- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

نمایندگان کابینه احمدی‌نژاد را تکمیل کردند

[1]

جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی دولت و در نتیجه رای اعتماد به آنها همراه بود.

علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان، ساعت ۹:۰۵ دقیقه صبح امروز (چهارشنبه) زنگ آغاز جلسه علنی امروز مجلس را به صدا درآورد تا بهارستان‌نشینان، با تلاوت آیاتی از قرآن مجید، رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه امور گمرکی و بررسی رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های «کار، ‌تعاون و تامین اجتماعی»،‌ «نفت»، «ورزش و امورجوانان» و «صنعت،‌ معدن و تجارت» را آغاز کنند.

پس از گذشت حدود ۲۰ دقیقه از آغاز جلسه مجلس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان وارد صحن علنی شد.

محمود احمدی‌نژاد در دفاع از ۴ وزیر پیشنهادی در صحن مجلس، تاکید کرد: امروز ۴ وزیر داریم که این وزراء برای شما شناخته شده هستند و نیازی به معرفی من وجود ندارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: شیخ‌الاسلامی که برای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌، از مدیران دلسوز، مومن، موفق و پرتوان است. وی در تمام سطوح مدیریتی موفق بوده است؛ در معاونت استانداری، استانداری، رئیس‌دفتر رئیس جمهور و وزارت کار و امور اجتماعی.

وی اضافه کرد: شیخ‌الاسلام فردی فکور، مدیر، با برنامه و دلسوز است که همه امکانات را در همه این سطوح برای پیشرفت و کار بسیج کرد.

رئیس جمهور با اشاره به انتخاب مهدی غضنفری برای وزارت صنعت معدن و تجارت، گفت: وی نیز از چهره‌های آشنا در مدیریت و فردی مؤمن، دلسوز، پرتوان و پر کار و کسی است که در مراحل قبلی موفق بوده و در تمام این مراحل با تسلط حوزه کاری خود را اداره کرده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به قاسمی که برای تصدی وزارتخانه نفت به مجلس معرفی شده است، تصریح کرد: ایشان از فرزندان انقلاب و دفاع مقدس است که خدمات قابل توجهی چه در دوره دفاع مقدس و چه در دوره پس از آن انجام داده است.

وی افزود: امروز تقریبا به هر کجای ایران که سفر کنیم، آثار خدمات مخلصانه این مرد قابل مشاهده است و امروز نیز با تسلط و آشنایی به حوزه نفت آمده است تا مجموعه نفت را بیش از گذشته در خدمت کشور و منافع ملی متحول کند.

رئیس جمهور در خصوص عباسی که برای تصدی وزارت ورزش و جوانان معرفی شده است، گفت: عباسی نیز از چهره‌های آشنا برای مجلس است که برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شده است. این وزارتخانه از ادغام دو حوزه بسیار مهم، تاثیرگذار، گسترده و پر کار تشکیل شده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه عباسی سطوح مدیریتی را مرحله به مرحله طی کرده است، اضافه کرد: عباسی از اداره کل، معاون و معاون استاندار آمده تا نمایندگی مجلس و وزارت و در تمام این دوران با اخلاص، درایت و انگیزه بالا کارها را به خوبی اداره کرده است. حوزه کاری وی همواره با کمترین تنش و بیشترین همراهی و همدلی همراه بوده است.

احمدی‌نژاد ‌طی ۱۰ دقیقه از فرصت یک ساعته خود به ارائه توضیحاتی کوتاه در باره سوابق آنها پرداخت و پس از آن صحن مجلس را ترک کرد.

* حسینی‌صدر (مخالف): شیخ‌الاسلامی ‌برنامه‌ای برای رفع معضلات ندارد

بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا و با دستور کار قرارگرفتن بررسی صلاحیت شیخ‌الاسلامی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه جدید کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز شد که مؤید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی در مخالفت با شیخ‌الاسلامی اظهار داشت: در برخی موارد ممکن است که بعضی از نمایندگان بگویند مشکل اشتغال به وزیر ارتباطی ندارد و بستگی به عواملی مانند رشد اقتصادی و مسائل جهانی دارد ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که در این مسئله سوء‌مدیریت وجود دارد.

نماینده مردم خوی با بیان اینکه باید در قبال چند شغله‌ها اعمال قانون شود، اظهار داشت: اگر در برخورد با چند شغله‌ها مشکل قانونی وجود داشت، باید شیخ‌الاسلامی لایحه به مجلس می‌آورد تا این مسئله حل شود.

وی با بیان اینکه باید معیشت بازنشستگان کشور برطرف شود، افزود: وقتی جوانان بیکار‌اند، نباید بازنشستگان شغل‌ها را در دست گیرند.

نماینده مردم خوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بحث دیگر در مورد این وزارتخانه به این نکته معطوف است که باید قوانین را پالایش کنیم تا کارفرمایان ما نگرانی نداشته باشند و زمانی که آقای شیخ‌الاسلامی وزیر کار بود، می‌توانست این کار را انجام دهد.

حسینی‌صدر اظهار داشت: در برنامه‌های ارائه شده آقای شیخ‌الاسلامی چیزی در مورد پالایش قوانین جهت رفاه حال کارفرمایان وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی تمام آحاد ملت ما باید بیمه داشته باشند و هیچ کس نباید نگران آینده شغلی و موضوع بازنشستگی‌اش باشد؛ در مدتی که آقای شیخ‌الاسلامی مسئولیت داشت، می‌توانست برای حل این مشکل موثر واقع شود ولی اقدام مثبتی در این زمینه از شما مشاهده نشد، با وجود اینکه وی مسئولیت‌های مهمی داشت.

نماینده مردم خوی با بیان اینکه شیخ‌الاسلامی کارشناس ارشد و مهندسی راه و ترابی و دکترای عمران دارد، افزود: نمی‌دانم چرا رئیس جمهور آقای شیخ‌الاسلامی را برای وزارت راه انتخاب نکرد، البته آقای نیکزاد در مسئولیت خود خیلی موفق است.

حسینی‌صدر در بخش دیگری از سخنانش از برخورد انفعالی شیخ‌الاسلامی با نامه‌های نمایندگان گله کرد و خطاب به وی گفت: نامه‌های که نمایندگان به شما می‌نویسند، باید ترتیب اثر داده می‌شد. مثلا ما می‌نویسیم که یک فرد شریط بسیار سختی دارد ولی شما آن فرد را به مدیر کل استان ارجاع می‌دهید و در نهایت آن فرد به کار یابی ارجاع داده می‌شود؛ این پروسه باید اصلاح شود چرا‌که مردم سرخورده می‌شوند.

وی به برنامه‌های ارائه شده از سوی شیخ‌الاسلامی اشاره کرد و گفت: قرار است که بخشی از نیروی کار ما به خارج کشور اعزام شود که این مسئله برای کشور ما که پروژه‌های متعدد عمرانی در دست دارد، مشکل‌ساز خواهد بود.

حسینی‌صدر با بیان اینکه ایران کشوری کارگر‌پذیر است، افزود: اگر قرار است ما نیروی کار به خارج از کشور اعزام کنیم، بهتر است دانش فنی به خارج بفرستیم و افراد متخصص را جهت کار به خارج اعزام کنیم.

نماینده مردم خوی اظهار داشت: البته سوابق آقای شیخ‌الاسلامی تحسین‌برانگیز است اما مهمترین نتیجه‌گیری بنده از سخنان این است که اولا رشته تحصیلی آقای شیخ‌الاسلامی با کار پیشنهادی متناسب نیست و ثانیاً برنامه مناسبی برای رفع معضلات ارائه نشده است و ثالثاً در ارائه برنامه کلی‌گویی شده است.

* رحمانی (موافق): برنامه‌های شیخ‌الاسلامی کامل و در راستای برنامه پنجم توسعه است

رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، که ‌به‌عنوان اولین موافق عبدالرضا شیخ‌السلامی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی ‌صحبت می‌کرد، با بیان اینکه این وزارتخانه یکی از وزارتخانه‌های تأثیرگذار در کشور است، اظهار داشت: آقای شیخ‌الاسلامی شخصیتی متعهد، متدین و انقلابی‌، جوان، بانشاط، دانشگاهی و اهل علم است.

وی افزود: هر فردی که بخواهد به عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتخاب شود، باید به حوزه کار و تشکل‌های کارگری آشنایی داشته باشد و باید گفت که تشکل‌های کارگری، تعاونی و فعالان این حوزه از آقای شیخ‌الاسلامی حمایت می‌کنند.

رحمانی با بیان اینکه این تشکل‌ها ارتباط نزدیکی با آقای شیخ‌الاسلامی دارند، گفت: این مسئله نشان‌دهنده شخصیت جامع و کامل وزیر پیشنهادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

به گفته وی، در حال حاضر افرادی که در زمان وزارت آقای شیخ‌الاسلامی در وزارت کار، مخالفان او بودند، امروز به عنوان موافقان وی ثبت نام کردند و این نکته مهمی است.

نماینده مردم تبریز در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه وزارت کار و رفاه اجتماعی به دلیل اهمیتی که دارد، نیازمند یک مدیر قوی است، اظهار داشت: مخالف محترم در رابطه با مرتبط نبودن مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی سخنانی را مطرح کرد که باید گفت در رده‌های بالای مدیریت و استراتژیک امکان ندارد که فردی هم دارای مدیریت قوی باشد و هم اینکه مدرک وی با حوزه مربوطه مرتبط باشد چرا‌که در چنین جایگاه‌هایی مباحث مدیریت استراتژیک مطرح است که این مسئله در آقای شیخ‌الاسلامی به نحو احسنت وجود دارد.

رحمانی مهمترین موضوع مورد توجه در شرایط امروز را بحث اشتغال دانست و گفت:‌ اشتغال حوزه فرابخشی است که مقام معظم رهبری نیز اخیرا این موضوع را فرموده‌اند و مربوط به همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور است.

وی اشتغال را معلول دست به دست دادن همه بخش‌های کشور توصیف کرد و گفت: اشتغال تابعی از همه عوامل کشور است و نمی‌توان گفت که اشتغال حتما مربوط به یک وزیر است.

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش تصریح کرد: آقای شیخ‌الاسلامی در دوره وزارت خود در وزارت کار، کارهای زیادی را برای توسعه اشتغال درکشور انجام داد که تأیید تشکل‌های کارگری، مؤید این مطلب است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر همین اساس، اظهار داشت: دغدغه امروز همه ما اجرای برنامه‌ پنجم به نحو احسن است که آقای وزیر در برنامه‌هایی که ارائه داده است، در مورد اجرای قانون نظام جامع تأمین اجتماعی، انجام اقدامات ضروری برای رساندن نرخ بیکاری در کشور به ۷ درصد، توسعه کمی و کیفی بیمه سلامت و توسعه نظام‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مطالبی را عنوان کرده که برنامه کاملی است و همه این موارد در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه کشور است.

