- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

آئین‌نامه وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن ابلاغ شد

ابراهیم درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره وضعیت آئین‌نامه وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن، اظهار داشت: اداره اعتبارات دستورالعمل وام ۲۰ میلیون تومانی مسکن را صادر کرد و البته بخشنامه مربوطه را نیز به بانک‌ مسکن ابلاغ کرده است.
وی به تسهیلات مسکن مهر نیز اشاره کرد و افزود: همچنین آئین‌نامه و دستورالعمل تسهیلات بخش مسکن مهر به بافت‌های فرسوده، شهری و خانواده‌های شهدا نیز به مدیران بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن ابلاغ شده است.
مدیر کل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی تأکید کرد: با ابلاغ این بخشنامه‌ها بانک‌ها باید پرداخت تسهیلات مسکن را مطابق با آئین‌نامه‌های جدید در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش فارس، بانک مرکزی در سیاست‌های پولی و بانکی امسال خود آورده است که پرداخت تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی اعم از عرصه و اعیان توسط مؤسسات اعتباری و شرکت‌های تابعه آنها از جمله شرکت‌های لیزینگ (به استثنای بانک مسکن و موارد خاص مصوب شورای پول و اعتبار و شورای مسکن) ممنوع است.
از جمله مواد تازه بسته امسال بانک مرکزی افزایش وام مسکن از ۱۸ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان است.
در این بسته قید شده است که سقف تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن برای متقاضیانی که سپرده‌گذاری نموده اند براساس ضوابطی که بانک مسکن به تایید بانک مرکزی می‌رساند، معادل ۲۰۰ میلیون ریال تعیین می‌گردد.
همچنین سقف تسهیلات اعطایی جهت احداث واحدهای مسکن مهر معادل ۲۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود. این سقف برای آن دسته از واحدهای مسکن مهر که از فناوری ساخت صنعتی استفاده می‌نمایند، معادل ۲۲۰ میلیون ریال تعیین می‌گردد.
ناگفته نماند که این سهم در سال گذشته ۲۵ میلیون تومان بوده که امسال با کاهش ۳ میلیون تومانی به ۲۲ میلیون تومان رسیده است.
در یکی از تبصره‌های بسته امسال آمده که اعطای تسهیلات مسکن مهر تنها برای واحدهای مسکونی که در قالب طرح مسکن مهر ساخته و عرضه شده‌اند موضوعیت دارد و سایر واحدهای مسکونی مشمول این نوع تسهیلات نمی‌گردند.

این گزارش حاکی‌است، ضوابط و آئین‌نامه وام مسکن از زمان ابلاغ بسته سیاستی نظارتی به بانک‌ها تا چند روز اخیر هنوز به بانک عامل ابلاغ نشده بود و مسئولان بانک مرکزی در پاسخ به چرایی این موضوع اعلام کرده بودند که این آئین‌نامه باید در شورای پول و اعتبار بررسی شود.
از زمان بررسی آئین‌نامه در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ماه‌ها می‌گذرد و سرانجام در مرداد ماه ضوابط مربوطه به بانک‌ها و از جمله بانک مسکن ابلاغ شد.