خادمان و فعالان قرآنی عسلویه تجلیل شدند
تاريخ ارسال خبر : 23 آگوست 2013 | ساعت 21:54 | کد خبر: 28167 | sv93 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” در آئینی با حضور مسئولان و مردم تعداد ۲۵ نفر از خادمان و فعالان قرآنی شهرستان عسلویه تجلیل شدند.
قرآن
به گزارش”عسلویه نیوز” شامگاه پنج‌شنبه در آئینی با حضور مسئولان و مردم تعداد ۲۵ نفر از خادمان و فعالان قرآنی شهرستان عسلویه تجلیل شدند.

استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم اظهار داشت: گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و قرآنی در جامعه یک ضرورت است و همه باید در این مسیر اهتمام ورزیم.

حجت‌الاسلام محمد سعیدی گفت: در چند سال اخیر در راستای توسعه فرهنگ قرآنی در این منطقه اقدامات ارزشمندی انجام گرفته و به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۱ آگوست به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است اظهار داشت: به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها و حمله رضا خان به نمازگزاران مسجد گوهرشاد از جمله دلایل تاریخی نامگذاری این روز بود.

سعیدی مسجد را یک نهاد سیاسى حتى در میان مردم قبل از اسلام دانست و افزود: حتی پیش از پیدایش اسلام مسجدالحرام نیز یک مرکز سیاسى در جامعه آن‏روز به‏‌شمار مى‏‌رفت و مساجد در طول تاریخ و به درجات مختلف  علاوه بر محل عبادت و تشکیل نمازهاى جمعه و جماعت، مکانى براى تشکیل جلسات بحث و درس، تعلیمات دینى و علمی  برگزارى مراسم سیاسى بودند که نشان از گستره و نفوذ اجتماعى و سیاسى مساجد است.

وی پرداختن به موضوعات دینی، اجتماعی و سیاسی در مسجد را بسیار با اهمیت دانست و یادآور شد: در زمان حضور پیامبر(ص) در مدینه، شخص ایشان عهده‏‌دار اداره مسجدالنبى(ص) بود و در غیاب حضرت محمد (ص) امامت مسجدالنبى بر عهده کسى بود که توسط آن‏‌بزرگوار مشخص می‌شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حمله خونین به مسجد گوهر شاد در دوره رضا خان تصریح کرد: فاجعه خونین حمله به مسجد گوهرشاد یکى از نمونه‌هاى سیاسى مسجد و اوراق ننگین تاریخ در دوره رضاخان است و او به دلیل آنکه با زور سر نیزه و با حمایت بیگانگان به قدرت رسید؛ طرح اسلام‌‏زدایى را به اجرا گذاشت.

سعیدی با تشریح جزئیات حمله به مسجد گوهرشاد ادامه داد: در سال ۱۳۱۴ همزمان با اجبارى‏ شدن کلاه‌شاپو براى مردان، زمزمه‏‌هاى حجاب‏‌زدایى زنان نیز بلند شد و روحانیون در مقابل این توطئه ساکت ننشستند و به‌‏دنبال این مسأله مسجد گوهرشاد که چند روزى بود محل اجتماع و سخنرانى علیه اسلام‌‏زدایى بود محل اعتراضات وسیع مردمی شد و پس از آن به دستور رضا شاه و حمله به مسجد بیش از ۲ هزار تا ۵ هزار تن به شهادت رسیدند و حدود ۱۵۰۰ به اسارت نیروهاى قزاق در آمدند.

در این آیین از فعالان و خادمان قرآنی پارس جنوبی با اهدای هدایا و لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