به گفته رحمانی، مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی تحقیقاتی مجلس این موارد از برنامه ارائه شده شیخ‌الاسلامی را به عنوان نقاط قوت برنامه وی عنوان کرده است.

این نماینده مجلس اجرای برنامه پنجم را مهمترین رسالت امروز نمایندگان و مسئولان اجرایی کشور دانست و گفت: برنامه پنجم اهداف ما را در ۵ سال آینده نشان می‌دهد که امیدواریم با حمایت اعتقادی مجلس از آقای شیخ‌الاسلامی همه این موارد اجرایی شوند.

* یوسف‌نژاد (موافق): ‌اصلاح نظام بیمه بیکاری ‌از نکات مثبت ‌برنامه‌های ‌شیخ‌الاسلامی است

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس ‌به عنوان موافق عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحن علنی پارلمان سخن می‌گفت، اظهار داشت:‌ آقای شیخ الاسلامی فردی است که در مسئولیت‌های اجرایی بالا بوده و دارای تجربه بسیار و برنامه‌های بسیار مشخص است.

به گفته وی، ‌شیخ‌الاسلامی در دوره وزارت کار توانست با واقعیات و شرایط موجود سطح بین‌المللی ایران را تنظیم کرده و بالا ببرد.

یوسف‌نژاد اصلاح قانون بیمه کار و تنظیم رابطه بین کارگر و کارفرما را یکی از ویژگی‌های مهم و مرتبط برنامه‌های ارائه شده از سوی ‌شیخ‌الاسلامی عنوان کرد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در برنامه‌هایی که آقای شیخ‌الاسلامی ‌ارائه داده‌اند، شاهد تبعیت از قوانین بالادستی، قانون برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه‌های کلان هستیم.

نماینده ساری در خانه ملت همچنین گفت: در موضوع اشتغال نیز باید دانست که اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی درکشور فقط مربوط به وزارت کار نیست و این وزارتخانه تنظیم کننده رابطه بین کار و کارفرماست.

وی ضمن تأکید بر اینکه آقای شیخ‌الاسلامی تعامل مناسبی با تشکل‌های کارگری دارد، گفت: اگر به دنبال وجود مهارت در کار و امور اجتماعی و تنظیم سیاست‌های کلان بین بخش تعاون و کار هستیم، باید بدانیم که این مسئله در برنامه‌های آقای شیخ‌الاسلامی مشاهده می‌شود.

یوسف‌نژاد در خاتمه اصلاح ساختار مناسب در حوزه کار، سلامت و تعاون و حمایت از بخش خصوصی و اصلاح نظام بیمه بیکاری را یکی از نکات مثبت در برنامه‌های آقای شیخ‌الاسلامی عنوان کرد و گفت که ما می‌توانیم با توجه به این نکات، به آقای شیخ‌الاسلامی رأی اعتماد دهیم.

* قاضی‌زاده (موافق): شیخ‌الاسلامی شرایط ‌و سوابق تخصصی لازم را داراست

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد که به عنوان موافق گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت، به سوابق علمی و تخصصی شیخ‌الاسلامی اشاره کرد و گفت: برای مجلس مهم است که یک وزیر سوابق تخصصی لازم را برای وزارتخانه مربوطه داشته باشد و بنده معتقدم آقای شیخ‌الاسلامی برای وزارتخانه کار، تعاون و رفاه شرایط لازم مجلس را دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون در حمایت هیچ‌کدام از گزینه‌های پیشنهادی رئیس جمهور به عنوان موافق در صحن علنی نطق نکرده است، گفت: بنده امروز بعد از بررسی برنامه‌های آقای شیخ‌الاسلامی و با توجه به سوابقی که وی دارند، به این نتیجه رسیدم که وی گزینه بسیار مناسبی برای وزارتخانه کار،‌ تعاون و رفاه است.

قاضی‌زاده سهم راهبردی دقیق از وزارتخانه کار،‌ تعاون و رفاه را از جمله نقاط مثبت شیخ‌الاسلامی دانست و گفت: ما در وزارت کار، تعاون و رفاه رشد عدالت اجتماعی را خواستاریم و یکی از دغدغه‌های اصلی آقای شیخ‌الاسلامی همین موضوع است.

نماینده مردم مشهد شیخ‌الاسلامی را فردی صادق، با دانش و باادب که رفتاری عالمانه دارد، توصیف کرد و گفت: قبل از حضور وی در وزارت کار ما شاهد مشکلات زیادی بودیم اما بعد از حضور آقای شیخ‌الاسلامی در وزارت کار یک تعامل مناسب در وزارت کار برقرار شد.

قاضی‌زاده با بیان اینکه “‌شیخ‌الاسلامی چشم‌اندازی مناسب به وزارت کار، تعاون و رفاه دارد “، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که به این گزینه پیشنهادی رئیس جمهور رأی مثبت بدهند.

* شیخ‌الاسلامی: فقر‌زدایی ‌و توانمند‌سازی اقشار ضعیف ‌از برنامه‌های‌ ‌وزارتخانه جدید است

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی‌ وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس سخنرانی می‌کرد، ‌با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در وزارتخانه جدید فارغ از اینکه وزیر پیشنهادی چه کسی است، باید شاهد رشد و اعتلای مجموعه فعالیت‌ها و تحقق اهداف در این وزراتخانه باشیم.

وزیر پیشنهادی کار تعاون و رفاه اجتماعی یادآور شد: ظرفیت وزارتخانه جدید از مجموع وزارتخانه‌های دیگر به دلیل انسجام هماهنگی داخلی و مدیریت واحد و سرعت در انجام فعالیت‌ها خدمت‌رسانی و عدالت بیشتر خواهد بود.

شیخ‌الاسلامی یادآور شد: وزارتخانه جدید کار تعاون و رفاه اجتماعی باید در ماهیت اسلامی در نگرش مردمی در رفتار مشارکت‌جو و نو‌آور در ساختار علمی و در عملکرد پاسخگو و بهره‌ور باشد.

وزیر پیشنهادی کار و تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: تلاش می‌کنیم ماموریت‌های خود را با هدف شکل‌گیری ماموریت ‌محوری ارباب‌رجوع‌مداری برنامه‌گرا، قانون‌مدار‌، هدفمند، عدالت‌محور و شایسته‌سالار دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: همه این موارد به ما کمک می‌کند تا بتوانیم عدالت اجتماعی را در جامعه گسترش، سطح رفاه را ارتقاء، فقر را کاهش و تعاون را توسعه دهیم؛ همچنین تنظیم روابط کار و بهبود فضای کسب و کار از جمله برنامه‌های ما در این وزارتخانه است.

شیخ‌الاسلامی در خصوص حوزه تعاون نیز اظهار داشت: در حوزه تعاون در کشور ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که امکان بهره‌گیری از آنها مهیا است. مردم ما انقلاب کردند و نظام اسلامی را بنا نهادند و در عرصه‌های گوناگون با حضور خود نقش‌های مؤثری را ایفا کردند، حق آن است که در عرصه اقتصاد نیز ساز و کار و لازم برای حضور منسجم و سازمان یافته مردم فراهم شود و تعاون یکی از بستر‌های بسیار مهم برای تحقق این معناست.

وی تصریح کرد: بر خلاف تبلیغات سوء که ملت ما را به عدم داشتن روحیه کار جمعی متهم می‌کند، بنده معتقدم روحیه کار تعاونی در کشور بسیار بالاست و مسئولان باید تلاش کنند این چشمه جوشان و آب زلال را هدایت و به نهادهای مورد نظر رسانده و به درختانی پر ثمر تبدیل کنند.

شیخ‌الاسلامی در ادامه ‌مقام معظم رهبری را از مدافعان جدی تعاون و ‌‌فرهنگ آن در کشور دانست و ‌‌افزود: مقام معظم رهبری در خصوص تعاون می‌فرمایند “تعاون بازوی نظام و ایفا گر نقش اساسی در تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در زمینه عدالت اجتماعی و اقتصاد است “. از این رو بار وظایف ما سنگین شده تا به بهره‌گیری از تمام توان خود تلاش کنیم اهداف بخش تعاون که بر اساس منویات رهبری است، محقق شود.

وزیر پیشنهادی کار و تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: فقر‌زدایی از دهک پایین جامعه، ایجاد بستر حمایتی برای بخش متوسط و ضعیف توانمند‌سازی اقشار ضعیف برای حضور در عرصه اقتصاد از جمله اقدامات وزارتخانه جدید است؛ همچنین در اسناد بالا دستی هم اهداف کلی و راهکارهای توسعه و هم منابع مالی پیش بینی شده است که از آن میان می‌توان به سهم ۲۵ درصدی تعاون در پایان برنامه پنجم اشاره کرد.

شیخ‌الاسلامی مهمترین راهبرد برای توسعه و تقویت تعاونی‌ها حمایت و پشتیبانی کامل از تعاونی‌ها در دولت و وزارت تعاون کار و امور اجتماعی دانست و گفت: دومین راهبرد جلب مشارکت و سامان دهی عمومی مردمی است که هر دوی این اهداف از رهگذر اجرایی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ می‌گذرد.

وی ادامه داد: در این راستا باید لوایح تدوین شده را برای این بخش تهیه و به مجلس تقدیم کنیم؛ اجرای قوانین مصوب رفع مدیریت محدودیت‌های بیمه‌ای و بانکی، حمایت از دستیابی به بازار نهایی اطلاع رسانی عادلانه، تنظیم بازار و پرهیز از مداخله اجرایی حمایت مالی و مقرراتی حمایت از اتاق‌های تعاون و توانمند‌سازی آنها، تحقیق و توسعه برای بررسی بازار و افزایش کیفیت از جمله اقداماتی است که در وزارتخانه جدید صورت می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی کار و تعاون و رفاه اجتماعی در همین زمینه به احیای تعاونی‌ها تقویت نظارت داخلی ترویج فرهنگ و دانش تعاون، تشکیل تعاونی‌ها حمایت از بازار سرمایه ارتقاء بهره‌وری‌ را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه دانست.

