- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

ودیعه در تهران معادل قیمت مسکن در شهرستان

در عین حال که خبرها از اثر قانون تعزیرات بر افزایش قراردادهای اجاره خبر می دهد و تعداد قراردادهای اجاره بها نسبت به مدت مشابه سال قبل در کرج و تهران از ۶۷ تا ۷۵ درصد افزایش یافته است، اما میزان ودیعه و اجاره بها ارقام بالایی را در تهران ثبت کرده است و اجاره یک آپارتمان ۵۰ تا ۷۰ متری در مناطق مختلف تهران  به رقم ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان ودیعه نیازمند استکه با این رقم می توان در شهرستان ها صاحب خانه شد و پرسش این است که چرا همچنان تقاضا و مهاجرت به تهران رو به افزایش است و چه عوامل باعث شده که تهران همچنان مورد توجه باشد.

به نظر می رسد که موضوع اجاره بها تنها با قانون تعزیرات و سقف رشد اجاره بها قابل کنترل نیست و کارشناسان معتقدند که بهترین راهکار، هدایت مراکز اداری، اقتصادی و  آموزشی تهران به خارج از پایتخت  است و نکته مهمتر این است که دولت بودجه خود را تنها درتهران متمرکز نکند و در شهرهای دیگر سرمایه گذاری کند.

عده ای از صاحب نظران نیز معتفدند که شهر تهران و به خصوص مناطق شمال شهر، رشد خود را کرده و ساختمان های چند طبقه و برج های مختلف ساخته شده است اما همچنان تقاضا برای سکونت در تهران بالاست و همین امر باعث شده که اجاره بها در تهران معادل قیمت خرید آپارتمان در شهرستان ها باشد.

یک ماه از اجرای قانون کنترل تعزیراتی بازار اجاره گذشته‌ است و اگرچه در ظاهر برخی مشاوران املاک به اجرای این قانون پایبند هستند اما قیمت‌های اعلام شده برای اجاره واحد‌های مسکونی چنین مسئله‌ای را تائید نمی‌کند.

 اگر قرار باشد سهم عمده بودجه دولت در تهران هزینه شود و تمرکز کارها وبازار و امور فرهنگی وسیاسی و اقتصادی در تهران تداوم داشته باشد شاید روزی برسد که چندصد میلیون برای ودیعه یک آپارتمان لازم باشد!

واقعیت این است که با پول  ودیعه یک آپارتمان در تهران نه تنها در شهرستان ها بلکه در بسیاری از کشورها، حتی اروپاو آمریکا می توان خانه ویلایی با زمین و باغچه و… خرید و آمارها نشان می دهد که خانه ویلایی برای سکونت یک خانواده در بسیاری از شهرهای آمریکا به کمتر از ۱۰۰ هزار دلار رسیده است.

ارقام اجاره ماهانه نیز در تهران متناسب با ارقام ودیعه، درمقایسه با سال های قبل بالاست و از ۲۵۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان و بسته به میزان ودیعه در نوسان است اما آن چه بسیار قابل توجه است این که از مجموع ارقام ودیعه و اجاره به رقم بزرگی می رسیم که بلافاصله این پرسش را مطرح می کند که رقم قیمت فروش مسکن چقدر است و ا گر کسی نمی تواند ودیعه اجاره را فراهم کند چگونه می تواند خانه خریداری کند.

نکته مهم دیگر این است که چرا با وجود رشد زیاد تولید مسکن مهر، هنوز مناطق شمال شهر تهران از تقاضای بسیار بالا و قیمت های زیاد برخوردار است.

به گزارش ایسنا، مصطفی قلی‌خسروی – رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک- تعداد قراردادهای ثبت شده اجاره از زمان اجرای قانون کنترل تعزیراتی بازار اجاره تا ۲۹ تیر را در شهرستان تهران، سه هزار و ۳۵۳ فقره اعلام و تصریح کرد: همچنین در این مدت در کرج شش هزار و ۶۸۳ معامله اجاره ثبت شده است.

خسروی افزود: در مدت مشابه در سال ۸۹ در شهرستان تهران ۲ هزار و ۲۷۳ معامله اجاره و در کرج چهار هزار و ۹۹۹ اجاره‌نامه ثبت شده است.

