- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

عملیات حفاری در لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شد

 

 مدیرعامل شرکت بین‌المللی حفاری ایران گفت: عملیات حفاری در لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شد.

 

خبرگزاری فارس: عملیات حفاری در لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شد

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی پارس جنوبی،‌ پوریا پرنوری اظهار داشت: با انتقال دکل مارین یک به موقعیت لایه نفتی پارس جنوبی از اواخر هفته گذشته عملیات حفاری این دکل برای تکمیل چاه‌های لایه نفتی پارس جنوبی شروع شده است.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی حفاری ایران خاطر نشان کرد: مارین یک از زمان رسیدن به موقعیت عملیاتی تاکنون مراحل مختلفی تا آغاز عملیات حفاری پشت سر گذاشته که در نخستین مرحله اقدامات لازم برای استقرار دکل در کنار زیرسازه ساخته شده برای استقرار سکوی لایه نفتی انجام شد.

وی افزود: در این مرحله برای رفع برخی مشکلات در بستر دریا چند مرحله امکان استقرار دکل حفاری روی پایه‌های آن فراهم و در نهایت دکل در موقعیت عملیاتی به طور کامل مستقر شد.

پرنوری بیان داشت: پس از استقرار دکل، به صورت موازی عملیات انتقال تجهیزات و مواد لازم برای حفاری و تست عملیاتی ماشین‌آلات و تجهیزات آن آغاز شد که با توجه به این که این دکل جدید است و حفاری در لایه نفتی پارس جنوبی نخستین عملیات حفاری آن است، نیاز بود که بخش‌های مختلف آن تست‌های عملیاتی کامل و مفصلی را پشت سر بگذارد.

این مسئول ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود مرحله اول عملیات که شامل بازگشایی و آماده‌سازی چاه‌های موجود برای ادامه حفاری و عملیات تکمیل چاه است، حدود یک ماه به طول بینجامد.

وی تصریح کرد: پس از پایان عملیات آماده‌سازی، بر اساس برنامه پیش‌بینی شده عملیات حفاری و تکمیل هفت حلقه چاه‌ موجود در این میدان حدود هفت ماه به طول خواهد انجامید و پیش‌بینی می‌شود که همه چاه‌های لایه نفتی تا اوایل سال آینده برای تحویل به کارفرما برای بهره‌برداری آماده شود.

شرکت توسعه پترو ایران پیمانکار اصلی توسعه میدان نفتی پارس جنوبی است و هم‌اکنون شرکت بین‌المللی حفاری، به عنوان پیمانکار حفاری در این میدان فعالیت دارد.

پیش از این عملیات حفاری هفت حلقه چاه و ساخت و نصب زیرسازه لازم برای استقرار سکوی عملیاتی این میدان نفتی توسط شرکت توسعه پترو ایران به انجام رسیده است و این شرکت عملیات ساخت روسازه این سکو را در یارد بندر عباس دنبال می‌کند.