شیخ‌الاسلامی در ادامه گفت: امروز با افتخار اعلام می‌کنم که به همه وعده‌هایی که در هنگام تصدی رای اعتماد برای وزارت کار و امور اجتماعی دادید، عمل کرده‌ایم یا آنها را تحقق بخشیده‌ایم یا همچنان در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: حاصل تلاش جمعی همه همکاران بنده در طی قریب ۲ سال گذشته در وزارت کار و امور اجتماعی حکایت از آن می‌کند که ما در همه شاخص‌های مورد نظر مربوط به وظایف قانونی وزارت کار و امور اجتماعی توفیق و رشد قابل قبولی داشته‌ایم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش تعداد هیئت‌های سازش و حل اختلاف، کاهش تعداد دادخواست‌های واصله، کاهش حوادث کارگاهی، کاهش تنش‌های محیط‌های کارگری، اجرای طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل، افزایش بازرسی‌های ادواری و موردی، اشتغال مجدد مقرری بگیران بیکاری و اجرای برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و ورزشی برای کارگران را از جمله فعالیت‌‌های این وزارتخانه برشمرد و یادآور شد: کاهش تصدی‌های دولت، افزایش کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار و شناسایی اتباع بیگانه شاغل در کارگاه‌ها از جمله فعالیت‌های وزارت کار و امور اجتماعی در دو سال گذشته است.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: تقویت سه جانبه‌گرایی جزء راهبردهای اساسی فعالیت ما در دوره دو ساله گذشته در وزارت کار و امور اجتماعی بود که خوشبختانه بهترین عملکرد را در این حوزه قابل ارائه و عرضه داریم و حاصل آن رضایتمندی و وفاق و همدلی بسیار خوبی است که در بین شرکای اجتماعی ما وجود دارد وهمه کارهای خود را با رویکرد سه جانبه‌گرایی به پیش می‌بریم.

وی با بیان اینکه موضوع مهم اصلاح قانون کار جمهوری اسلامی ایران را پس از اینکه همه کارهای آن را در وزارت کار و امور اجتماعی انجام دادیم با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار بررسی می‌کنیم تا آنچه به مجلس محترم تقدیم می‌کنیم، برآیند آرا و نظرات همه شرکای اجتماعی و اضلاع مثلث سه‌جانبه ما باشد تا کار مجلس را سبک‌تر کند، گفت: تقویت و فعال کردن شورای عالی اشتغال و اجرایی کردن قانون ارزشمند مجلس در جهت حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی از جمله فعالیت‌های ما بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین سند ملی توسعه اشتغال، تدوین نظام ملی، مهارت و استقرار سازمان ملی مهارت در کشور را از جمله فعالیت‌های دو سال گذشته وزارت کار و امور اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: تدوین نظام ملی صلاحیت یکی از بزرگترین کارهای اصلاحی در کشور است که در دستور کار جدی ما قرار دارد و انشاءالله قریبا نهایی خواهد شد.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به فعالیت‌های وزارت کار و امور اجتماعی در دوران تصدی خود در عرصه بین‌المللی یادآور شد: حذف همه سوء تفاهمات و رفع همه مشکلاتی که در سازمان جهانی کار داشتیم، از جمله فعالیت‌های ممتاز ما است به نحوی که امسال توانستیم به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره سازمان جهانی کار با بالاترین آراء انتخاب شویم.

وی درخصوص بخش رفاهی کارگران نیز ابراز داشت: پیگیری کارت خرید اعتباری، مسکن مهر، سهام عدالت، توسعه اماکن رفاهی، فرهنگی، ورزشی و سهام ترجیحی و خانه‌های بهداشت دنبال و در حوزه کارآفرینی فعالیت‌های فراوانی پیگیری شد که پیگیری تاسیس سازمان نظام کارآفرینی و دفاتر مشاوره، اطلاع رسانی، خدمات کارآفرینی، بسته‌های خلاقیت و کارآفرینی و دانشنامه کارآفرینی از دیگر فعالیت‌های ما بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم برنامه‌های حوزه کار را با راهبردهای اساسی تنظیم بازار کار و سیاست‌گذاری اشتغال، تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار، توانمندسازی و مهارت آموزی، اعتلای امور اجتماعی و فرهنگی نیروی کار و پیگیری برنامه ملی کار شایسته پی گرفته خواهد شد،‌خاطرنشان کرد: آموزش و پژوهش و توانمندسازی نیروی انسانی از جمله مهمترین برنامه‌های ما در این حوزه است.

شیخ‌الاسلامی تاکید کرد: بنده معتقدم تامین اجتماعی، اشتغال، مسکن، سلامت و آموزش همه بایستی به موازات هم پیش بروند تا شاهد رفاه اجتماعی و توسعه مدنی باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در صورت تصدی وزارت تازه تاسیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از برنامه‌های بنده در صورت کسب رای اعتماد این است که با همکاری همکاران خوبم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را پیگیری کنم که گام بلندی در جهت ارتقاء سطح بهداشت و سلامت و توسعه عدالت در بخش سلامت در کشور خواهد بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا حداکثر دسترسی، پوشش مناسب، الگوی تامین منابع، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر اجرا را دنبال کنیم.

شیخ‌الاسلامی پیگیری سازمان بیمه سلامت با هدف ساماندهی و حفظ یکپارچگی بیمه‌های سلامت با تاکید بر جنبه‌های بیمه‌گری و نظارتی آن را جزء مهمترین برنامه‌های خود عنوان و تاکید کرد: طراحی واستقرار نظام چند لایه تامین اجتماعی برای پوشش دادن کامل جمعیت کشور در نظام بیمه‌ای یا حمایتی از دیگر اقدامات اساسی ما است.

وی افزود: بازنگری در قوانین و مقررات، اصلاح نظام بیمه بیکاری ،‌اصلاح قانون بیمه بیکاری و برقراری نظام حمایتی برای بیکاران جویای کار از جمله برنامه‌های ما است. بنده معتقدم با پیگیری همه این موارد انشاءالله شاهد ارتقای سلامت جسمی، روانی، ذهنی و معنوی و اجتماعی آحاد افراد جامعه خواهیم بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بخش‌های مهم فعالیت در وزارت رفاه وتامین اجتماعی سابق و وزارتخانه جدید را فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری عنوان کرد و ادامه داد: صندوق‌های متعددی در این وزارتخانه وجود دارد که تلاش می‌کنیم آنها را ساماندهی و از بنگاه‌داری به سمت مدیریت منابع حرکت و از کارهای خرد و تصدی‌گرایانه به سوی سرمایه‌گذاری‌های مفید و با بازدهی بالا حرکت کنیم.

شیخ‌الاسلامی گفت: تلاش می‌کنیم تا بهره‌وری از منابع مالی در اختیار بیت‌المال مسلمین و متعلق به ضعیف‌ترین و ارزشمندترین اقشار جامعه است را بالا ببریم که یکی از الزامات این کار شفاف‌سازی در فرآیندهای مالی و معاملاتی و فعالیت‌های اقتصادی این صندوق‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بنده تعبیر اتاق شیشه‌ای را برای فعالیت این صندوق‌ها انتخاب کرده‌ام، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که مجموعه فعل وانفعالات مالی به گونه‌ای رقم بخورد که برای هر ناظر بیرونی قابل مشاهده و بررسی باشد واز شفافیت و سلامت اقتصادی این صندوق‌ها حاصل شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود گفت: تقویت منابع صندوق‌ها و کاهش وابستگی به دولت و ایجاد ثبات و تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌ها از جمله برنامه‌های ما است. تلاش می‌کنیم منابع هدفمندی یارانه‌ها را به سمت تولید، اشتغال، سلامت و بیمه سوق دهیم.

شیخ‌الاسلامی یادآورشد: تلاش می‌کنیم تا با حداکثر هماهنگی و هم افزایی بین بخش‌های گوناگون در وزارتخانه جدیدالتاسیس و وزارتخانه و سازمان‌های دیگر خارج از این وزارتخانه در جهت نیل به اهداف مقرر در قانونی که انشاءالله به زودی در خصوص شرح وظایف و ساختار وزارتخانه جدید تقدیم مجلس می‌شود حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران خارج از حدود مقرر تعیین شده در قانون نمی‌تواند برای خود وظیفه‌ای تعریف یا از زیر بار وظیفه قانونی طفره برود، تصریح کرد: همه آنچه بنده در طول سالیان گذشته گفته‌ام مبتنی بر نص صریح قانون بوده است و مستندات آن موجود و مورد تائید آگاهان و مجلس محترم است.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی ابراز داشت: رویکرد سلامت نگر به جای درمان‌نگر و پیشگیری به جای درمان در فعالیت‌های بهداشتی و درمانی ما مورد توجه خواهد بود. ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی بر اساس قانون حمایت از معلولین، تامین مسکن برای مددجویان، ایجاد امکان اشتغال برای این عزیزان از جمله برنامه‌های مورد نظر ما است.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به هماهنگی و اتفاق نظر بالای اعضای کمیسیون بهداشت و اجتماعی مجلس با وی گفت: هماهنگی خوبی بین بنده و وزیر بهداشت وجود دارد که امیدهای همه ما را برای تحقق این اهداف تقویت می‌کند.

وی اظهار داشت: روح حاکم بر همه برنامه‌ها معطوف بر توانمندسازی منابع نیروی انسانی است؛ چه نیروهایی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند و چه نیروهایی که در بازار کار هستند و نیازمند ارتقاء سطح مهارت هستند، چه خانواده‌هایی که بایستی برای جلوگیری از معلولیت‌های ناخواسته، آگاهی‌های لازم را ببینند و چه معلولینی که بایستی توانمند شوند و به عرصه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برگردند و چه تعاونی‌هایی که نیازمند حمایت ما هستند.

وزیر پیشنهادی در خصوص عملیاتی شدن اصلاح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی خاطرنشان کرد: انشاءالله نظرات خودمان را در دولت مطرح و در قالب لایحه‌ای که به مجلس تقدیم خواهد شد، اعلام نظر می‌کنیم و با این معنا کاملا موافق هستیم.

شیخ‌الاسلامی ضمن تشکر از همه موافقین و مخالفین گفت: بنده فردی دانشگاهی هستم و سوابق علمی و پژوهشی بنده بر کسی پوشیده نیست. نکته‌ای که در ارتباط ۲۵ مقاله طی دو سال اخیر گفته شد، باید بگویم عزیزان دانشگاهی می‌دانند الزاما همه این مقالات را اساتید دانشگاه نمی‌نویسند.

* انصراف دهقان و کواکبیان از مخالفت با غضنفری

پس از سخنان شیخ‌الاسلامی نوبت به بررسی صلاحیت غضنفری رسید که در این هنگام محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و مصطفی کواکبیان نماینده سمنان که اسامی آنها به عنوان مخالفان مهدی غضنفری وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اعلام شده بود، از سخنرانی در مخالفت با این وزیر پیشنهادی انصراف دادند که بر این اساس، علی بروغنی نماینده ‌سبزوار نتوانست به عنوان نماینده موافق مهدی غضنفری هم سخنرانی کند.

* غضنفری: تولید صادرات‌گرا نقطه هدف ما در سال جهاد اقتصادی است

مهدی غضنفری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که برای دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس حضور یافته، محور تصمیمات خود در این وزارتخانه جدید را تولید عنوان کرد و با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص توسعه تولید صادرات‌گرا گفت که در سال جهاد اقتصادی هدف نهایی‌‌مان رسیدن به تولید صادرات‌گرا و تبدیل شدن ایران به یک کشور صادراتی است.