این امر افزایش ۶۷ درصدی میزان معاملات اجاره در تهران و ۷۴ درصدی در کرج را از ابتدای تیرماه ۹۰ تا ۲۹ همین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و شاید بتوان از این آمار چنین استنباط کرد که مهاجرت به کرج و همچنین میزان اجاره‌نشینی افزایش یافته است.

رییس اتحادیه کشوری مشاورن املاک در ادامه با بیان این‌که از ابتدای سال ۹۰ تا ۲۹ تیر ماه تعداد ۲۶۳ هزار و ۵۵۴ مبایعه نامه خرید و فروش و ۹۰ هزار و ۸۸۷ مبایعه نامه اجاره تنظیم شده است، اظهار کرد: در این مدت در مجموع ۳۶۸ هزار و ۴۸۳ فقره معامله انجام شده است.

وی در ادامه به بازرسی از دفاتر مشاوران املاک توسط سازمان تعزیرات اشاره و تصریح کرد: هزار و ۹۴۶ مغازه توسط سازمان تعزیرات مورد بازدید قرار گرفته که ۳۴ مورد تخلف وجود داشته است.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان این‌که باید به دنبال فرهنگ‌سازی باشیم، گفت: با آغاز ماه مبارک رمضان تا حدودی قیمت اجاره کاهش می‌یابد.

خسروی افزایش قیمت خرید و فروش ملک را تایید کرد و افزود: قیمت خرید و فروش حدود پنج تا هشت درصد بالا رفته است اما همچنان قیمت‌ها تحت کنترل است.

این در حالی است که مقام مسوول از افزایش ۳۰ درصدی نرخ اجاره و ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خرید و فروش ملک خبر داده است.

وی گفت: برای حاکم شدن آرامش بیشتر در سطح بازار و حل مشکل باید وضعیت اقتصادی آرام باشد.

برخی قیمت‌های اجاره در شهر تهران به صورت زیر است:

در شهرک ژاندارمری برای یک واحد آپارتمان ۷۵ متری ۱۰ میلیون ودیعه و ۶۰۰ هزار تومان اجاره تعیین و اعلام شده که این واحد فقط به زوج اجاره داده می‌شود.

در محدوده مجیدیه برای یک آپارتمان دو خوابه ۷۵ متری بدون پارکینگ قیمت ۱۲ میلیون ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

در بلوار ۲۴ متری سعادت‌آباد ودیعه یک آپارتمان ۵۵ متری ۶۰ میلیون تومان تعیین و اعلام شده که این واحد نوساز است و فقط به زوج اجاره داده می‌شود. این در حالی‌ است که برای یک آپارتمان ۱۱۰ متری در نیاوران قیمت ۵۵ میلیون ودیعه تعیین شده است.

در بلوار فردوس یک آپارتمان ۵۳ متری، با ودیعه ۳۰ میلیون تومانی و در محدوده دانشگاه علم و صنعت یک سوئیت ۴۰ متری با ۱۵ میلیون ودیعه به علاوه صد هزار تومان اجاره ماهانه برای اجاره عرضه شده است.

اجاره یک واحد ۶۵ متری در منطقه یوسف‌آباد ۲۰ میلیون ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شده است.

در منطقه نواب خیابان محبوب مجاز ۱۷ میلیون ودیعه برای یک واحد ۴۰ متری تعیین شده است.

در محدوده شهرک مخابرات در سعادت‌آباد ودیعه ۱۸ میلیونی و اجاره ۳۵۰ هزار تومانی برای یک واحد ۵۰ متری تعیین شده است.

یک آپارتمان ۱۲۰ متری در محدوده خیابان کارون دامپزشکی با قیمت ۵ میلیون ودیعه و ۶۵۰ هزار تومان اجاره عرضه می‌شود.

همچنین در محدوده ستارخان شهرآرا برای یک واحد ۱۰۰ متری ودیعه ۸۵ میلیون تومانی تعیین شده است.

یک مشاور املاک در منطقه جنت‌آباد قیمت یک آپارتمان ۷۵ متری را ۳۰ میلیون اجاره به علاوه ۳۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه اعلام و اضافه کرد: قانون کنترل تعزیراتی بازار اجاره را اجرا می‌کنیم اما این امر به مالک بستگی دارد.