- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

برگشت سهام سایپا به بالای۱۰۰ تومان و معامله عجیب ۲۱۳ میلیون سهم

امروز درحالی هر سهم سایپا مجددا” به بیش از ۱۰۰ تومان رسید که ۲۰۴ میلیون سهم از حدود ۲۱۳ میلیون سهم معامله شده مربوط به جابجایی درون گروهی تامین اجتماعی بود.

خبرگزاری فارس: برگشت سهام سایپا به بالای100 تومان و معامله عجیب 213 میلیون سهم

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، در جریان معاملات دیروز بورس اوراق بهادار هر سهم شرکت هزار میلیارد تومانی سایپا برای نخستین بار در طول ۱۶ سال حضور در بورس به کمتر از ۱۰۰ تومان رسید تا نگرانی سرمایه گذاران و مسئولان بازار سرمایه از اوضاع عمومی بازار بیشتر شود.

در این رابطه حسن امیری معاون گروه سایپا ضمن تکذیب شایعه تعدیل منفی سود و این نکته که کاهش قیمت سهام فقط مربوط به شرکت سایپا نبوده و اکثر شرکت های بزرگ بورسی با چنین وضعیتی روبرو هستند، به فارس گفت: سهامداران عمده اقدام به حمایت و جمع آوری سهام کرده اند که در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، این وعده امروز در همان آغاز معاملات محقق شد تا نه تنها بهای هرسهم سایپا با ۴ درصد افزایش به بیش از ۱۰۱ تومان برسد و رکورد منفی دیروز را حذف کند، بلکه با صف خرید چند میلیون سهمی هم روبرو شد،اما در پایان داد و ستد حدود ۲۱۳ میلیون سهم آن به ارزش ۲۱٫۶ میلیارد تومان معامله شد.

با این رویداد برخی فعالان متعجب به دنبال اصل موضوع برآمدند و عده ای هم گمان کردند بخش عمده‌ای از سهام سایپا به دلیل به کف رسیدن قیمت، از سوی سهامداران حقوقی و حقیقی خریداری شده است، اما پیگیری های فارس نشان داد حدود ۲۰۴ میلیون سهم معامله شده ناشی از معاملات درون گروهی سازمان تامین اجتماعی است، چرا که این سازمان سال گذشته از طریق زیرمجموعه های خود مانند سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) اقدام به فروش حدود ۱۸ درصد سهام سایپا به ارزش تقریبی هزار میلیارد تومان و به قیمت هر سهم ۵۰۰ تومان کرده بود که بعد از دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان وجه نقد معامله ، خریدار نتوانسته نسبت به پرداخت اردیبشهت ماه سال جاری مبادرت کند.

به همین علت این سازمان بعد از عدم کسب نتیجه در فروش دو بلوک ۲٫۴۸ و ۱٫۶ درصدی سهام سایپا در ۱۴ و ۱۸ تیر (به قیمت پایه هر سهم ۱۶۰ تومان )، اقدام به عرضه سهام وثیقه شده در روز جاری از یک طرف و خرید حدود ۲۰۴ میلیون سهم از طرف دیگر (به وسیله کارگزاری صبا تامین) کرد تا از این طریق بخشی مطالبات را دریافت شده ببیند، اما به گفته یکی از مسئولان این سازمان ، قرار شده تا در صورت دریافت طلب از خریدار، سهام موجود در سبد سهام شستا برگشت داده شود.

به این ترتیب امروز هم سایپا به مانند دیروز در صدر اخبار شرکت های بورسی و فرابورسی قرار گرفت و نگاه همه فعالان بازار به خود جلب کرد و منتظر رویدادهای آینده شد.