وی در ادامه به برنامه‌های خود در حوزه صنعت، معدن و تجارت اشاره و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی این ۳ حوزه را تشریح و تبیین کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اقدامات صورت گرفته در حوزه سرمایه گذاری صنعتی را خوب عنوان کرد و با اشاره به نیروهای متخصص و آماده به کار در این حوزه گفت: متاسفانه چالش‌های این حوزه استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود و قیمت تمام شده بالا است.

غضنفری یکی از برنامه‌های خود در این حوزه را صیانت از بنگاه‌ها و سرمایه‌‌گذاری موجود و مولد و نیز تامین سرمایه در گردش برشمرد و گفت: تولید کنندگان انتظار دارند تا با اجرای بسته‌های حمایتی که در اجرای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده به آنها کمک شود.

وی اتمام و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در حوزه ملی و منطقه‌ای را از دیگر برنامه‌های خود در این حوزه برشمرد و با اشاره به برنامه‌اش در زمینه توسعه صنایع مادر و متوسط تصریح کرد که تقویت شهرک‌های صنعتی و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته از دیگر برنامه‌ها در این وزارتخانه جدید است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حضور بخش خصوصی از طریق اجرای اصل ۴۴ و واگذاری‌ها و مالکیت به این بخش و نیز تقویت تشکل‌های بخش خصوصی را از دیگر برنامه‌های خود برای این وزارتخانه جدید دانست.

وی در این بخش از سخنان خود به برنامه‌هایش در حوزه معدن اشاره کرد و با بیان اینکه این حوزه به دلیل ثروت بین نسلی اهمیت زیادی دارد خاطرنشان کرد: شناسایی ۶۰ نوع ماده معدنی و نیز ۵۵ میلیارد تن ذخایر شناخته شده از فرصت‌های بخش معدن است.

غضنفری ارزش افزوده بخش معدن را مربوط به داخل کشور عنوان کرد و خواستار سرمایه گذاری بیشتر در حوزه اکتشاف معدن شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در بخش پایانی سخنان خود به برنامه‌هایش در حوزه تجارت اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه صادرات غیر نفتی و بهبود اوضاع کسب و کار و استفاده از تمام ظرفیت‌ها در این حوزه از برنامه‌هایم در حوزه تجارت است.

وی با بیان اینکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ۴۱ درصد از سهم اقتصاد کشور را به دوش می‌کشد، خواستار تعامل هر چه بیشتر مجلس شد.

* مطهری (مخالف): وزارت یک نظامی در وزارت نفت ممکن است فسادآور باشد

پس از غضنفری و با شروع بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت نفت، علی مطهری نماینده مردم تهران در مخالفت با رستم قاسمی وزیر پیشنهادی برای وزارت‌ نفت طی سخنانی اظهار داشت: مخالفت من با وزارت قاسمی بیش از آنکه مربوط به شخص وی باشد، مربوط به یک اصل کلی در اداره نظام‌های سیاسی خصوصا نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در واقع شخصیت حقیقی قاسمی را از شخصیت حقوقی وی تفکیک می‌کنم چرا‌که ویژگی‌های فردی قاسمی قابل تمجید و ستایش است؛ وی از نظر اخلاص، تواضع، ساده‌زیستی و فداکاری در راه انقلاب اسلامی و تلاش جدی در سازندگی کشور و در مجموع مانند تمام فرماندهان سپاه، شخصیتی دوست‌داشتنی هستند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید به این مسئله، نگاه کلان توام با در نظر گرفتن مصالح و آینده نظام داشته باشیم، نه نگاه حزبی و گروهی، تصریح کرد: اصل کلی مورد تأکید من لزوم پیوند نخوردن سپاه پاسداران به عنوان یک قدرت نظامی با قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی و به عبارتی دیگر دولتی نشدن سپاه است، همانطور که بر دولتی نشدن روحانیت از طرف امام (ره) و شهید مطهری تأکید فراوان شده است.

مطهری ادامه داد: سپاه پاسداران مظهر وحدت در جامعه است، همچنان که روحانیت مظهر وحدت جامعه است؛ سپاه متعلق به همه اقشار جامعه است که با ورود به دولت‌ها خواه و ناخواه به فراگیر بودن آن آسیب وارد می‌شود و سرنوشت او به سرنوشت دولت‌ها پیوند می‌خورد.

وی با اشاره به تجربه وزارت اطلاعات در دوره سازندگی گفت: این تجربه شاهد خوبی در این مسئله است چراکه در آن دوره کارکنان وزارت اطلاعات تشویق به فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند و تبعاً از امکانات ویژه و رانت‌ها استفاده کرده‌اند و همین موضوع سبب رخنه فساد در برخی از کارکنان آن وزارتخانه شد تا اینکه از این کار منع شدند.

نماینده تهران در خانه ملت همچنین تأکید کرد: وزارت یک نظامی در وزارتخانه نفت سبب پیوند قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود که ممکن است فساد‌آور باشد البته عنصر تقوا تا حد زیادی می‌تواند مانع فساد شود ولی هرگز مصونیت‌آور نیست و این ما هستیم که نباید زمینه پدیدآمدن فساد را ایجاد کنیم.

مطهری ادامه داد: منطق اسلام این است که به طور کلی در حوزه‌های قدرت، ثروت و شهوت عامل تقوا مصونیت کافی نمی‌آورد بلکه باید زمینه‌ها را از بین برد.

وی افزود: در کشور همسایه ما نظامیان در حال کنار رفتن از قدرت‌ سیاسی هستند ولی در کشور ما حرکت عکس آن آغاز شده است که به نظر می‌رسد، امری مبارک نباشد.

این نماینده مجلس نخستین اثر سوء این اقدام را سخت شدن سؤال، استیضاح و به طور کلی نظارت مجلس بر وزیر دانست و تصریح کرد: سپاه اکنون درست یا نادرست به تصاحب پروژه‌های عمرانی در یک رقابت نابرابر با بخش خصوصی متهم است، مانند واگذاری اپراتور سوم مخابرات که با اضافه شدن حوزه عظیم نفت به آن، این اتهام تشدید خواهد شد.

مطهری در ادامه گفت: نکته آخر اینکه قاسمی در پروژه‌های نفتی دست توانا و نقش فراوانی داشته‌ اما برای من ثابت نشد که از نظر مدیریت نفت کشور وی تجربه کافی و کادر لازم برای تشکیلات وزارت نفت را داشته باشد چراکه انتصاب مدیران ناآشنا و کم تجربه سبب نابسامانی در وزارت نفت می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی وزیر سابق نفت به مجلس معرفی شد و نسبت به عدم دانش و تجربه وی در نفت اعتراض شد، گفته شد که وی مدیری استراتژیست است، ۶ ماه در مورد نفت مطالعه و تحقیق خواهد کرد و سپس کار اصلاحات در نفت را شروع می‌کند اما پس از ۶ ماه آقای وزیر با صدور دستور توقف تمام عملیات سوآپ اولین سیاست اصلاحیه خود را اعلام کرد که اکنون ماه‌ها است که کارشناسان به دنبال راه‌اندازی مجدد عملیات سوآپ هستند و شرکت‌های مربوط زیر بار نمی‌روند.

مطهری در پایان تأکید کرد: مخالفت من با شخص قاسمی نیست و ایشان را فردی باتقوا و با تجربه خوب در حوزه پروژه‌های عمرانی نفتی می‌دانم و مخالفت من با روند ورود نظامیان به قدرت سیاسی و دولت است و این را برای کشور مضر می‌دانم.

* فلاحت‌پیشه (موافق): قاسمی تجربه‌ای ۲۰ ساله‌ ‌در حوزه نفت ‌و مراکز استراتژیک انرژی دارد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نفت در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بر اساس سیاست نرم‌افزاری و توسعه انسانی کشور در هر مقطعی یک برنامه برای کشور چیده می‌شود و همه در آنجا بسیج می‌شوند. برادران سپاهی ۸ سال جنگیدند و کارهای غیر‌ممکن را ممکن کردند.

وی افزود: گام بعدی ما بعد از جنگ موضوع سازندگی بود و برادران سپاهی نیز در این عرصه وارد شدند، بعد از آن هم برخی گفتند که سپاه نباید در عرصه توسعه وارد شود که این مسئله ظلم به کشور است.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: آقای قاسمی در طول ۲۰ سالی که در زمینه‌های مرتبط با نفت فعالیت داشت، در چارچوب قوانین کشور عمل کرد، اگر کسی مسئولیتی را در کشور می‌پذیرد و طبق قوانین عمل می‌کند، نباید زیر سؤال برود.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب اظهار داشت: اقداماتی که قاسمی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء انجام داده، به عنوان سند افتخاری برای کشور محسوب می‌شود که باید به آن توجه شود.

وی گفت: برخی می‌خواهند که فرزندان رشید کشور را از حضور و فعالیت در روند توسعه کشور دور کنند و به همین دلیل نام برخی افراد را در لیست تحریم‌ها قرار می‌دهند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: هم‌اکنون دنیا لیست‌های تحریم را زیر سؤال می‌برد. ما هم که همواره تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم. لذا نباید ما در مسیری حرکت کنیم که دیپلماسی عمومی دشمن در آن سمت است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب به موضوع تخصص و تجربه برای تصدی وزارت نفت اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد تخصص و تجربه آقای قاسمی همین بس که همه اعضای کمیسیون انرژی آقای قاسمی را مورد تأیید قرار دادند.

وی با بیان اینکه قاسمی ۲۰ سال در حوزه نفت کشور و مراکز استراتژیک انرژی حضور داشته، گفت: رسیدن به مقام اول پالایشگاهی در منطقه و تعیین درصد صیانتی از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد از جمله اقدامات مثبت آقای قاسمی بود.

فلاحت‌پیشه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: آقای قاسمی تعهد داد که در عزل و نصب‌ها استقلال داشته باشد که این مسئله از دغدغه تمام نمایندگان بود.

*‌ لاریجانی (موافق): مجلس باید یک رأی نمادین به قاسمی بدهد

علی لاریجانی رئیس مجلس که در موافقت با رستم قاسمی وزیر پیشنهادی ‌‌نفت صحبت می‌کرد، با بیان اینکه “بنده به دو دلیل لازم دیدم که صحبت کنم “، دلایل خود را این‌گونه بیان کرد: “حقی از مهندس قاسمی ضایع شد و دیگری صحبت‌هایی بود که در خصوص سپاه پاسداران مطرح شد که به نظر بنده صحیح نیست “.

وی با اشاره به قاسمی وزیر پیشنهادی نفت گفت: بنده سابقه آشنایی طولانی با وی دارم و قاسمی را فردی ورزیده در امور و مجاهد در راه اسلام در طول جنگ و پس از آن ‌دیدم، البته فعالیت‌های وی در قرارگاه چشمگیر بود و فعالیت‌های چشمگیری توسط قرارگاه سازندگی اجرایی شد.

