن‌ هم کاهش قیمت محصول خرما بوده است.

 

* افت شدید قیمت خرما نگرانی مردم

حقیقتی انکارناپذیر که باید در ارتباط با آن چاره‌اندیشی شود رکود بازار خرما و افت شدید قیمت محصول در چند سال قبل، خصوصا دو سال گذشته است، حقیقتی که همواره باغداران که از زحمت‌کش‌ترین و کوشا‌ترین اقشار جامعه هستند با حسرت از آن یاد می‌کنند و حق هم دارند با افسوس از آن یاد کنند چون مجبورند ماحصل یک سال دوندگی و تلاش خود را به یغما دهند.

در سال‌های اخیر شرایطی به وجود آمده که به ادعای باغداران درآمد حاصل از فروش تولیدات یک‌ ساله خرما به‌ زور هزینه‌های مراحل داشت تا برداشت و آب‌بها و به طور کلی هزینه‌ جاری نخیلات را تامین می‌کند و هیچ سودی به باغدارانی که یک سال برای تولید محصول تلاش می‌کنند، نمی‌رساند.

 

* دلالان بازار خرما را در دست گرفته‌اند

وضعیت نامطلوب بازار خرما علل و عوامل گوناگونی دارد، اما یکی از اساسی‌ترین مسائلی که بر وضعیت بازار خرما اثر گذاشته است، حضور دلالان در بازار خرما و برنامه‌ریزی‌های ایشان برای کاهش قیمت خرید خرما در فصل برداشت محصولات است و این مسئله انکارناپذیر است.

در شرایطی که هزینه‌های جاری باغات نخل روزبه‌روز افزایش می‌یابد و کشاورزان مجبور به پرداخت نقدی تمام هزینه‌های جاری هستند، هر سال بازار خرما دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود و دلالان نیز وضعیت این بازار پرتلاطم را بغرنج‌تر و نامطلوب‌تر از سال قبل می‌کنند.

در سال‌های اخیر دولتمردان برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ارزشمندی برای بهبود وضعیت بازار خرما و محصولات کشاورزی داشته‌اند و تعیین قیمت خرید تضمینی تولیدات خرما از اقدامات ارزشمند دولت در این راستا بوده است.

البته بسیاری از کشاورزان این مسئله را اثربخش نمی‌دانند و دلایل و استدلال خاصی هم برای گفته خود دارند که در گفت‌وگو با برخی از کشاورزان دشتستان به طور خلاصه اشاراتی به آن شده است.

 

* قیمت تضمینی خرما راهکار خوبی برای نخلداران

بهرام رضایی باغدار ۸۰ ساله آبپخشی در این ارتباط می‌گوید: تعیین قیمت تضمینی خرید خرما از اقدامات ارزشمندی است که می‌تواند نتایج ارزشمندی به دنبال داشته باشد ولی به عقیده ما کشاورزان تغییر در شیوه اجرای این امر لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی اذعان داشت: فلسفه قیمت خرید تضمینی خرما باید تعیین حداقل و متوسط قیمت خرید محصولات تولیدی کشاورزان باشد در حالی که در وضعیت فعلی شاهد چنین نتیجه‌ای نبوده‌ایم.

رضایی خاطر نشان کرد: قیمت خرید تضمینی محصول خرما در شرایطی اعلام می‌شود که متولی خرید تضمینی محصول خرما مشخص نیست و دلالان بازار خرما بدون توجه به قیمت خرید خرما، قیمتی کمتر از نرخ خرید تضمینی را اعلام می‌کنند و باغداران را مجبور به فروش محصول خود به این قیمت می‌کنند.

این باغدار آبپخشی بیان داشت: اتحاد دلالان بازار خرما در تعیین نرخ پایین خرید محصولات کشاورزان و نداشتن امکانات انبار و نگهداری محصول خرمای تولیدی توسط باغداران و کشاورزان از مسائلی است که سبب شده کشاورزان ناچار به فروش تولید محصولات تولیدی خود به دلالان بازار شوند.

