- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

هرکول اسپانیایی در راه است +عکس

به نقل از جام جم آنلاین، Aspid GT-21به جهت تفاوت‌ها و پیچیدگی‌هایی که در طراحی و ساخت آن به چشم می‌خورد یک سوپر خودروی اسپرت تمام‌عیار به شمار می‌آید که شاید اگر فیلم‌های بعدی بتمن ساخته شود، بهترین خودرو برای این شخصیت سینمایی باشد، خودرویی که از حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت برخوردار است!

بدون شک، مهم‌ترین نکته‌ای که درخصوص Aspid GT-21 می‌توان مطرح کرد به‌کارگیری موتور قدرتمند هشت سیلندری است که توسط مهندسان BMW ساخته شده است.

در کنار این موتور قدرتمند باید به ظاهر خاص و متفاوت آن اشاره کرده و از دو واژه «سبک» و «صیقل‌خورده» استفاده نمود.

به عقیده کارشناسان، این خودرو را می‌توان تعریف نوینی از طراحی خودروهای کوپه (دو در) اسپرت نامید که بخوبی تأثیر فرهنگ اسپانیا در طراحی آن دیده می‌شود، فرهنگی که در آن دو فاکتور سرعت و شتاب همراه همیشگی اتفاقات هستند.

برای این که مشخص شود چه اتفاقاتی روی داد تا Aspid GT-21 رنگ واقعیت به خود بگیرد باید کمی به عقب بازگردیم.

به سال ۱۳۸۷ می‌رویم، زمانی که خودروی سوپراسپرت شرکت آسپید موسوم به Aspid SS رونمایی شد. این خودرو در آن سال نخستین محصول این شرکت اسپانیایی محسوب می‌شد.

شرکت آسپید با ارائه این خودرو نشان داد که فصل جدیدی در دنیای خودروهای اسپرت گشوده است. مهم‌ترین مشخصه خودروهای نوین اسپرت چیزی نیست جز همان وزن کم و استفاده از قطعاتی با حداقل وزن ممکن. کافی است نگاهی گذرا به این خودرو بیندازیم.

بدنه اصلی خودرو بمراتب کوچک‌تر از سایر محصولات اسپرت است و چرخ‌ها نیز با فاصله قابل توجهی از بدنه به چشم می‌خورند.

این ترکیب دیدنی بیننده را به یاد نسل اول خودروهای اسپرت در نیم قرن پیش می‌اندازد. موفقیتی که این شرکت اسپانیایی در معرفی Aspid SS به دست آورد، نظر کارشناسان صنعت خودرو در اروپا را به خود جلب کرد و طولی نکشید که طراحان این شرکت بر آن شدند تا ایده خلاقانه خود را با معرفی محصولی متفاوت‌تر، آن هم با ظاهری امروزی‌تر تکمیل کنند.

این اتفاق هیجان‌انگیز با رونمایی از Aspid GT-21 در روزهای اخیر روی داد تا معلوم شود رقیبی تازه برای سایر رقبا پیدا شده است.

Aspid GT-21 در مقایسه با مدل اولیه‌اش بزرگ‌تر و قدرتمندتر است و کاملا مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در حقیقت طی سال‌های ۸۷ تا ۹۰، مهندسان و طراحان شرکت آسپید تلاش کردند تا همان نگرشی که در ارائه Aspid SS به کار گرفته بودند را در Aspid GT-21 نیز دنبال کنند.

استفاده از نوعی آلیاژ ـ بخصوص آلومینیوم ـ در ساخت بدنه و طراحی فوق‌آیرودینامیک به خلق محصولی متفاوت با تمامی خودروهای اسپرت امروزی منجر شده است.

در ساخت بخش‌های مختلف بدنه و شاسی نیز از فولاد فوق‌العاده سبک و مستحکم استفاده شده است، اما به نظر می‌رسد هر چه تلاش شده تا تغییرات بنیادینی در ساختار کلی این خودرو اعمال شود، اما هنوز هم ردپای روشنی از ساختار سنتی در آن دیده می‌شود و آن چیزی نیست جز چرخ‌های جلویی که به صورت نیمه‌روباز هستند.

قسمت پیشانی خودرو فشرده شده به طوری که گویی حسابی چکش‌کاری شده است. این ابتکار عمل، تأثیر زیادی در کاهش مقاومت هوا داشته است. مدیران ارشد این شرکت، محصول جدیدشان را نخستین خودروی اسپرت کوپه با چرخ‌های نیمه‌روباز در دنیا معرفی می‌کنند که گرچه کاملا نمی‌توان آن را تائید کرد، اما چندان هم سخن به گزافه نگفته‌اند!

هر سال فقط ۲۵۰ دستگاه

معمولا شرکت‌های بزرگ خودروساز برای این که شهرت برخی محصولات خود را برای سالیان طولانی حفظ کنند، استراتژی خاصی موسوم به «تولید محدود» را دنبال می‌کنند.

