- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

نگاهی به تیم‌های فوتبال حاضر در المپیک

اگرچه در مقایسه با جام جهانی و یورو، رقابت های فوتبال المپیک از اهمیت به مراتب پایین تری برخوردار است اما داشتن مدال طلای این رقابت ها، آرزوی بسیاری از ستاره های دنیای فوتبال است.


رقابت های المپیک ۲۰۱۲ لندن از روز جمعه به طور رسمی آغاز خواهد شد اما سوت آغاز رقابت های فوتبال از امروز به صدا درخواهد آمد. اگرچه در مقایسه با جام جهانی و یورو، رقابت های فوتبال المپیک از اهمیت به مراتب پایین تری برخوردار است اما داشتن مدال طلای این رقابت ها، آرزوی بسیاری از ستاره های دنیای فوتبال است. به همین دلیل است که ستاره ای مانند دیوید بکام که در دوران حرفه ای اش افتخارات زیادی را به دست آورده، تا آخرین لحظات برای قرار گرفتن در تیم المپیک بریتانیا تلاش کرد و قرار نگرفتن او در فهرست نهایی استیوارت پیرس، با انتقادات زیادی روبرو شد.در اینجا وضعیت تیم ها و مدعیان اصلی را با هم مرور خواهیم کرد:

گروه A؛ بریتانیا، اروگوئه، سنگال، امارات

بریتانیا: تیمی که به عنوان بریتانیا در این رقابت ها حضور پیدا کرده، البته نماینده همه کشورهای بریتانیایی نیست. ۵ بازیکن از ولز و ۱۳ بازیکن انگلیسی، تیم استیوارت پیرس را تشکیل می دهند و نماینده ای از اسکاتلند و جمهوری های ایرلند در این تیم دیده نمی شود ( در واقع بازیکنان این کشورها حاضر نشدند در تیم بریتانیا بازی کنند). ستاره اصلی تیم که بازوبند کاپیتانی را به بازو خواهد بست، رایان گیگز، ستاره باتجربه منچستریونایتد است، که در ۳۷ سالگی فرصت پیدا کرده تا در یک تورنمنت مهم حضور پیدا کند.

تیم پیرس مدعی اصلی صعود از این گروه محسوب می شود و اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، می توانند راهی مرحله بعد شوند. در حالی که تیم ملی انگلیس و البته سایر تیم های بریتانیا سال هاست هیچ افتخاری در سطح بین المللی کسب نکرده اند، بسیاری از بریتانیایی ها امیدوارند این تیم بتواند به این ناکامی ها پایان بدهد.

سنگال: فوتبال سنگال بعد از درخشش در نیمه اول دهه گذشته، کم کم رو به افول گذاشت و در رقابت های جام ملت های آفریقا نیز نتوانست به افتخاری دست پیدا کند. اما ستاره های جوان این کشور توانستند به عنوان آخرین تیم، با عبور از عمان، راهی المپیک لندن شوند، این می تواند نوید بخش روزهای درخشان تری باشد. پاپیس سیسه، مهاجم گلزن نیوکاسل، ستاره اصلی سنگال در این رقابت هاست؛ بازیکنی که بسیاری را به یاد دوران اوج الحاجی دیوف در فوتبال اروپا انداخته است.

امارات: این اولین حضور اماراتی ها در رقابت های المپیک است. آنها در مرحله انتخابی، در ۷ دیدار از ۱۰ بازی شان به پیروزی رسیدند و جواز حضور در این رقابت ها را به دست آوردند. با این وجود آنها شانس چندانی برای صعود از این گروه ندارند و انتظار نمی رود که بتوانند مانند عراق در المپیک آتن شگفتی ساز شوند. احمد خلیل، ستاره الاهلی، بزرگترین امید اماراتی ها در این رقابت هاست که در ۱۴ بازی برای تیم زیر ۲۳ سال این کشور، ۱۴ بار گلزنی کرده است.

اروگوئه: مدال طلای فوتبال در دو دوره اخیر به آرژانتین رسید اما این تیم نمی تواند در این دوره از قهرمانی اش دفاع کند و آن هم به دلیل درخشش اروگوئه است. فوتبال اروگوئه در چند سال اخیر و با حضور دوباره اسکار تابارز به تیم ملی این کشور، بار دیگر به روزهای خوبش بازگشته و بعد از کسب مقام چهارمی در جام جهانی و قهرمانی در کوپا آمریکا، آنها اکنون به دنبال قهرمانی در المپیک هستند؛ عنوان که از سال ۱۹۲۸ تاکنون نتوانسته اند به آن دست پیدا کنند. ستاره های اصلی اروگوئه در این رقابت ها، لوئیس سوارس و ادینسون کاوانی هستند که بهترین زوج خط حمله رقابت ها را تشکیل داده اند.

