- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

هیه‌کننده راضی، کارگردان ناراضی

سازمان سینمایی برای جلوگیری از حاشیه‌های احتمالی اکران فیلم‌های مساله‌دار تصمیم گرفته حقوق مالکیت فیلم‌ها را خریداری کند. با این اقدام برای فیلمی که خودش هزینه کرده، یک بار دیگر پول می‌دهد تا حاشیه‌ای به وجود نیاید.

خبرگزاری فارس: دولت برای یک فیلم دو بار پول می‌دهد!/ تهیه‌کننده راضی، کارگردان ناراضی

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سازمان سینمایی کشور در اقدامی که برای اولین بار در سینمای ایران صورت گرفته است، فیلم‌هایی که مسئله‌دار هستند و به نوعی نمایش آن‌ها در جامعه ممکن است با حرف ‌و حدیث‌ها و حاشیه‌هایی همراه باشد را از تهیه‌کنندگان آن‌ها خریداری کرده و حقوق مالکیت این آثار را در اختیار قرار گرفته است. این کار باعث خوشحالی تهیه‌کننده فیلم خواهد شد چراکه برای او بازگشت سرمایه در پی دارد اما از سوی دیگر حقوق معنوی کار پایمال می‌شود و کارگردانی که تمایل دارد فیلمش را روی پرده ببیند و به نقاط ضعف و قوت فیلمش پی ببرد، از این موقعیت محروم می‌شود. همان طور که در هیچ کجای صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی عنوان نشده است دو فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» (علی عطشانی) و «گزارش یک جشن» (ابراهیم حاتمی‌کیا) که به تازگی حقوق مادی آن‌ها توسط سازمان سینمایی خریداری شده، آیا به نمایش درخواهد آمد یا خیر.

حال جالب است بدانید برخی از این فیلم‌ها را خود سازمان سینمایی سرمایه‌گذاری کرده است. با این اقدام جدیدف مدیران سازمان سینمایی فیلم خودشان را دوباره می‌خرند.

روز گذشته «ابراهیم حاتمی‌کیا» در یادداشتی، نمایش فیلم «گزارش یک جشن» را به رئیس سازمان سینمایی گوشزد کرد اما زمانی که مالکیت حقوقی یک اثر در اختیار دولت قرار می‌گیرد هیچ تضمینی برای اکران یا ‌عدم ممیزی آن وجود نخواهد داشت. همین امر نظرات موافق و مخالفی را در میان اهالی سینما به همراه داشت. اکثر کارگردانان به حقوق معنوی خود اشاره دارند و تهیه‌کنندگان با توجه به این مسئله که فیلم‌های ساخته‌ شده دارای پروانه ساخت است، بازگشت سرمایه خود را برای تولید فیلم‌های سینمایی و فعالیت در عرصه سینما مؤثر می‌دانند. در همین راستا با چند تن از تهیه‌کنندگان به گفت‌و‌گو نشستیم که از نظرتان می‌گذرد.

 

 

 

 

 

* هاشمی: «زمهریر» در این شرایط بهتر است آرشیو شود

«سید‌ضیاء هاشمی» تهیه‌کننده فیلم سینمایی توقیف شده «زمهریر» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره اقدام سازمان سینمایی درخصوص خرید مالکیت حقوقی برخی از آثار گفت: من امیدوارم فیلم‌ها مشکلات‌شان مرتفع شود و بر پرده سینماها اکران شود. «زمهریر» مشکلاتش نسبت به دیگر فیلم‌ها متفاوت‌تر است و من نمی‌دانم چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد. در هر صورت به نظر می‌رسد راهی جز این نیست‌. هزینه‌هایی انجام شده و جبران آن در بخش خصوصی وجود ندارد. بخش خصوصی هم باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: فیلم‌ها با یک قواعدی مجوز ساخت گرفتند و بخش خصوصی هم سرمایه‌گذاری کرده است و باید به نتیجه‌ای مناسب گرفته شود. من به شخصه هنوز اقدامی نکردم اما پیگیری خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که مایل به فروش فیلم به سازمان سینمایی هستید یا خیر گفت: ناچارا باید چنین کاری را انجام دهیم، اگر فیلم «زمهریر» در همین شرایط قرار گیرد، بهترین روش این است که آرشیو شود.

وی در خصوص حقوق معنوی فیلمساز گفت: بالاخره شرایطی بعضی وقت‌ها پیش می‌آید. این شرایط در‌ تغییر مدیریت‌ها اتفاق افتاده است. یک تعداد از فیلم‌ها که در شرایط آن زمانی که تولید صورت گرفته با شرایط امروز قابل قیاس نیست. درباره «زمهریر» دقیقا به همین صورت است. شاید در شرایط امروز طرح کردن یک چنین مسایلی خیلی جایز نباشد. شرایط امروز را باید در نظر بگیریم.

هاشمی در ادامه افزود: من در سه سال گذشته قطعا این نظر را نداشتم، اما شرایط امروز خیلی متفاوت است. در شرایط امروز نیاز به ارایه امید به جامعه داریم. وضعیت مردم به لحاظ اقتصادی خوب نیست، روا نیست فشارهای سیاسی از سوی هنرمندان با ارایه آثاری که بالاخره نگاه خاصی دارد به مردم وارد شود. برخی از این فیلم‌ها یک چنین حس و حالی دارد و چاره‌ای جز این نیست که از این فیلم‌ها چشم‌پوشی کنیم. این شرایط شرایط ویژه‌ای است.

