قلب نیروگاه بوشهر «هسته ای» شد
تاريخ ارسال خبر : 22 آگوست 2010 | ساعت 0:19 | کد خبر: 912 | sv203 | چاپ این مطلب

صبح امروز (شنبه)، انتقال سوخت هسته ای به ساختمان اصلی نیروگاه اتمی بوشهر، با حضور علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و «کرینکو»، رییس شرکت روس اتم آغاز شد.

در این مرحله، سوخت از محل نگهداریِ تحت نظارت نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی، به ساختمان اصلی و در مجاورت رآکتور منتقل شد.

بنا بر دیدگاه کارشناسان، از این پس، نیروگاه بوشهر، تأسیساتی هسته ای تلقی می شود و تزریق سوخت یا همان بارگذاری در نیروگاه، به منزله آغاز راه اندازی نیروگاه برق هسته ای کشورمان است.

با استقرار سوخت در این محل، مرحله بعدی که تزریق سوخت هسته ای در قلب رآکتور است، آغاز می شود و از آنجا که تزریق سوخت در هر مجتمع سوخت به یک ساعت زمان نیاز دارد و در مجموع ۱۶۳ مجتمع سوخت باید بارگذاری شود، این عملیات حدود هفت تا هشت روز ادامه دارد.

به گفته مسئولان انرژی اتمی کشورمان، در هفته سوم یا چهارم شهریور، سوخت به طور کامل به قلب رآکتور منتقل و در این حالت نیروگاه راه اندازی می شود.

صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، با بیان اینکه راه اندازی در این مقطع به معنی ورود برق به شبکه نیست، گفت: تولید برق به صورت پلکانی بالا می رود و بنا بر پیش بینی، وقتی پس از دو ماه، به ظرفیت ۵۰ درصد رسید، برق نیروگاه وارد شبکه سراسری خواهد شد.

حدود دو سال است، روسیه سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را به ایران منتقل کرده است و امروز از محل نگهداری سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه منتقل شد. موضوع انتقال سوخت به رآکتور هسته ای پس از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت تا اندازه ای برای غربی ها غیرمنتظره بود؛ اما ایران از چند ماه پیش، این تاریخ را اعلام کرده و کارها بر پایه برنامه جلو رفته است.

محمد احمدیان، مدیرعامل شرکت ساخت و راه اندازی نیروگاه های اتمی کشورمان هم گفت: سوختی که امروز به درون رآکتور هسته ای منتقل شد، مورد بازبینی قرار می گیرد و اواخر شهریور به قلب راکتور منتقل می شود.

پس از آغاز فعل و انفعال هسته ای که اوایل مهر خواهد بود، تولید انرژی و در اواخر پاییز هم تولید برق آغاز می شود و مدتی زمان لازم است تا رآکتور به قدرت اسمی برسد که در نیروگاه های اتمی متفاوت است.

در پی این مرحله، به تدریج قدرت تا قدرت نامی که ۱۰۰۰ مگاوات است افزایش پیدا می کند. این نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی در سال، یک ماه باید برای سوخت گذاری دوباره و تعمیرات اساسی از مدار بیرون شود. این نیروگاه می تواند حدود هفت هزار ساعت و به میزان هفت میلیون مگاوات ساعت انرژی برق تولید کند تا به شبکه سراسری تزریق شود.

از حدود ۹ ماه پیش، آزمایش های اصلی راه اندازی نیروگاه شامل تست ۲۵۰ بار، تست ۱۱۰ بار، تست گرم، تست کره فلزی و سوخت گذاری مجازی آغاز و با موفقیت انجام شده بود. تست گرم نیروگاه امسال صورت گرفت که با موفقیت همراه بود و این تست نشان داد مراحل ساخت برخی تأسیسات که متعلق به سال های گذشته است، با دقت خوبی انجام شده است.

بنا بر این گزارش، پیش از این هم مرحله بازبینی و بازرسی تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت اجرا شده بود.

و اما درباره سوخت بنا بر تفاهم نامه کشورمان با روس ها، آنان متعهدند در صورت تقاضای ما سوخت ده سال نیروگاه را تأمین کنند و این بدین معناست که امکان تأمین سوخت از هر جا برای ما فراهم است. نیروگاه بوشهر هر ساله حدود سی تن سوخت نیاز دارد و اگر واحدهای بعدی نیروگاه به مدار وارد شود، به سوخت بیشتری نیاز داریم و به این ترتیب، ۱۶۳ مجتمع سوخت در قلب راکتور بوشهر قرار می گیرد که اورانیوم آن حداکثر ۳ و ۶ دهم غنی شده است.

این گزارش می افزاید، بسیاری از کارها در نیروگاه بوشهر را متخصصان ایرانی انجام می دهند؛ اما به علت مفاد قرارداد، این فعالیت ها زیر نظر روس هاست. روس ها تا یک سال پس از بهره برداری متعهدند تا تست های کارآیی نیروگاه انجام شود و بعد به طور همیشگی نیروگاه تحویل نیروهای ایرانی خواهد شد.