شرکت آسپید نیز از این قاعده مستثنا نیست به طوری که مدیران ارشد این شرکت اعلام کرده‌اند سالانه تنها ۲۵۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد که با توجه به سفارش مشتری تفاوت‌های جزئی با هم خواهند داشت و جالب این که تک‌تک این خودروها به صورت دست‌ساز ساخته خواهند شد.

در حقیقت در اینجا خبری از خط تولید به معنای رایج آن نیست. مشتریان این خودرو با بیش از یکصد آپشن متنوع روبه‌رو هستند که با توجه به شمار قابل توجه آنها تقریبا می‌توان گفت هر خودرو با نمونه دیگر متفاوت خواهد بود و این همان چیزی است که مدیران آسپید به دنبال آن بوده‌اند یعنی «منحصربه‌فرد بودن» البته این آپشن‌ها تنها به استفاده از مواد و تجهیزات متنوع در فضای داخل خودرو محدود نمی‌شود بلکه حتی خریدار خودرو می‌تواند خودروی مورد نظرش را از حیث ساختار هندسی و سیستم حرکتی نیز سفارشی کند.

مدیران این شرکت حتی این امکان را فراهم خواهند کرد تا مشتریان بتوانند وارد کارخانه شده و از نزدیک فرآیند تولید خودروشان را زیر نظر بگیرند.

این ابتکار عملی است که تقریبا در هیچ جای دنیا دیده نشده است. آنها در خارج از کارخانه نیز بیکار نبوده و با به‌کارگیری ۲۰ شرکت واسطه‌ای در سراسر اروپا فرآیند فروش این خودروها را تسهیل خواهند کرد.

ایگناسیو فرناندز رودریگز، بنیانگذار شرکت آسپید می‌گوید: ما به دنبال ارائه خودرویی منحصربه‌فرد و فراموش نشدنی هستیم. ما می‌خواهیم محصولی روانه بازار کنیم که مشتریان با خرید آن احساس کنند خودرویی کاملا متفاوت خریداری کرده‌اند.

به عقیده وی، این که مشتریان این امکان را خواهند داشت که وارد کارخانه شده و از نزدیک فرآیند تولید خودرو را مشاهده کنند، به نوبه خود خط جدید ارتباطی میان برند خودروساز و بازار محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام رسمی شرکت آسپید، قرار است از سال ۹۳ تولید تجاری این خودرو آغاز شود و البته تا آن موقع مدیران ارشد این شرکت زمان کافی خواهند داشت تا با توجه به وضعیت بازار و قیمت تمام‌شده قطعات، قیمت نهایی این خودرو را تعیین کنند.

گرچه تاکنون قیمت قطعی برای این محصول خلاقانه اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود چیزی حدود ۲۵۰ میلیون تومان بدون احتساب عوارض و گمرک و مالیات قیمت داشته باشد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که عاشقان ایرانی این خودرو برای جویدن آسفالت خیابان‌ها مجبور به پرداخت رقمی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان شوند.

تا سال ۹۳ که Aspid GT-21 وارد بازار می‌شود فاصله زیادی نداریم اما در همین مدت زمان کوتاه مهندسان شرکت آسپید فرصت آن را خواهند داشت تا نواقص احتمالی موجود در این خودرو را برطرف کرده و محصولی تمام‌عیار که برخی کارشناسان خودرو عنوان «هرکول» را نیز به آن داده‌اند، وارد بازارهای جهانی کنند.

بهره‌گیری از تجربه BMW

به نظر می‌رسد شرکت اسپانیایی آسپید با کمک‌گرفتن از BMW و تجربه ارزشمند مهندسان این شرکت در طراحی موتورهای قدرتمند بهترین ابتکار عمل ممکن برای ساخت یک سوپراسپرت متفاوت را انجام داده است.

موتور سفارشی این شرکت در مقایسه با موتور Aspid SS کمی بزرگ‌تر است.

این موتور هشت سیلندری که ظرفیت ۴٫۴ لیتر سوخت دارد از توان ۴۵۰ اسب بخاری برخوردار است و جالب این که از جعبه‌دنده هفت سرعته بهره می‌برد البته شاید به نظر برسدAspid GT-21در مقایسه با سایر خودروهای اسپرت و البته قدرتمند اروپایی ـ که برخی از آنها تا ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارند ـ عملکرد کم‌فروغ خواهد داشت، اما حقیقت چیز دیگری است.

محصول متفاوت شرکت آسپید با ۹۹۰ کیلوگرم وزن و در مقایسه با بسیاری از خودروهای اسپرت اروپایی بمراتب سبک‌تر است.

همین فاکتور برای Aspid GT-21 کافی است تا صفر تا ۱۰۰ را در کمتر از سه ثانیه طی کند! این یک رکورد تاریخی در دنیای خودروهای اسپرت امروزی محسوب می‌شود.

بدون شک می‌توان این خودرو را برای غول سرعت اروپا یعنی Aventador لامبورگینی که ۶۹۰ اسب بخار قدرت دارد و از موتور غول‌پیکر ۱۲ سیلندری بهره می‌برد، رقیب جدی و سرسختی دانست.