وی در خاتمه افزود: من سه سال پیش این نظر را نداشتم اما امروز ما واقعا شرایط بحرانی داریم و مردم با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند. متاسفانه وضعیت مردم به لحاظ اقتصادی اسفبار است و باید این شرایط را در نظر گرفت.

 

 

 

 

 

* محمد احمدی: دولت برای یک فیلم دوبار هزینه می‌کند که کار درستی نیست

 

«محمد احمدی» تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره خرید حقوق مالکیت فیلم‌ها، گفت: باید از مدیریت سلیقه‌ای فاصله بگیریم ولی اگر در کار به این مرحله رسیدیم که فیلم توقیف شود یا سیاست‌ها ایجاب کرد که این تصمیم اتخاذ شود، خرید حقوق مالکیت فیلم‌ها راهکار بدی نیست.

وی در ادامه گفت: وقتی به این نتیجه می‌رسند که بر اساس سیاست‌ها نمی‌توانند فیلم را نمایش دهند با خرید حقوق مالکیت اثر تهیه‌کننده به میزان سرمایه‌اش که هزینه کرده است خواهد رسید. با این تصمیم که از سوی سازمان سینمایی اتخاذ شده، سرمایه اصلی فیلم بازگردد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آزمایشگاه» در ادامه گفت: اگر بخواهیم به صورت کلی به کار نگاه کنیم خیلی به نفع سینما نیست. یک بودجه صرف شده و فیلم ساخته شده اما به دلیل سیاست‌ها، یا هر نگرش دیگری فیلم دچار مشکل شده است و حالا باید بودجه‌ای تعلق بگیرد و فیلم ساخته شده، خریداری شود. با این اوصاف دو بار برای یک فیلم هزینه شده است بدون آن‌که درآمدی کسب کند.

 

 

 

* ساداتیان: خریداری فیلم توسط دولت جبران خسارت تهیه‌کننده است

 

«سید‌جمال ساداتیان» تهیه‌کننده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره حقوق مالکیت فیلم‌ها، گفت: فیلم علاوه بر حق مادی، حق معنوی هم دارد و به عقیده من حقوق معنوی‌اش از اهمیت خاصی برخوردار است، تلاش یک گروه عوامل است (جلو و پشت دوربین) و همه علاقمند هستند که اثر روی پرده دیده شود و نقد و بررسی شود. این امر می‌تواند برای تعالی همه افرادی که در کار فعالیت‌ کردند مؤثر و مفید به فایده باش ، برای نویسنده و کارگردان نیز از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود زیرا به نقاط ضعف و قوت خود بیش از پیش پی خواهند برد.

وی در ادامه گفت: وقتی یک اثر با توجه به دارا بودن پروانه ساخت دچار مشکل می‌شود خالق این اثر نمی‌تواند بفهمد این دیکته‌ای که نوشته است کجایش درست بوده و کجای آن دچار ایراد بوده است. چه بخشی از سلایق را می‌تواند جذب خود کند و چگونه می‌تواند با  مخاطب ارتباط برقرار کند و فیلمساز ارزیابی از نقاط قوت و ضعف خود نخواهد داشت.

تهیه‌کننده «شبانه روز» و «انتهای خیابان هشتم» در ادامه به ارایه پروانه نمایش به فیلم‌های سطحی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از فیلم‌هایی که از نظر ما نازل هستند و کیفیت پایینی دارند به راحتی می‌توانند پروانه نمایش گرفته و در چرخه اکران قرار گیرند، اما فیلم‌هایی که می‌توانند در حوزه‌های اجتماعی و فکری تاثیرگذار باشند متاسفانه در اداره نظارت و ارزشیابی گیر می‌کنند.

وی در ادامه توضیح داد: سینما صنعت گرانی است و وقتی تهیه‌کننده هزینه‌ای را صرف ساخت فیلم می‌کند، تمام تلاش باید این‌گونه باشد که آثار دیده شود. اگر در یک شرایط بحرانی قرار گرفت و فیلم دیده نشد، با توجه به دریافت پروانه ساخت برای فیلم از سوی تهیه‌کننده باید دولت این فیلم را خریداری کند تا خسارت تهیه‌کننده جبران شود و تهیه‌کننده بتواند در چرخه تولید سینما فعال عمل کند.

 

* نجیبی: اگر هزینه ساخت فیلم را بازگردانند من راضی هستم!

 

«عبدالمحمد نجیبی» تهیه‌کننده فیلم توقیف شده «پریناز» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره حقوق مالکیت فیلم گفت: درباره فیلم «پریناز» چیزی‌ به ما اعلام نکردند. اگر این اتفاق بیافتد من قطعا پیگیری می‌کنم. بالاخره دولت خودش به فیلم مجوز ساخت ‌داده است.

وی در خاتمه گفت: ما دو سال سرمایه‌مان خوابیده است. اگر هزینه انجام شده برای ساخت فیلم را به من برگردانند، من راضی هستم.