لاریجانی با اشاره به “بیان برخی بدگویی‌ها نسبت به قاسمی ” گفت: زمانی که خود ما مسائل را بررسی می‌کنیم، باید حق را تشخیص دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتهام‌زنی به قاسمی مبنی بر اینکه “چون قرارگاه قدرت زیادی در کارهای اقتصادی دارد، این مجال را از بخش خصوصی گرفته است “، این اتهامات را رد کرد و گفت: ‌در جلسه‌ای که با مدیران شرکت‌های گوناگون با حضور آقای قاسمی داشتیم، آنها اعلام کردند که قرارگاه کار را توزیع می‌کند و ما با آنها رقابت نمی‌کنیم، یعنی مجال جدید برای بخش خصوصی و پیمانکارها ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این نکته که “قرارگاه به‌جای رقابت با بخش خصوصی از آنها حمایت می‌کرد “، این مسئله را یکی از نکات مثبت کارنامه قاسمی برشمرد و گفت: قاسمی فعالیت‌های بزرگی در سازندگی کشور انجام داده است که این اقدامات هم افتخار بزرگی برای وی و هم افتخاری برای سپاه پاسداران است که توانستند در زمان صلح نیروی انسانی و امکانات خود را برای آبادانی کشور به کار گیرند.

لاریجانی در پاسخ به ‌مطالب علی مطهری در خصوص سپاه مبنی بر اینکه “سپاه پاسداران از این طریق وارد سیاست می‌شود که این خطرناک است “، ‌این سخن را تلقی نادرستی عنوان کرد که این سخن رئیس مجلس احسنت نمایندگان را در پی داشت.

این نماینده مردم در خانه ملت اضافه کرد: بسیاری از نیروهای سپاه پاسداران در کشور مسئولیت دارند و اگر کسی در طول جنگ در سپاه بوده است، “ذنب لایغفر ” نکرده است. ‌این سخن رئیس مجلس نیز با احسنت نمایندگان همراه شد.

وی با بیان اینکه: “بایستی افتخار کنیم چنین افرادی مسئولیت‌های مختلفی در کشور دارند “، خاطرنشان کرد: بنده اطلاع دارم که سپاه پاسداران با مسئولیت قاسمی در وزارت نفت مخالف بود و مدت‌ها کشمکش وجود داشت حتی زمانی که خود ایشان (قاسمی) از من مشورت خواست، به وی گفتم: من نگران قرارگاه هستم زیرا ممکن است با رفتن شما قرارگاه لطمه بخورد.

لاریجانی ادامه داد: بنده اطلاع دارم که فرمانده سپاه هم مخالف بود اما در نهایت زمانی که مشاهده کردند مشکلی در کشور به‌وجود آمده ‌و وزارت نفت معطل است، از خودگذشتگی کرده و نیروی خوب خود را به دولت دادند که در وزارت نفت فعالیت کنند، در نتیجه این تلقی، تلقی درستی نیست که سپاه پاسداران می‌خواهد قدرت سیاسی را بگیرد.

وی با بیان اینکه فرمانده سپاه به دلیل خوش‌ سابقگی قاسمی مخالف رفتن وی بود، تصریح کرد: سپاه پاسداران نمی‌خواست به اوضاع سیاسی کشور چنگ بزند و این‌گونه تلقی‌ها اشتباه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه: “نباید با این‌گونه مسائل، کشور را از وجود چنین افرادی محروم کنیم “، اظهار داشت: از زمانی که نام آقای قاسمی برای وزارت نفت مطرح شد، موجی ضد سپاه مخصوصا شخص وی به‌وجود آمد؛ مباحثی همچون این موضوع که اسم وی در لیست تحریم‌هاست و قطعا مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد که نباید به این حرف‌ها اعتماد کرد.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: بنده معتقدم چون این‌گونه حرف‌ها بیان می‌شود، مجلس بایستی یک رأی نمادین به قاسمی بدهد. ‌این سخن رئیس مجلس احسنت نمایندگان را در پی داشت.

وی اضافه کرد:‌ این رأی باعث می‌شود تا اگر حرفی به خاطر تحریم زده می‌شود که حرف درستی هم نیست، نشان داده شود که مجلس به این حرف‌ها توجه نمی‌کند. یعنی اگر قرار بود تاکنون تحریم‌ها توفیقی داشته باشد، باید شاهد آن می‌بودیم. ضمن اینکه اسم ایشان نیز در لیست تحریم‌ها نیست.

این نماینده مردم در خانه ملت ضمن ابراز امیدواری از اینکه ‌ “قاسمی در مسئولیتی که به‌عهده دارد، تحولی ایجاد کند “، گفت: ‌بنده از همه کارشناسان وزارت نفت هم می‌خواهم که صمیمانه با وی همکاری کنند، که پایان سخنان لاریجانی همراه با احسنت نمایندگان بود.

* واکنش مطهری به دفاع لاریجانی از رستم قاسمی

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در اخطاری با استناد به ماده ۷۷ قانون اساسی، پس از پایان سخنان علی لاریجانی، گفت: بنده در سخنانم که به عنوان مخالف آقای قاسمی صحبت کردم، گفتم تا زمانی که فردی عضو سپاه پاسداران یا ارتش و یا یکی نیروی نظامی باشد، صلاح نیست که به عنوان وزیر انتخاب شود.

وی افزود: ما هم خوشحال می‌شویم که اینها از پست نظامی که دارند، استعفا دهند و ما از تجربیات آنها استفاده کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به وی گفت: شما مخالفت کردید و بنده به عنوان موافق صحبت کردم.

**‌زمانی که علی لاریجانی رئیس مجلس در موافقت با رستم قاسمی صحبت می‌کرد، نمایندگان مجلس چندین بار در میان صحبت‌های وی به احسنت احسنت گفتن پرداختند.

* اولیاء (مخالف): شایستگی‌ها و ارزش‌های ‌قاسمی بر کسی پوشیده نیست

علی‌اکبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت در صحن علنی مجلس اظهار داشت: به هیچ وجه خردمندانه نیست با فضای کنونی مجلس و بعد از سخنان رئیس مجلس بنده در مخالفت با آقای قاسمی سخن بگویم.

وی با بیان اینکه نباید به بحث‌ها به صورت صفر و صدی نگاه کرد، افزود: باید اجازه داد که تمام افراد نظرشان را بیان کنند که در این صورت مشکلی هم پیش نخواهد آمد.

نماینده مردم یزد ادامه داد: از صبح تعداد زیادی از همکاران از بنده خواسته‌اند که در مخالفت با آقای قاسمی صحبت نکنم ولی به لحاظ شأن و جایگاه مجلس و نیز به جهت رویه بنده احساس تکلیف کردم که حداقل مطالبی را که به ذهنم می‌رسد بیان کنم.

اولیا گفت: آقای قاسمی ششمین نفری هستند که در وزارت نفت قرار است مسئولیت به عهده بگیرند؛ این بی‌ثباتی در عرصه مدیریت قطعا به کشور آسیب می‌زند، البته شایستگی‌ها و ارزش‌های آقای قاسمی بر کسی پوشیده نیست.

وی خاطرنشان کرد: میرکاظمی چهار سال وزیر بازرگانی و دو سال هم وزیر نفت بود ولی نفهمیدیم که چرا از صحنه کنار رفت و با هر شخص جدیدی که روی کار می‌آید هم تیم جدیدی روی کار می‌آید که این مسئله مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

نماینده مردم یزد با بیان اینکه مجلس تصمیمش را در مورد آقای قاسمی گرفته است، افزود: می‌خواهم که همه به قانون اساسی پایبند باشند و منافع کشور را در نظر بگیرند.

* قاسمی: افتخارم این است که سرباز کوچکی از سپاه پاسداران انقلاب هستم

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت که در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: افتخارم این است که سرباز کوچکی از خیل پاسداران انقلاب اسلامی هستم که پس از ۸ سال دفاع مقدس تمام دوران خدمت خود را در سازندگی کشور گذرانده‌ام.

وی تصریح کرد: طی این دوران صدها پروژه بزرگ عمرانی به ویژه پروژه‌های نفت و گاز را با همکاری دیگر برادران در قرار گاه خاتم به انجام رسانده‌ایم؛ در این قرارگاه توانستیم کیفیت پروژه‌ها و زمانبندی آنها را به نرم جهانی رسانده و در کنترل قیمت‌ها نقش موثری انجام دهیم و با خروج شرکت‌های بزرگی مثل توتال و شل که روزی ما را تحریم کرده بودند توانستیم جایگزین آنها شویم.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: دلخوشی و عشق ما در قرار گاه خاتم این بود که پروژه‌های محرومیت زدایی را در مناطق محروم انجام دادیم.

قاسمی اظهار داشت: در حوزه نفت و گاز اعم از استخراج، اکتشاف و ساخت پالایشگاه پروژه‌های متعددی را به انجام رساندیم که نمونه بزرگ آن پارس جنوبی است.

وی تاکید کرد: اکنون که بنا به وظیفه و تکلیف شرعی و انقلابی و با روحیه جهادی در اینجا حاضر شده‌ام به نمایندگان می‌گویم هر چه شما با رای خود تکلیف کنید همان را انجام خواهم داد.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه با عنایت و تعامل ۲۰ ساله با وزارت نفت در چارچوب سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در بخش نفت و گاز، سند چشم انداز و برنامه پنجم. برنامه‌های خود را به مجلس ارائه کردم تصریح کرد: اهمیت تولید نفت و گاز در اقتصاد کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.

قاسمی در ادامه مهمترین برنامه خود را سرعت بخشیدن برداشت از میادین مشترک دانست و یادآور شد: ۱۷ میدان مشترک دریایی و خشکی و ۵ میدان گازی در کشور وجود دارد که علی رغم سرمایه گذاری‌ها در دولت‌های گذشته به ویژه دولت نهم و دهم اما برداشت ما از این میدان‌ها کافی نیست.

وی افزود: با حمایت‌های کمیته ویژه نظارت بر میادین مشترک برنامه بنده این است که برداشت از آنها را سرعت ببخشم.

وزیر پیشنهادی نفت به ارتقای جایگاه نفت ایران در جهان، منطقه و اوپک اشاره کرد و گفت: گرچه کشورهای دیگر در تولید نفت تلاش می‌کنند تا جایگاه دوم را به دست آوردند، برنامه بنده حفظ این جایگاه و کسب جایگاه دوم گاز است که در برنامه پیش بینی شده است.

قاسمی همچنین به گسترش اکتشاف نفت و گاز به ویژه در مناطق مرزی کشور نیز خبر داد.