گروه B؛ مکزیک، کره جنوبی، گابن، سوئیس

مکزیک: هرچند تیم مکزیک در این رقابت ها جاناتان دوس سانتوس و کارلوس ولا را در اختیار ندارد، با این وجود مدعی اصلی این گروه محسوب می شوند. مکزیکی به راحتی و با شکست دادن همه رقبا، از منطقه کونکاکاف صعود کردند . مکزیکی ها در المپیک پکن نیز حضور نداشتند و در المپیک آتن در همان مرحله گروهی حذف شدند اما به احتمال بسیار زیاد نتایج بسیار بهتری در این رقابت ها کسب خواهند کرد. مارکو فابیان، ستاره جوان گوادالاخارا که در ۱۰ بازی برای تیم المپیک مکزیک، ۱۲ بار گلزنی کرد، ستاره اصلی این تیم محسوب می شود.

کره جنوبی: حضور در رقابت های المپیک برای کره ای ها به یک سنت تبدیل شده است. آنها در ۶ دوره اخیر این رقابت ها حضور داشتند؛ هرچند تنها یک بار و آن هم در المپیک آتن توانستند از دور گروهی صعود کنند. این بار نیز با حضور تیم هایی مانند سوئیس و مکزیک، آنها کار دشواری برای عبور از مرحله گروهی در پیش دارند. ستاره اصلی تیم، پارک چو یونگ است؛ بازیکنی که فصل گذشته در تیم آرسنال فرصت چندانی برای بازی کردن پیدا نکرد اما با تجربه ترین بازیکن تیم کره محسوب می شود و نقش زیادی برای صعود این تیم از دور گروهی ایفا کند.

گابن: شگفتی ساز منطقه آفریقا؛ تیمی که بالاتر از ساحل عاج و آفریقای جنوبی به رقابت های المپیک رسید. آنها می توانند در مرحله گروهی نیز شگفتی ساز شوند و خود را به مراحل بالاتر برسانند. پیر امریک آبامیانگ، محصول آکادمی جوانان میلان که اکنون در سن اتین بازی می کند، می تواند ستاره گابن در این رقابت ها باشد.

سوئیس: تیم سوئیسی که در این رقابت ها حضور دارد را بازیکنانی تشکیل داده اند که سال گذشته با تیم زیر ۲۱ ساله های سوئیس در رقابت های قهرمانی اروپا به عنوان نایب قهرمانی رسیدند. البته دو ستاره اصلی تیم، ژردان و خاکا شکیری که در این تابستان به بایرن مونیخ و مونشن گلادباخ پیوستند، در این رقابت ها حضور ندارند. دیه گو بنالیو، دروازه بانی که تجربه حضور در رقابت های جام جهانی را در کارنامه دارد، می تواند ستاره اصلی سوئیس در این رقابت ها باشد.

گروه C؛ برزیل، نیوزلند، مصر، بلاروس

برزیل: برزیلی ها مدت هاست که برای رسیدن به طلای المپیک، مدالی که هرگز نتوانسته اند در رشته فوتبال به آن دست پیدا کنند، تلاش می کنند. آنها این بار هم به عنوان یکی از مدعیان پای به رقابت ها می گذارند و با داشتن بازیکنانی مانند مارسلو، تیاگو سیلوا، هالک و نیمار از شانس زیادی برخوردارند اما فراموش نکنیم که برزیلی ها چهار سال قبل با داشتن ستاره ای مانند رونالدینیو نیز از کسب این عنوان بازماندند. آنها کار دشواری برای عبور از مرحله گروهی ندارند اما در مراحل بالاتر و در مقابل تیم هایی مانند اروگوئه و اسپانیا ممکن است دچار مشکل شوند.

مصر: هیچ تیم آفریقایی به اندازه مصر، از تجربه حضور در رقابت های المپیک برخوردار نیست؛ البته آنها که ۱۱ بار در المپیک حضور پیدا کردند، آخرین بار در رقابت های المپیک بارسلون در سال ۱۹۹۲ حضور داشتند. با توجه به تعطیلی لیگ مصر به دلیل فاجعه پورت سعید، تیم المپیک مصر این فرصت را داشت تا در دیدارهای تدارکاتی زیادی شرکت کند؛ اتفاقی که البته می تواند به ضرر این تیم نیز تمام شود. مروان محسن، مهاجم جوان تیم ملی مصر، که ۲۰ گل ملی در کارنامه دارد، ستاره اصلی تیم المپیک کشورش نیز محسوب می شود.

