- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پرداخت تسهیلات بدون بهره برای محکومین جرایم غیر عمد

 مدیرعامل ستاد دیه استان بوشهر از پرداخت تسهیلات بدون بهره برای محکومین جرایم غیر عمد در استان بوشهر خبر داد.

خبرگزاری فارس: پرداخت تسهیلات بدون بهره برای محکومین جرایم غیر عمد

به گزارش “عسلویه نیوز” اکبر محبی در آئین برگزاری جشن گلریزان در آبپخش اظهار داشت: آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد از اهداف اساسی ستاد دیه و جشن‌های گلریزان است و توجه به آسیب‌های اجتماعی زندانیان جرائم غیرعمد اهمیت این مسئله را روشن می‌کند.

مدیرعامل ستاد دیه استان بوشهر خاطر نشان کرد: ستاد دیه ستادی مردمی است که با استفاده از کمک‌های مردمی زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم می‌‌کند و هیچگونه ردیف بودجه مشخصی ندارد ولی دولت خدمتگزار با توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه، در این زمینه تمهیداتی داشته است.

وی افزود: اگر فرد محکوم بتواند بخشی از محکومیت خویش را تامین و یا مبلغی از محکومیت را از شاکی تخفیف بگیرد ستاد دیه استان با تامین مبلغ بدهی زمینه آزادی این فرد را فراهم می‌کند.

محبی یادآور شد: پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بدون بهره و یا با بهره چهار درصد از حمایت‌های ستاد دیه استان از محکومان جرائم غیرعمد است.

وی با بیان اینکه استفاده از وجوهات شرعی یکی از راه‌های تامین اعتبارات برای آزادسازی زندانیان نیازمند است گفت: در دیدار اخیر مسئولان ستاد دیه با حضرت آیت‌الله صفایی ایشان همکاری کمیته امداد و اختصاص بخشی از زکات برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را ضروری دانستند.

مدیرعامل ستاد دیه استان بوشهر بیان داشت: کمک‌هایی که از شهرها و بخش‌های مختلف جمع می‌شود، برای آزادسازی زندانیان همان مناطق هزینه می‌شود و مابقی محکومیت ایشان از طریق حمایت‌های ستاد دیه استان تامین می‌شود.

وی مهریه‌های بالا را یکی از عوامل حضور افراد در زندان‌ دانست و تاکید کرد: دولت در زمینه کاهش سقف مهریه‌ها اقدامات ارزشمندی انجام داده و ما هم باید با تلاش و کوشش فرهنگ غلط مهریه‌های بالا و خارج از توان را از جامعه ریشه‌کن کنیم.

محبی گفت: بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و بیمه از مسائلی است که در افزایش زندانیان جرائم غیرعمد مؤثر بوده و بخشی از بدهکاران دیه را رانندگان و راکبان فاقد بیمه‌نامه معتبر تشکیل می‌دهند.

وی فرهنگ‌سازی در این زمینه‌ها را ضروری دانست و افزود: رسانه‌ها از تاثیرگذارترین ابزارهای اجتماعی هستند و باید با فرهنگ‌سازی لازم زمینه را برای کاهش نرخ مهریه و توجه به مسائل بیمه فراهم کنند.

محبی اذعان داشت: ستاد دیه استان بوشهر سال گذشته زمینه آزادسازی ۱۸۶ نفر زندانی جرایم غیرعمد با ۱۴۰ میلیارد ریال بدهی را فراهم کرد.

مدیرعامل ستاد دیه استان بوشهر یادآور شد: هم‌اکنون ۱۹۰ زندانی جرایم غیرعمد با ۱۷۰ میلیارد ریال بدهی نیز در زندان‌های استان بوشهر چشم انتظار حمایت افراد نیکوکار برای رهایی از زندان هستند.