وی جمع آوری گاز‌های همراه، افزایش صادرات گاز، توجه به توسعه بخش پتروشیمی سرعت بخشیدن به بخش‌های توسعه‌ای در بخش پالایشگاهی، توزیع گاز طبیعی برای بهره مندی مردم، سرعت بخشیدن به سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ از طریق شکل گیری بازارهای رقابتی‌ و حمایت از بخش خصوصی برای تولید و ارتقای کلان نفت را از برنامه‌های وزارت نفت عنوان کرد.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه این برنامه‌ها ایجاد بخش خصوصی برای تولید، فروش اوراق ارزی، ریالی، منابع بانک‌ها، توجه به سفرهای استانی، توجه به منابع انسانی وزارت نفت و ایجاد اعتماد و روحیه جهاد گری و انگیزه بهره‌وری را از دیگر برنامه‌های وزارت نفت دانست.

وی همچنین به تعامل با مجلس اشاره کرد که از برنامه‌های مهم خود در وزارت نفت است.

قاسمی در خاتمه گفت: از ابتدای خدمت خود تا کنون علاقه‌ای به کار سیاسی نداشته‌ام و وزارت نفت را جای کار سیاسی نمی‌دانم و حضور در دولت را حضور در حزب و گروه تلقی نمی‌کنم.

* کامران (مخالف): «عباسی» بگوید تا چه اندازه با جریان انحرافی ارتباط داشته است

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس طی سخنانی در مخالفت با محمد عباسی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه ورزش و جوانان، با تشکر از سعیدلو مسئول سابق سازمان تربیت بدنی به دلیل موفقیت‌هایش در دوران مدیریتی وی، اظهار داشت: من به سه وزیر پیشنهادی از جمله رستم قاسمی، شیخ‌الاسلامی و مهدی غضنفری رأی خواهم داد ولی با یک نفر مخالف هستم و آن هم دلایل مختلفی دارد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که “بارها فرمودند‌ موازی‌کاری نکنید “، افزود: آقای عباسی باید به مردم ایران به صورت شفاف پاسخ دهد که به چه دلیل وقتی آقا فرمودند کار موازی نکنید، نماینده امور خارجی در آمریکای لاتین شدید.

این نماینده مجلس ادامه داد: فردی که پیش از عباسی به او پیشنهاد شد تا نماینده ایران در آمریکای لاتین شود، این مسئولیت را نپذیرفت و ‌با اینکه فردی ولایی و خوب بود اما به دلیل که مقام معظم رهبری نسبت به موازی‌کاری بارها هشدار داده بودند، نمایندگی امور خارجه در آمریکای لاتین را نپذیرفت و برکنار شد.

کامران ادامه داد: در جلسه روز گذشته فراکسیون اصولگرایان گفته شد که عباسی فرد متعبد به امر ولایت و متدین است، برای همین از نمایندگان و تمام افرادی که قصد دفاع از وی را دارند، می‌پرسم که چه اشکالی داشت‌ عباسی نیز این مسئولیت را نمی‌پذیرفت.

وی افزود: سؤال اینجاست که چرا آقای عباسی استعفا ندادند و نمایندگی امور خارجه در آمریکای لاتین را پذیرفتند، در حالی که آقای بذرپاش استعفا داد لذا جای سؤال است که چه فرقی بین عباسی و بذرپاش است؟ چرا او استعفا داد و گفت این نمایندگی را نمی‌پذیرم، اما عباسی این مسئولیت را قبول کرد؟

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه عباسی باید بگوید که تا چه اندازه با جریان انحرافی ارتباط داشته است، گفت: همانطور که می‌دانیم طی یک سال، وی با جریان انحرافی و افراد شاخصه این جریان بسیار اخت بوده‌ ا‌ست.

کامران با بیان اینکه عباسی در طول وزارت خود در وزارتخانه‌ تعاون همواره با اتاق تعاون و اتحادیه تعاون درگیر بوده است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که تا پایان سال ۹۳ باید سهم تعاون از ۵ درصد به ۲۵ درصد برسد لذا عباسی باید پاسخ دهد‌ طی ۵ سالی که در وزارت تعاون حاکمیت داشته، چه میزان از این امر مقام معظم رهبری را اجرا کرده است.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت با اشاره به بررسی مدیریت عباسی در وزارت تعاون توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: در شهریور سال ۸۹ نتیجه تحقیقات و بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد عباسی در وزارتخانه تعاون بر روی سایت قرار گرفت که نتیجه این بررسی نامطلوب و ناموجه است که این مدیریت نامطلوب عباسی در وزارت تعاون مطمئنا در وزارت ورزش نیز اثر خواهد داشت.

کامران خاطرنشان کرد: در رابطه با افرادی که از طرف عباسی منتصب می‌شوند، باید بگویم چطور است فردی که در ستاد انتخاباتی شما فعال بوده و سپس به دفتر کارتان آمده است، به مخابرات می‌رود و در آنجا کارگری می‌کند، همچنین در خصوص بانک توسعه تعاون باید بگویم‌ رئیس این بانک برخلاف شرایط قانونی که باید معدل ۱۴ داشته و مدرک آن مرتبط با بانک باشد، دارای معدل ۱۲ و لیسانس دامداری است.

کامران با اشاره به جلسه روز گذشته فراکسیون اصولگرایان،‌ خطاب به نمایندگان گفت: در جلسه غیرعلنی روز گذشته من یکسری موارد را مطرح کردم و امروز به خاطر اخلاقیات از گفتن آنها صرف‌نظر می‌کنم. البته مدارک مواردی که دیروز به آنها اشاره کردم را می‌توانم‌ نشان دهم و وقتی نشستم، می‌توانید بیایید تا مدارک و اسناد سخنانم را به شما نشان دهم.

وی با تأکید بر اینکه عباسی هیچ برنامه‌ای برای ورزش و به خصوص جوانان ندارد، یادآور شد: در برنامه عباسی برای وزارت ورزش و جوانان هیچ نکته خاصی وجود ندارد و تنها در یک برگ از این مجموعه، برنامه نوشته شده است و مابقی آن فقط شعار و کلیات است که البته در همین برنامه نیز هیچ اشاره‌ای به ورزش روستایی نشده است.

*‌ فدایی (مخالف): آیا عباسی تا به حال ‌ورزش کرده است

صمد فدایی نماینده مردم سنقر در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه ورزش و امور جوانان، اظهار داشت:‌ آقای عباسی در زمان تصدی وزارت تعاون با تعداد معدودی از تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها کار می‌کرد ولی نتوانست مدیریتی بر این تعاونی‌ها داشته باشد و مشکلات آنها را حل کند.

وی افزود: اختلاف در زمان عباسی شدیداً مشهود بود و هیچ‌کدام از قوانین مصوب مجلس و دولت در بخش تعاون عمل نشد که از جمله آن اصل ۴۴ و قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه بود.

فدایی ادامه داد: با وجودی که نظر رهبر معظم انقلاب بر تقویت تعاونی‌ها و اجرای اصل ۴۴ و توسعه بخش خصوصی بود ولی اقدام مثبتی در این زمینه‌ها انجام نشد و حالا هم نمی‌دانم چگونه قرار است آقای عباسی در تشکیلاتی که در زمینه آن نه تخصص دارد و نه رشته تحصیلی وی است، مسئولیت قبول کند.

این نماینده مجلس گفت: موضوع ورزش و جوانان که از حساس‌ترین مسائل کشور است و دنیای ورزش هم دنیای پیچیده‌ای است که دارای رشته‌های متنوعی است و طیف سنی بسیار وسیعی را هم در بر می‌گیرد.

وی خطاب به عباسی گفت: فردا که شما وزارتخانه ورزش و جوانان را تحویل گرفتید، چطور می‌خواهید مسائل و مشکلات این بخش را حل کنید و چه برنامه‌ای برای ورزش محلات و روستایی و ورزش قهرمانی و بین‌المللی دارید.

فدایی این سؤال را مطرح کرد که جایگاه عدالت اجتماعی در توزیع امکانات و اعتبارات برای تیم‌های شهرستانی چگونه خواهد بود؟ و ادامه داد: امروز برخی تیم‌ها جهت تأمین منابع برای برگزاری اردوی چند روزه با مشکلاتی مواجه هستند.

نماینده مردم سنقر خطاب به عباسی گفت: آیا در جامعه ورزشی افراد صالح‌تر و متخصص‌تر از خود را نمی‌شناختید که این پست را پذیرفتید و بنده نمی‌دانم که ورزش با تعاون چه سنخیتی دارد.

وی خطاب به عباسی اظهار داشت: آیا تاکنون شما در طول زندگیتان ورزش کرده‌اید و اگر ورزش کرده‌اید، در چه رشته‌ای بوده است.

* توکلی: می‌خواستم جواب مطهری را بدهم اما وقت نشد

احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس طی تذکری آئین‌نامه‌ای، خطاب به لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: تذکر بنده راجع به اتفاقاتی است که از صبح امروز تاکنون در مجلس رخ داده است.

وی افزود: زمانی که مقام معظم رهبری از مجلس انتقاد و گلایه کردند که نمایندگان حین صحبت افراد دو دو نگویند و احترام افراد را حفظ کنند، حکمت آن را نیز فرمودند و فرمودند که مجلس جای حرف‌های متناقض است و همه باید بتوانند حرفشان را مطرح کنند.

به گفته وی، از صبح امروز اتفاقی در صحن علنی رخ داد که مناسب نبود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین گفت: وقتی آقای مطهری حرف‌های خود را که در مخالفت با رستم قاسمی مطرح کرد، بنده می‌خواستم جواب او را بدهم که وقت نرسید و فرصت نشد اما صرف نظر این موضوع، تعدادی از دوستان شعارهایی را دادند که اصلا در شأن مجلس نبود و اگر مقام معظم رهبری می‌‌فرمایند اجازه دهید همه افراد حرف‌هایشان را مطرح کنند، برای این است که فضا را سنگین نکنیم.

توکلی اضافه کرد: زمانی هم که آقای علی‌اکبر اولیا نماینده یزد و صدوق پشت تریبون حاضر شد، فضا را سنگین احساس کرد و حرف نزد و شما آقای لاریجانی به استناد اینکه آقای اولیا گفت من مخالفتی ندارم، اجازه ندادید که موافق وزیر پیشنهادی نفت سخنرانی کند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: اگر فردی به عنوان مخالف یا موافق پشت تریبون حاضر شد، حتما برای فرد متضاد نظر او نیز حق ایجاد می‌شود اما شما این حق را ضایع کردید.

احمد توکلی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: زمانی که آقای کامران با قرار گرفتن پشت تریبون به عنوان مخالف محمد عباسی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، به بیان اظهاراتی پرداخت و گفت که اسنادی دارد و پس از نشستن بر صندلی خود آنها را می‌تواند به نمایندگان نشان دهد، این نگفتن آقای کامران بدتر از هزار جور گفتن است.

وی ادامه داد: اینکه آقای کامران بگوید من اسنادی دارم اما نشان نمی‌دهم، این هزاران تهمت به فرد ایجاد می‌کند و باید رئیس مجلس از این موضوع جلوگیری می‌کرد چرا‌که این سخنان در شأن مجلس نیست و این موضوع بدتر از نگفتن است.