بلاروس: بلاروس که برای اولین در رقابت های المپیک حضور پیدا کرده، با کسب مقام سوم در رقابت های زیر ۲۱ سال های اروپا در سال قبل، به المپیک لندن راه یافت. سرمربی این تیم معتقد است برزیل مدعی اصلی این گروه محسوب می شود اما تیم چیزی از مصر و نیوزلند کم ندارد. دیمیتری باگا، ستاره جوان باته بوریسوف، که در همه دیدارهای فصل گذشته این تیم در چمپیونزلیگ حضور داشت، ستاره اصلی بلاروس در این رقابت ها می تواند باشد.

نیوزلند: حضور استرالیا در منطقه آسیا، این فرصت را برای نیوزلند فراهم کرده تا به راحتی در رقابت های المپیک و جام جهانی حضور پیدا کند. آنها بعد از اولین حضور در المپیک در رقابت های المپیک پکن، اکنون برای دومین بار حضور در این رقابت ها را تجربه می کنند. مشکل اصلی تیم نیوزلند، پایین بودن میانگین سنی این تیم است که می تواند در دیدار مقابل تیم هایی مانند برزیل و مصر برای آنها دردسرساز شود. کریس وود که ۷ بازی ملی نیز در کارنامه اش دیده می شود، ستاره اصلی نیوزلند در این رقابت هاست.

گروه D؛ اسپانیا، مراکش، ژاپن، هندوراس

اسپانیا: با قهرمانی در دو یورو و یک جام جهانی، اکنون قهرمانی در رقابت های المپیک در کارنامه اسپانیایی ها خالی است. البته این تیم ستاره هایی مانند کاسیاس، اینیستا و ژاوی را در اختیار ندارد، با این وجود آنها یکی از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می شوند. خوان ماتا که در رقابت های یورو تنها ۵ دقیقه فرصت بازی پیدا کرد، ستاره اصلی اسپانیا در این رقابت ها می تواند باشد. البته نباید جوردی آلبا را نیز فراموش کرد که در جناح چپ خط دفاعی اسپانیا بازی های بسیار خوبی به نمایش گذاشت و می تواند ستاره اسپانیایی ها در المپیک نیز باشد.

مراکش: هرچند پیم فربیک، سرمربی هلندی مراکش، تیمش را یکی از شانس های کسب مدال معرفی کرده اما حتی صعود این تیم از مرحله گروهی هم می تواند موفقیت بزرگی برای آنها باشد. البته تیم مراکش در رقابت های قهرمانی زیر ۲۳ ساله های آفریقا نمایش های بسیار خوبی داشتند و امیدوارند تا بتوانند این روند را در المپیک نیز ادامه دهند. عبدالعزیز بارادا، هافبک تیم ختافه، با تجربه بازی در لالیگا می تواند ستاره مراکش در این رقابت ها باشد.

هندوراس: این سومین حضور هندوراس در رقابت های المپیک است و البته آنها امیدوارند تا بتوانند نسبت به دوره قبل در پکن که بدون امتیاز از دور رقابت ها کنار رفتند، نتایج بهتری کسب کنند. بسیاری از بازیکنان هندوراس تجربه بازی در رقابت های بین المللی را ندارند و این می تواند برای آنها گران تمام شود. ماینور فیگوروآ، بازیکن ویگان، یکی از بازیکنان بالای ۲۳ سال تیم است که هندوراسی ها امیدوارند تجربه او بتواند به کمک تیم شان بیاید.

ژاپن: سومین تیم آسیایی رقابت ها که البته نسبت به دو تیم دیگر از شانس بیشتری برای صعود به مراحل بالاتر برخوردار است. هرچند شینجی کاگاوا، ستاره فوتبال ژاپن، در این تیم حضور ندارد اما حضور بازیکنانی مانند هیروشی کیوتاکه، تاکاشی اوسامی، گوتوکو ساکای، یوکی اتسو و هیروکی ساکای که همگی تجربه بازی در بوندس لیگا را دارند می تواند کمک زیادی به این تیم برای رسیدن به مراحل پایانیجام بکند.