- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

ایران در فهرست ۱۲بیمه‌گر شخص ثالث کشتی/تحریم‌شکنی با بیمه P&I

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران با بیان اینکه این اتحادیه پس از تحریم بیمه کشتی‌ها اقدام به راه‌اندازی بیمه شخص ثالث P&I کرده است، گفت: در دنیا تنها ۱۲ شرکت بیمه‌ای معروف این نوع بیمه را ارائه می‌دهند.

خبرگزاری فارس: ایران در فهرست 12بیمه‌گر شخص ثالث کشتی/تحریم‌شکنی با بیمه P&I

دریادار محمد سمیعی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: این اتحادیه در حال حاضر با عضویت در بیش از ۲۰ کار گروه و یا کمیته در ارگان‌های دولتی و بخش‌خصوصی، در راستای حل مشکلات مالکان شناورها پیگیری موارد مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

* به دنبال آن هستیم که پای بیمه‌ها به دریا باز کنیم

وی با تأکید بر اینکه در بخش بیمه کشتی‌ها باید توجهات خاص و متفاوتی صورت گیرد، گفت: در سال ۱۳۱۴ کشور ایران بیمه ایران را داشت در حالی تمام کشورهایی که بین رودخانه سِند در هندوستان و رودخانه نیل در مصر وجود داشتند، هیچ اطلاعی از مقوله‌‌ای به نام بیمه نداشته‌اند در حالی که ما در آن سال بیمه ایران را تأسیس کردیم.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران با بیان اینکه کشور ایران ۵۴۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد و طبیعتاً کشوری دریایی است، گفت: باید از بیمه‌های کشور پرسید چرا وارد کار دریایی نشده‌اند تا زیر و بم مسایل دریایی را حس کنند و مثل بقیه کشورها بیمه‌های ما نیز در بخش دریایی همانگونه خدمات دهند.

سمیعی با تأکید بر آنکه به دنبال آن هستیم که “پای بیمه‌ها را خیس کنیم”، اضافه کرد: در این راستا بخشی از خواسته‌های مالکان کشتی که در دنیا اجرا می‌شود، باید توسط بیمه‌ها نیز مورد پوشش قرار گیرد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران اظهار داشت: این اتحادیه موفق شد یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه کشور را متقاعد کند تا گام در جامعه دریایی گذاشته و بنا به عرف بین‌المللی به برخی از خواسته‌های به حق مالکان کشتی ایران توجه کند.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران یادآور شد: اتحادیه مالکان کشتی حدود دو سال با یکی از بیمه‌های فعال کشور جلساتی برگزار کرد تا به اجماعی در این باره دست یابد ولی موفق نشد؛ اما پس از ۱۸ ماه جلسه با یکی دیگر از بیمه‌ها، موفق به جلب‌نظر آنها شدیم.

سمیعی اظهار داشت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با بیمه البرز نوشتیم تا بخشی از خواسته‌های به حق مالکان کشتی رعایت شود.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران افزود: در حال حاضر نرخ و فرانشیز ارائه شده از سوی بیمه البرز با حداقل قیمت و کاملاً قابل رقابت در بازار بیمه کشور بوده و خدمات نیز تا حدودی همانند بیمه‌های خارجی است که این مهم مورد استقبال برخی از اعضای اتحادیه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: طبیعتاً انتظار داریم که بقیه بیمه‌ها به بخش دریایی کشور هم وارد شوند و در این باره انحصاری وجود نداشته باشد تا رقابت سازنده به وجود آید.

 

* انواع بیمه‌های کشتی‌ها/ شخص ثالث (P&I) و بدنه و موتور

سمیعی با بیان اینکه معمولاً کشتی‌ها دو نوع بیمه دارند، اضافه کرد: یکی بیمه P&I یا همان بیمه شخص ثالث است؛ در دنیا ۱۲ شرکت بیمه معروف وجود دارد که این نوع بیمه را انجام می‌دهند و مرکز اصلی ۹ بیمه از این ۱۲ شرکت بیمه مذکور، در انگلستان قرار دارد؛ بیمه دوم هم همان بیمه بدنه و موتور است.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران با بیان اینکه تحریم‌ها در بیمه کشتی‌ها بی‌تأثیر نبود، خاطرنشان کرد: پس از اعمال تحریم‌ها در این‌باره و تشکیل کنسرسیوم بیمه‌ شرکت‌های داخلی برای بیمه کشتی‌ها، بیمه‌های بدنه و موتور کشتی‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌های داخلی انجام شد و هم‌اکنون این امر توسط بیمه‌های داخلی در حال انجام است.

سمیعی با بیان اینکه این بیمه‌ها در بنادری که کشتی‌های ما فعالیت می‌کنند، مورد قبول قرار گرفته گفت: امیدواریم با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی شرکت‌های P&I خارجی و خروج شناورها ایرانی از پوشش بیمه‌ای آنان این بیمه بتواند ضمن جایگزینی مناسب، جایگاه مطلوب خود را در عرصه بین‌المللی پیدا کند.

 

* اجرای بیمه شخص ثالث کشتی (P&I) توسط اتحادیه مالکان کشتی

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران تصریح کرد: همچنین در مورد بیمه شخص ثالث P&I باید گفت این بیمه‌ها هزینه‌های هنگفتی دارد؛ این مورد در واقع بیمه نیست بلکه مجموعه‌ای از مالکان کشتی از گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که هرکدام به سهم خود سرمایه‌گذاری کرده و مبلغی را در صندوقی قرار دهند و مشترکاً خسارت‌ها را پرداخت کنند.

سمیعی اضافه کرد: در ایران نیز بدان دلیل که هنوز آن تفکر خاص وجود ندارد، اتحادیه مالکان کشتی وارد عرصه کار شد و بیمه‌ای که P&I را اجرا می‌کند به ثبت رساند که هم‌اکنون در این راستا فعال است.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران تصریح کرد: به هر حال مشکل بیمه شخص ثالث کشتی‌ها به نوعی برطرف شده است.

 

* تعهدات بیمه شخص ثالث P&I کشتی‌ها

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران خاطرنشان کرد: در بیمه‌های شخص ثالث P&I اگر کشتی به اسکله برخورد کند، کاپیتان کشتی باید توضیحات لازم را درباره این اتفاق ارائه دهد؛ برگه این بیمه شخص ثالث متعهد می‌شود که باید کاپیتان آزاد شود و بیمه خسارت را پرداخت ‌کند.

سمیعی ادامه داد: همچنین اگر آلودگی روغن توسط کشتی‌ها در بندر ایجاد شود، توسط شرکت بیمه‌ای که بیمه P&I ارائه می‌دهد، خسارت پرداخت می‌شود که این امر هزینه هنگفتی دارد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران خاطرنشان کرد: همچنین در تصادف کشتی‌ها بیمه بدنه و موتور سه‌چهارم هزینه‌ها را و بیمه شخص ثالث P&I یک چهارم هزینه‌ها را پرداخت می‌‌کند.