* محمدیاری (موافق): ‌برای ‌اهتزاز پرچم ایران در میادین ورزشی ‌به ‌عباسی رأی دهیم

بهمن محمدیاری نماینده مردم تالش در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و امور جوانان در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در جهان امروز ورزش بخش عمده‌ای از زندگی انسان را به خود اختصاص داده و تاثیرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی شگفتی را در سراسر جهان به جای گذاشته است.

وی افزود: ورزش عامل مهمی در پیوند بین ملت‌ها محسوب می‌شود لذا پذیرش مسئولت مدیریت در چنین عرصه‌ای نیازمند توانایی‌های متعدد اعم از نیروی جوانی، علمی، مدیریتی، فرهنگی و ورزشی است.

محمدیاری گفت: به کارگیری همکاران موجه و دارای سوابق روشن در وزارت تعاون می‌تواند مؤید سخنان بنده در مورد آقای عباسی باشد.

وی اظهار داشت: حضور در عرصه مجلس و وزارتخانه امکان تعامل و هم‌اندیشی و بهره‌گیری از توانایی‌های موجود در عرصه‌های ملی و مجلس را ارتقاء می‌دهد که این موضوع از ویژگی‌های مثبت و قابل اتکای آقای عباسی به حساب می‌آید.

محمد‌یاری اظهار داشت: اگر آقای عباسی به اصول اولیه انقلاب پایدار نبود، قطعا بنده از وی دفاع نمی‌کردم و این مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما المپیک لندن را پیش رو داریم و مسابقات مقدماتی جام جهانی نیز شروع شده است و در آینده نزدیک هم مسابقات جهانی کشتی و دیگر رشته‌ها آغاز می‌شود، حتی اگر ما تعلل کنیم و این تعلل منجر به این شود که یک بار پرچم کشور ما در میادین ورزشی دنیا به اهتزاز در نیاید، ضرر کرده‌ایم.

محمدیاری در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ما در عرصه ورزش مدیری نیاز داریم که مقتدرانه از حقوق ورزشکاران کشورمان دفاع و نیازهای مادی را تامین کند.

وی افزود: ما باید زمینه‌های نشاط و شادی و روحیه برتری‌طلبی را در جامعه جهانی به همه رشته‌های ورزشی القاء کنیم، البته خوشبختانه در برنامه همه این مسائل اعم از ورزش، جانبازان و معلولان و بیماران خاص اشاره شده است.

*‌ حسینی‌صدر (موافق): عباسی با جوانان ارتباط دارد و با ورزش هم ‌‌بیگانه نیست

مؤید حسینی‌‌صدر نماینده مردم خوی در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه ورزش و امور جوانان، با بیان اینکه گلایه‌ای از مخالف وزیر ورزش دارم، در پاسخ به سخنان نماینده مخالف گفت: ما هیچ وقت نباید از این عبارت استفاده کنیم که “شما یک سری تخلفاتی دارید که من الان بیان نمی‌کنم “.

وی ادامه داد: معنی این جمله این است که این تخلفات قابل گفتن نیست؛ چه تخلفاتی؟ اینکه نماینده‌ای بگوید بعضی مسائل را در اینجا بیان نمی‌کنم، بدترین تهمت است، زیرا زیبنده نیست شما به فردی بگویید که “شما آنقدر گناه دارید که اینجا نمی‌توان گفت “.

حسینی‌صدر اضافه کرد: اگر بگویند در مورد مدرک تحصیلی وی ابهام وجود دارد، بنده آن را پاسخ خواهم داد و می‌گویم از رئیس دانشگاه و چند نماینده پرسیدم و آنها گفتند وی مدرک را اخذ کرده است.

وی با بیان اینکه اگر مسئله‌ای در اینجا هست، باید بیان شده و به آن پاسخ داده شود، تصریح کرد: زیبنده نیست فردی که وزیر و نماینده مجلس بوده است، اکنون اینگونه مورد خطاب قرار گیرد زیرا این اقدام پیام منفی را در جامعه دارد.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به جریان انحرافی گفت که این جریان مانند یک لیوان آب گندیده است که هر کس به دیگری می‌گوید بر رویت بریزم. نباید به این صورت باشد که با استفاده از این جریان به افراد تهمت بزنیم، البته آقای عباسی یک فرد ولایی و تابع قوانین به خصوص قانون اساسی بوده و در چارچوب وظایف خود عمل می‌کند.

حسینی‌صدر با اشاره به طرح سخنانی در خصوص وزارت تعاون که عباسی پیش از این عهده‌دار سمت وزیری آن بوده است، گفت: زمانی که آقای عباسی به وزارت تعاون آمد، سهم تعاون یک درصد بود و اکنون ۸ درصد شده است، یعنی ۸ برابر فعالیت انجام شده و بایستی فعالیت‌ها را لحاظ کرد.

وی از نمایندگان خواست ‌با معیار و آمار سخن بگویند و انصاف را رعایت کنند.

این نماینده ‌خانه ملت با بیان اینکه طرح مشکلات جوانان و مسائل ورزشی باعث تأسیس وزارت ورزش و جوانان از سوی مجلس شد، گفت: اکنون ۶ یا ۷ ماه از تأسیس این وزارتخانه گذشته است که بعد از گذشت مدتی وزیر ورزش با سابقه قهرمانی و مدیریت ورزشی معرفی شد و در انتها مجلس به آقای سجادی رای نداد. بعد از آن دولت بررسی کرد و فرد دیگری که سابقه اجرایی خوبی دارد را معرفی کرد.

وی در بیان سوابق وزیر پیشنهای وزرش و جوانان گفت: وی یک دوره نماینده مجلس بوده است و همچنین ریاست دانشگاه و ریاست بر آموزش و پرورش را نیز در کارنامه دارد که این ۲ مسئولیت با جوانان ارتباط دارد؛ عباسی همچنین نائب رئیسی فدراسیون کبدی را عهده‌دار است و این بدین معنی است که وی با ورزش بیگانه نیست.

نماینده مردم خوی در مجلس از مخالفین وزیر پیشنهادی سؤال کرد که چه کسی را می‌خواهید بیابید که هم قهرمان بوده و هم سابقه‌ای در حد وزارت داشته باشد و هم متخصص و تمامی ویژگی‌های یک وزیر را داشته باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نمی‌توان فردی را پیدا کرد که در تمام ورزش‌ها صاحب نظر باشد و ممکن است یک نفر در یک یا چند رشته اطلاعاتی داشته باشد، بنابراین ما باید به شرایط مطلوب توجه کرده و آن را درنظر بگیریم.

نماینده مردم در خانه ملت افزود: اکنون مدت زمان زیادی سپری شده و حتی یک ریال پول به ادارات ورزش در استان‌ها داده نشده‌ است، بنابراین شرایط ایجاب می‌کند که وضعیت این وزارتخانه هر‌چه سریع‌تر مشخص شود.

حسینی‌صدر ارتباط خوب عباسی با نمایندگان و مناسب بودن وی برای حضور در وزارت ورزش و جوانان را از ویژگی‌های مثبت وی دانست و گفت: آشنایی با جامعه ورزش از دیگر مؤلفه‌های عباسی است و وی مناسب‌ترین فرد برای وزارت ورزش و جوانان است.

* تنفس یک ساعته نمایندگان‌

جلسه علنی صبح امروز نمایندگان مجلس پس از گذشت ۴ ساعت به پایان رسید و نمایندگان پس از تنفس یک‌ساعته و برای ادامه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه پا به صحن مجلس گذاشتند.

* عثمانی (مخالف): تخصص عباسی ۱۰۰ درصد مخالف ‌وزارت ورزش و ‌جوانان است

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس طی سخنانی در مخالفت با عباسی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه از موافقین ۳ وزیر پیشنهادی هستم، اظهار داشت: بنا به دلایل و مستنداتی مخالف وزیر شدن عباسی در وزارت ورزش و جوانان هستم و هرچقدر سعی کردم‌ سفارش دوستان مشترک را بپذیرم و اگر هم مخالفتی می‌کنم، با چراغ خاموش مخالفت کنم، نتوانستم قسم نمایندگی‌ام را در این زمان معنوی نادیده بگیرم و تکلیف دانستم که دلیل مخالفت خود را به طور شفاف بیان کنم.

وی افزود:‌ وزارت ورزش و جوانان دستپخت مجلس هشتم است و دولت نیز با استدلال‌هایی مخالف تشکیل این وزارتخانه جدید بود ولی نهایتا پذیرفته شد و از روی ناچاری یک وزیر برای این وزارتخانه معرفی کرد.

عثمانی ادامه داد: وزیر معرفی شده فردی از خانواده ورزش، ورزش‌شناس و قهرمان ملی بود، تحصیلات عالی در حوزه ورزش داشت و مدیریت ورزش را تدریس می‌کرد ولی به دلایل مختلف رای اعتماد نگرفت، حال بجای سجادی فردی معرفی شده است که از خانواده ورزش نیست و ورزش را نمی‌شناسد، قهرمان ملی نه، بلکه ورزشکار محلی هم نیست،‌ تحصیلات عالی نه، بلکه هیچ تحصیلاتی در حوزه ورزش ندارد.

وی اضافه کرد: اگر به این جایگزینی رای بدهیم، معنی آن چیست و چگونه می‌توانیم پاسخ سؤال ورزشکاران و جوانان را بدهیم.

نماینده بوکان در خانه ملت خاطرنشان کرد: اگر بر حسب اضطرار قرار بود رأی بدهیم، چرا به سجادی رأی ندادیم؟ چرا کسانی برچسب تفکر انحرافی را به وی زدند و انگیزه آنها از این کار چه بود؟ این همه قهرمان و ورزشکار همراه سجادی را نادیده گرفتیم و یک شائبه را باور کردیم درحالی که این شائبه در مورد عباسی به مراتب قوی‌تر است.

عثمانی همچنین تأکید کرد: نکند از عبارت فتنه و انحراف برای حذف انسان‌های توانمند و خدوم در عرصه خدمتگزاری به نظام محروم بمانیم؛ وزارت ورزش و جوانان وزارت تازه تأسیسی است که نخستین وزیر خشت اول آن را بنا می‌کند و خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج.

وی اضافه کرد: از آنجا که اولین وزیر قالب ورزش را طراحی می‌کند و ساختار آن را شکل می‌دهد، باید شرایط ویژه و جامعی را داشته باشد و برای تغییر ساختار اولین قدم شناخت وضع موجود است که آقای عباسی همچون خود من هیچ شناختی از فضای ورزش کشور و امور جوانان ندارد.

نماینده بوکان در مجلس تاکید کرد: از بیرون تزریق شدن وزیر ورزش موجب عدم همکاری و عدم هماهنگی در حوزه ورزش و ورزشکاران و امور جوانان خواهد شد و دچار چالش‌هایی مازاد بر چالش‌های موجود می‌شویم و ورزش ما نخواهد توانست به جایگاه مورد انتظار و واقعی خود برسد.