رضایی ادامه داد: در سال گذشته و سال‌های قبل از آن شاهد بوده‌ایم که باغدارانی که فضا و امکانات انبار و نگهداری خرمای تولیدی خود را داشته‌اند، محصولات تولیدی خود را با قیمتی بیشتر و حتی چندین برابر از قیمت فروش در فصل برداشت محصول فروخته‌اند.

 

* مسئولان وارد مشکلات خرما شوند

محمد خسروی دیگر باغدار آبپخش نیز یادآور شد: مسئولان باید شرایط را برای بهبود وضعیت بازار خرما مهیا کنند و توجه به خواسته‌ها و دغدغه‌های باغداران از اهم مسائلی است که در بهبود این وضعیت اثرگذار خواهد بود.

 

* بسته‌بندی خرما تقویت شود

باقر باقری‌حقیقی باغدار منطقه آبپخش اذعان داشت: بسته‌بندی از مؤثرترین عوامل در بهبود وضعیت بازار خرما است و مسئولان باید با تخصیص اعتبارات لازم زمینه را برای تحقق این مهم فراهم آورند.

 

تولید سالانه ۴۵ هزار تن خرما در آبپخش

سخنگوی شورای اسلامی شهر آبپخش در ارتباط با وضعیت بازار خرما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبپخش گفت: آبپخش یکی از قطب‌‌های مهم کشاورزی استان است و با تولید بیش از ۴۵ هزار تن خرمای سالانه قریب به نیمی از تولیدات خرمای شهرستان دشتستان را به خود اختصاص داده است.

محمد افتخاری اظهار داشت: مشکلات مربوط به قیمت و فروش خرما از مسائل و مشکلاتی است که نخلداران و کشاورزان منطقه هر ساله در فصل برداشت محصولات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌طلبد مسئولین استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل به شکل ریشه‌ای اقدام کنند.

 

۴ هزار خانوار از خرما ارتزاق می‌کنند

وی افزود: در آبپخش بیش از یک‌‌میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نخل وجود دارد و درآمد حاصل از تولید این میزان خرما بخشی از درآمد سالانه ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار آبپخشی را تامین می‌کند.

افتخاری به نقش بسته‌بندی در بهبود وضعیت بازار خرما اشاره کرد و بیان داشت: در سال‌های اخیر شاهد تعطیلی شرکت بسته‌بندی خرمای آبپخش بوده‌ایم و راه‌اندازی مجدد این کارخانه از مهم‌ترین خواسته‌های کشاورزان است که شورای اسلامی شهر آبپخش هم پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده‌ است.

 

راه‌اندازی بسته‌بندی خرما در آبپخش ضروری است

وی ادامه داد: راه‌اندازی مجدد این شرکت بسته‌بندی علاوه بر بهبود وضعیت بازار خرما زمینه ایجاد بیش از ۲۰۰ فرصت شغلی در شیفت‌های متعدد فعالیت این کارخانه را مهیا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر آبپخش گفت: کشاورزی یکی از فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته است و توجه به این مسئله باعث کاهش وابستگی اقتصاد به صنایع نفت و گاز و رونق اقتصادی کشور می‌شود.

افتخاری اذعان داشت: عدم توجه به کشاورزی در برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند رکود اقتصادی را به دنبال داشته باشد و باید در برنامه‌ریزی‌ها توجه بیشتری به توسعه کشاورزی داشته باشیم.

 

توسعه کشاورزی در اشتغال پایدار مؤثر است

اشتغال از اهداف اساسی و مهمی است که دولت در سال‌های اخیر برای بهبود آن تلاش می‌کند و توسعه کشاورزی نقش مؤثری در آن می‌تواند داشته باشد.

شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران اسلامی سبب شده که در بسیاری از مناطق کشور بتوان در عرصه‌های مختلف کشاورزی فعالیت‌ کرد و اشتغال‌آفرینی بالایی در این زمینه کرد.

آمار ارائه شده توسط مسئولان آبپخش نشان می‌دهد که به طور سالانه ۸ هزار نفر به طور دائمی و فصلی در زمینه کشاورزی اشتغال دارند و در این زمینه فعالیت می‌کنند.