- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تولید ۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی در عسلویه

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در سه ماه نخست امسال بیش از ۴ میلیون و ۳۸۷ هزار تن از انواع محصولات پتروشیمی در منطقه عسلویه تولید شده است. [1]
بر اساس این گزارش، از آغاز امسال تا پایان خرداد ماه تولید محصولات پتروشیمی در ۲۶ مجتمع پتروشیمی در کشور به بیش از ۹ میلیون و ۳۰۳ هزار تن رسید.
از این حجم تولیدات بیش از ۴ میلیون و ۳۸۷ هزار تن مربوط به منطقه عسلویه، ۳ میلیون و ۸۳۵ هزار تن مربوط به ماهشهر و بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار تن نیز مربوط به تولیدات سایر مجتمع‌های پتروشیمی در مناطق مختلف کشور است.
همچنین در سه ماه نخست امسال حدود ۵۳۳ هزار و ۲۹۴ تن از محصولات تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی کشور برای تبدیل به محصولات نهایی در بورس کالا خریداری و نزدیک به ۲ میلیون و ۱۲۹ هزار تن از آن نیز از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی به خارج از کشور صادر شده است.
براساس این گزارش، در این مدت سه محصول اوره کشاورزی (۵۵۶ هزار تن)، گاز مایع (۴۹۲ هزار تن) و برش سنگین (۲۸۹ هزار تن) از نظر وزنی، بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.
هم‌اکنون ظرفیت نصب شده تولید محصولات پتروشیمی در عسلویه نزدیک به ۲۲ میلیون تن در سال است که سال گذشته ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از آن به تولید رسیده است.
این گزارش افزوده است که طبق پیش‌بینی‌ها، قرار است تا پایان برنامه پنجم در این منطقه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۲۷ میلیون تن با سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۹ میلیارد دلار برسد.
افزون‌بر این، دو طرح‌ الفین ۱۱ (پتروشیمی کاویان) و بوتن ۱ جم از این منطقه برای بهره‌برداری در سال‌جاری آماده‌سازی می‌شوند.
پتروشیمی کاویان که در ۲ فاز در دست ساخت است، ظرفیت تولیدی افزون بر ۲ میلیون تن اتیلن را دارد و به عنوان تامین‌کننده خوراک خط لوله اتیلن غرب و واحدهای پتروشیمی لرستان، کردستان، مهاباد، همدان و کرمانشاه است.
واحد بوتن ۱ پتروشیمی نیز که یکی از واحدهای فاز ۲ این مجتمع محسوب می‌شود، ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن محصول را در سال دارد؛ تولید کنونی بوتن ۱ در کشور نزدیک به ۳۴ هزار تن در سال است که از سوی پتروشیمی‌های اراک، امیرکبیر و تبریز تولید می‌شود؛ به این ترتیب با بهره‌برداری از بوتن۱ جم با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال نیاز به واردات این محصول از بین می‌رود.