- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

برنزه کردن، خطر سرطان پوست را تا ۸۷ درصد افزایش می‌دهد

از هر ۲۰ نفر فرد مبتلا به ملانوما یک نفر به دلیل استفاده از تختهای برنزه کننده به این بیماری دچار شده‌اند و خطر بروز این سرطان در افرادی که قبل از ۳۵ سالگی از دستگاههای برنزه کردن پوست استفاده می‌کنند تا ۸۷ درصد افزایش می‌یابد.

خبرگزاری فارس: برنزه کردن، خطر سرطان پوست را تا ۸۷ درصد افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، تحقیقات جدید نشان داد: افرادی که پوست خود را با خوابیدن روی تختهای برنزه کننده، برنزه می‌کنند ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر سرطان پوست قرار دارند و در صورتی که این کار را قبل از ۳۵ سالگی آغاز کنند این خطر به ۸۷ درصد افزایش می‌یابد.

فیلیپی آتیر مدیر انجمن بخش تحقیقات پیشگیری بین‌المللی در لیون فرانسه گفت: وسایل خانگی که برای برنزه کردن پوست استفاده می‌شوند بسیار سرطان زا هستند و مردم نباید از آنها استفاده کنند.

آتیر گفت: سازمان غذا و داروی آمریکا درصدد آن است تا استفاده از تختهای برنزه کننده را برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کند.

در حال حاضر استفاده از این تختها در برزیل و نیوساوتولز ممنوع شده و در فرانسه هم ممنوعیت مورد استقبال قرار گرفته است.

محققان برای درک رابطه بین تختهای برنزه کننده و سرطان پوست، ۲۷ تحقیق را که بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۲ انجام شده بود بررسی کردند.

آنها در مجموع متوجه شدند که بیش از ۱۱ هزار نفر از افرادی که سرطان پوست داشتند از این تختها استفاده کرده اند.

محققان با در کنار هم قرار دادن اطلاعات متوجه شدند: افرادی که به طور مرتب از تختهای برنزه کننده استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که هرگز از آنها استفاده نکرده بودند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض سرطان قرار داشتند.

محققان همچنین دریافتند: در صورتی که فرد برنزه کردن پوست را قبل از ۳۵ سالگی آغاز کرده بود ۸۷ درصد و تقریباً ۲ درصد در سال به ازاء هربار برنزه سازی اضافی احتمال این خطر را افزایش می‌داد.

محققان به این نتیجه رسیدند: سالانه تقریباً از ۶۴ هزار فرد مبتلا به ملانوما در اروپای غربی، بیش از ۳۴۰۰ نفر به دلیل استفاده از تختهای برنزه کننده به این بیماری دچار شده‌اند.

این تیم افزود: استفاده از تختهای برنزه کننده سالانه موجب مرگ و میر ۸۰۰ نفر بر اثر این سرطان مرگبار می‌شود.

دکتر جفری سالومون استادیار کلینیکی بخش جراحی پلاستیک در دانشکده پزشکی دانشگاه یل گفت: خطر ابتلا به ملانوما بر اثر استفاده از تختهای برنزه کننده بیش از خورشید است.

جان اور استریت مدیر عامل گروه صنایع در انجمن برنزه سازی خانگی گفت: نمی‌توان برنزه سازی در اروپا را با آمریکا مقایسه کرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا آزمایشهایی را انجام داده است که مقدار اشعه ماورای بنفش مورد نیاز برای سوزاندن پوست را در انواع پوستهای مختلف بررسی کرده است که این کار مستلزم آن است تا تمام تجهیزات برنزه سازی در آمریکا دارای برچسبهایی باشند که میزان زمان پیشنهادی برای مواجهه با این نور را با توجه به نوع پوست تعیین کنند تا مانع از سوختگی پوست شوند.