وی افزود: جناب آقای عباسی تخصصتان چیست؟ بگوئید لیسانس خود را در کجا و از چه رشته‌ای اخذ کرده‌اید؟ فوق لیسانس و دکترای خود را که مدیریت آموزش عالی است و فقط برای یک عده خاص تعریف و طراحی شده، در کدام دانشگاه دولتی ایران و یا کدام دانشگاه معتبر جهان وجود دارد؟

عثمانی یادآور شد: شما در سال ۸۸ دکتر خود را گرفته‌اید که آن زمان دوران وزارت شما بوده ‌و جای سؤال است که به یک وزیر در زمان وزارت چگونه دکتری می‌دهند. همچنین شما در سال ۸۷ کتاب ترجمه کرده‌اید و عنوان دکتر محمد عباسی را بر روی آن حک کرده‌اید، حالا از این کتاب که ترجمه کرده‌اید، آیا می‌توانید یک پاراگراف را به صورت تصادفی ترجمه کنید.

وی ادامه داد: تخصص عباسی صددرصد مخالف با وزارت ورزش و امور جوانان است و پذیرش چنین مسئولیتی از سوی عباسی تخصص موجود وی را نیز زیر سؤال می‌برد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر امروز عباسی بر اساس ارتباط و بدون توجه به تخصص انتخاب شود، فردا دروازه‌بان تیم ملی فوتبال نیز به همین روش انتخاب خواهد شد و این ما هستیم که باید جواب گل‌های خورده ورزش را بدهیم.

عثمانی همچنین گفت: سبقه مدیریت عباسی در وزارت تعاون نیز خوشبینی ایجاد نمی‌‌کند چرا‌که عباسی با مدیریت خود، حوزه تعاون را که قرار بود در متن اقتصاد وارد شود و سهم ۲۵ درصدی پیدا کند، چنان به حاشیه راند که منجر به ادغام این وزارتخانه در وزارت کار شد.

وی اضافه کرد: مطمئناً وزیر شدن آقای عباسی در وزارت ورزش و جوانان نیز برای این وزارتخانه چنین سرنوشتی به همراه خواهد داشت و مجلس آینده نیز مجبور می‌شود آن را به وضعیت اسفبار قبلی باز گرداند.

نماینده بوکان در مجلس همچنین یادآور شد: شاید شما در پاسخ به من بگوئید که نایب رئیس فرمایشی ورزش کبدی بوده‌اید‌ که باید بگویم شما این موضوع به دلیل دوستی و همشهری بودنتان با رئیس فدراسیون کبدی بوده است؛ شما دو نفر تمام امکانات موجود را در همین فاصله به استان گلستان و استان‌‌های شمالی بردید و سبب نارضایتی ورزشکاران شدید که البته نمایندگان این استان‌ها بسیار از این موضوع راضیند و امروز نیز در بیان دیدگاه‌ها مشخص شد.

وی اضافه کرد: شما اکنون نیز به دلیل آشنایی با رئیس جمهور می‌خواهید وزیر ورزش و جوانان که هیچ شناختی از آن ندارید، بشوید که باید بگویم اگر در فدراسیون افرادی تطمیع و تهدید می‌شوند که چگونه رای بدهند، بدانید که در مجلس نمایندگان بر اساس مصالح نظام رای خواهند داد.

نماینده بوکان ادامه داد: ظهر امروز در راهروهای مجلس قول رؤسای فدراسیون‌ها در حال رد و بدل شدن بود که مشخص است هنوز وزیر نشده‌‌اید، مافیای زیرمجموعه در حال تقسیم غنایم هستند.

* جعفری (موافق): اکثر اعضای کمیسیون فرهنگی موافق عباسی هستند

بهروز جعفری نماینده مردم سمیرم در موافقت با وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس اظهار داشت: کسانی که در بیان نظرات خود تقوای زبان را رعایت نکردند، در این ماه عزیز به خداوند واگذار می‌شوند.

جعفری ادامه داد: آقای عباسی در سال‌های ۸۴، ۸۵، ۸۶ دکترا گرفته و کتاب به چاپ رسانده ولی همکار ما می‌گوید که این کتاب اشکال دارد.

وی افزود: آقای عباسی کسی است که آمریکا هفته گذشته اجازه سفر به این کشور را به وی نداد و کسی است که در کارنامه‌اش سخن از پیامبر(ص) و امام و بزرگان دین آورده است؛‌ انصاف نیست که ما در مورد چنین فردی تقوا را رعایت نکنیم.

جعفری گفت:‌ در حال حاضر چشم هزاران جوان ورزشکار به ساختمان بهارستان دوخته شده ‌تا وزارت ورزش که اولین وزارت در امر ورزش در ایران است، سامان پیدا کند.

نماینده سمیرم با بیان اینکه نمی‌دانم چرا هیچ کدام از ما در مورد جوانان صحبت نمی‌کنیم، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که اگر احیانا در آینده ناکامی‌هایی در المپیک و جام جهانی بدست آوریم، آن را بی‌مدیریت و فقدان مدیریت در ورزش بدانیم.

وی در پاسخ به مخالفانی که عباسی را فاقد تخصص دانستند، گفت: برخی تصور می‌کنند که بحث تخصص صرفا در حوزه وزارت ورزش مطرح است؛ به قول یکی از عزیزان که می‌گفت در جمهوری اسلامی هیچ یک از مدیران به جز آقای غفوری‌فرد در امر ورزش تخصص نداشت.

جعفری با بیان اینکه ورزش باید به صورت ریشه‌ای و اساسی حل شود، افزود: ریشه و اساس ورزش در مدرسه و دانشگاه است که البته آقای عباسی هم مسئولیت چند ساله در آموزش و پرورش و دانشگاه داشتند.

نماینده مردم سمیرم در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکثریت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که کمیسیون تخصصی موضوع ورزش و جوانان است با آقای عباسی موافقند.

* عباسی: در مقابل هیچ انحرافی کوتاه نمی‌آیم

محمد عباسی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس سخنرانی می‌کرد، اظهارات کامران را ناقص دانست و خطاب به وی گفت: دانشجویان علاقه‌مند هستند که جایگاه علم و معرفت با احترام مورد عنایت قرار گیرد؛ کتاب ترجمه‌ شده‌ای که به همراه یکی از اساتید تألیف شد.

وی افزود: بنده تألیفات متعددی داشته‌ام چراکه تألیف یک کار اساسی است و ترجمه را دانشجویانی هم که به زبان خارجی مسلط باشند امی‌توانند نجام دهند؛ آیا افرادی که در سطح دانشگاه تدریس می‌کنند با این مفاهیم آشنا هستند آیا نیاز دارند در چنین مواردی مورد سؤال تا این حد قرار بگیرند؟

عباسی تأکید کرد: دولت و مجلس ما دارای اندیشمندانی هستند که می‌توانند در زمینه علم جایگاه رفیعی داشته باشند از این رو آقای توکلی مدارک و دست‌خط‌های بنده را خواستند و بر همین اساس مطالبی را نوشتند.

وی یادآور شد: در همه کشورهای دنیا همواره به همه افراد و کسانی که سکوهای و سمت‌‌های ورزشی‌ دارند افتخار می‌شود نه اینکه آنها را زیر سؤال ببرند؛ به حرمت ماه مبارک رمضان اصلا از اظهارات برخی از نمایندگان دلگیر نیستم؛ همچنین به اظهاراتی که نسبت به دیگر دوستان نیز داده شد از جمله اینکه امکاناتی را برده‌اند را در شأن این مجلس نمی‌دانم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ادامه داد: نگاه ولایی دولت که جزء افتخارات ما به شمار می‌رود این است که ما همواره پشت سر ولایت ایستاده‌ایم یک لحظه نسبت به آن کوتاه نیامده و به هیچ انحرافی و بخشی در کشور اجازه نمی‌دهیم ارزش‌های متعالی ولایی این نظام را که سربازان ارشد آن در مجلس و دولت و ارگان‌های متعدد تا کنون درخشیده و پشتیبانی قدرتمند برای ملت بوده‌اند کوتاه بیایند و مشکلی در این زمینه به وجود آید.

وی گفت: کار کارشناسی ارزشمند منجر وزارتخانه ورزش و جوانان شد، خدماتی را برای همه ملت داشته باشد به دوش کشیدن این بار سنگین بدون تعامل دولت و مجلس ممکن نیست و بنده مثل گذشته تعامل با نمایندگان را در دستور کار خود قرار داده‌ام.

عباسی به برنامه خود که به مجلس ارائه کرد و گفت: این برنامه با کارشناسی جامع و برگرفته از مستندات قانون اساسی، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، قانون برنامه پنجم، مصوبات مجلس شورای اسلامی، منشور تربیتی نسل جوان، اصول مهم و ارزشی ورزش که مورد تایید مقام معظم رهبری و جهت‌گیری‌های نظام است تدوین شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به نیازهای جوانان و خطراتی که دشمن برای آنها پیش‌بینی کرده است در این ساختار برنامه‌ریزی شده است که در این راستا بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با جوانان بوده که ما استراتژی‌های خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنیم.

وی افزود: ورزش سلامت مهمی است؛ هم ورزش همگانی و هم ورزش قهرمانی را دنبال می‌کنیم؛ عدالت فرصت‌ها و امکانات مطالبه همه ما است و آنچه که در مناطق مرزی، روستاها و مناطق محروم باید بیشتر مورد عنایت قرار گیرد و استعدادهای چهره‌ای ورزشی آنها را شناخت. که بیش از ۲۴۰۰ پروژه در این راستا تعریف شده است.

وی در ادامه به ۲۱ دهکده ورزشی طراحی شده اشاره کرد و گفت: ‌دغدغه‌هایی مثل المپیک نیز با بهره‌گیری از تخصص کارشناسان و آشنایی که به بنده دارم نیز می‌توان به خوبی برطرف کرد.

* رای اعتماد بهارستان‌نشینان به ‌وزرای پیشنهادی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز پارلمان با ۲۱۶ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ آرای مأخوذه، رستم قاسمی وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت نفت را به عنوان وزیر این وزارتخانه انتخاب کردند.

همچنین وکلای ملت، با ۲۰۴ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع، به عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه جدیدالتأسیس “کار، تعاون و رفاه اجتماعی ” رأی اعتماد دادند.

۲۱۸ رأی موافق،۲۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع، نیز سهم مهدی غضنفری وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه جدیدالتأسیس “صنعت، معدن و تجارت ” بود که نمایندگان وی را به عنوان اولین وزیر این وزارتخانه جدید انتخاب کردند.

خانه‌ملتی‌ها همچنین با ۱۶۵ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ آرای مأخوذه، محمد عباسی وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به عنوان اولین وزیر این وزارتخانه برگزیدند.