- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

گرسنگی در سومالی روزانه جان ۱۰۰ نفر را می‌گیرد

به گزارش فارس، “لیبان عبدعلی ” شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم تصریح کرد: این نخستین قحطی در سومالی نیست بلکه این کشور ابتدای دهه هفتاد نیز قحطی را تجربه کرده است.

[1]

عبدعلی گفت: طبق گزارش های سازمان ملل ؛ قحطی منطقه شاخ آفریقا عموما و سومالی خصوصا بدترین خشکسالی از ۶۰ سال پیش تاکنون است و بیش از ۱۰۰ هزار سومالیایی به علت خشکسالی به کنیا مهاجرت کردند.

وی به مشکلات عدیده در مناطق تحت کنترل گروه شورشی الشباب در موگادیشو پایتخت سومالی اشاره کرد و افزود: روزانه بیش از یکصد نفر در این کشور به علت گرسنگی و پیامدهای خشکسالی می میرند.

تحلیلگر سیاسی سومالیایی خاطرنشان کرد: فشار خشکسالی در مناطق تحت کنترل الشباب بیشتر خواهد شد زیرا این گروه آژانس های امداد را از رساندن کمک به نیازمندان منع می کنند.

عبدعلی افزود: کمک های بشردوستانه حتی به دست ساکنان مناطقی که تحت کنترل الشباب نیست، هم نمی رسد.

وی گفت: گرسنگی دو علت دارد یکی نبود امنیت در جنوب از سال ۱۹۶۱ که دولت سومالی سقوط کرد و دیگری مربوط به فعالیت گروه های افراطی است که همواره به ربودن و ترور اتباع خارجی می پردازند.

تحلیلگر سیاسی سومالیایی تصریح کرد: دولت از لحاظ مالی و نظامی قوی نیست همچنین با گروه های شبه نظامی حاکم بر بیشتر مناطق سومالی بر سر قدرت درگیر است و اختلافات داخلی نیز مزید بر علت شده است تا نتواند بر مشکلات مربوط به قحطی غلبه کند.

وی افزود: با این حال دولت کمیته ای وزارتی را برای مقابله با بحران قحطی تشکیل داده است ولی این کمیته قادر به حل مشکل نخواهد بود .