به این صورت بود که روس ها هم تأیید کردند، تزریق سوخت در رآکتور بوشهر، ‌مرحله ای کلیدی در مسیر راه اندازی و آغاز فعالیت نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: به طور قاطع می گویم که نیروگاه اتمی بوشهر، هفته سوم یا چهارم شهریور در مدار تولید قرار گیرد. نیروگاه اتمی بوشهر در مرحله نخست، ۵۰ درصد ظرفیت تولید را خواهد داشت و در مراحل دوم و سوم به ترتیب به ۷۵ و ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خواهد رسید.

بنا بر این گزارش، در سال ۱۳۵۵ و دو سال پس از راه اندازی سازمان انرژی اتمی ایران، این سازمان با بخش تکنولوژی و تحقیقات سازمان انرژی اتمی آلمان غربی، موافقتنامه‌ای برای همکاری‌های بلندمدت امضا کرد و در پی آن، شرکت «کرافت ورک یونیون»، یکی از شرکت ‌های وابسته به «زیمنس آلمان»، ساخت دو واحد نیروگاه اتمی هریک به توان اسمی هزار و ۲۹۳ مگاوات و توان خالص هزار و ۱۹۶ مگاوات را در بوشهر بر عهده گرفت.

اما در سال ۱۳۵۷ در شرایطی که حدود ۷۵ درصد از واحد اول و ۶۰ درصد واحد دوم نیروگاه ساخته شده بود، با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، طرف آلمانی کار روی این طرح را متوقف و دولت ایران از شرکت آلمانی در دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد.

بنا بر رأی سیزده مارس ۱۹۸۲ دادگاه بین المللی، برابر با شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۶۰ قرار شد همه قطعات و دستگاه های ساخته شده دو نیروگاه بوشهر تا آن زمان، به اضافه نیمی از سوخت هسته‌ای به مالکیت ایران درآید و پیمانکار موظف شد که این قطعات را به صورت تحویل در بندر بوشهر، به دست ایران سپارد.

در دهه ۶۰، بار دیگر کار در نیروگاه بوشهر از سرگرفته شد؛ اما همزمان با حضور کارشناسان آلمانی در نیروگاه، حمله موشکی عراق به بخشی از ساختمان نیروگاه بوشهر، آلمان را از ادامه طرح منصرف کرد.

در اوایل سال ۱۳۶۸ با سفر علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت به روسیه، موافقتنامه همکاری هسته‌ای میان دو کشور تدوین و به دنبال آن، در ۲۴ اوت سال ۱۹۹۲ برابر با دوم شهریور ۱۳۷۱ موافقتنامه کاملی از همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه امضا شد.

در نوامبر ۱۹۹۴ برابر با آبان ۱۳۷۳، قرارداد تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر ایران و روسیه به امضا رسید که به موجب آن، قرار شد ساخت نیروگاه تا پایان سال ۲۰۰۰ یعنی آذر ۱۳۷۹ به پایان برسد؛ این قرارداد در ژانویه ۱۹۹۶ برابر با دی ۱۳۷۴ میان سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت اتم استوری اکسپورت روسیه اعتبار اجرایی پیدا کرد.
بنابراین، طرف روس متعهد شد تا سال ۲۰۰۰ ساخت نیروگاه را به پایان برساند و ایران نیز متعهد شد پسماند سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر را به روسیه بازگرداند.

این گزارش می افزاید که مبلغ کل قرارداد در این طرح، در آغاز یک میلیارد و دویست میلیون دلار بود که با گذشت زمان و تجدیدنظرها، این مبلغ، ۱۰ درصد افزایش یافت.

همچنین باید گفت که سوخت نیروگاه بوشهر هم ۵۲ میلیون دلار به همراه کل هزینه‌های حمل تا محل ساختگاه پیش بینی شده بود؛ ژنراتور نیروگاه اتمی بوشهر از نوع سنکرون سه فاز است؛ سامانه خنک کنندگی در «استاتور» آب و در «روتور» و «هسته استاتور» آن هم هیدروژن است؛ قدرت خروجی آن هزار مگاوات و دارای دو قطب و ولتاژ خروجی استاتور آن هم ۲۷ کیلو ولت است.

گفتنی است، نیروگاه اتمی بوشهر، دارای دو پست ۲۳۰ کیلوولت و ۴۰۰ کیلو ولت است. پست ۴۰۰ کیلو ولت از طریق دو خط به پست چغادک و شبکه سراسری متصل می‌ شود و اتصال پست ۲۳۰ کیلو ولت به شبکه سراسری با دو خط و از طریق پست بوشهر انجام می گیرد.

در این باره باید گفت که نیروگاه اتمی بوشهر، چهارشنبه، هفتم اسفند ۱۳۸۷ پیش راه‌اندازی شد و پس از آن بود که محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود، ما همه این تست‌ها را انجام می‌دهیم و پس از آن، وارد مرحله راه‌اندازی می‌شویم. به این ترتیب، پیش از تزریق سوخت به نیروگاه، مرحله بازبینی و بازرسی تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر، با موفقیت اجرا شده بود.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