- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

مدرس دانشگاه و بومی شهرستان عسلویه به عنوان ریاست اندیشگاه سلامت شهرستان منصوب شد

“عسلویه نیوز” علی محمدی مدرس دانشگاه و بومی شهرستان عسلویه به عنوان ریاست اندیشگاه تخصصی سلامت شهرستان عسلویه انتخاب شد.محمدی [1]

به گزارش خبرنگار “عسلویه نیوز” در راستای تدوین سند جامع شهرستان عسلویه، علی محمدی (بومی عسلویه و مدرس دانشگاه) به عنوان رئیس اندیشگاه تخصصی سلامت شهرستان عسلویه، آقای یوسف صفری( نماینده خانه مشارکت مردمی در سلامت) و خانم رصافیان (به عنوان مسئول دبیرخانه ) انتخاب شدند. که احکام آنها به زودی از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر صادر می شود.

محمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سلامت چهار بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد، گفت: تنها ۲۰ درصد سلامت مربوط به بحث ژنتیک است و ۳۰ درصد آن به رفتار و سواد سلامت ما مربوط می ‌شود.

وی تصریح کرد: در این بین محیط زندگی با سهم ۵۰ درصدی بیشترین سهم سلامت را به خود اختصاص داده و اگر محیط سالمی داشته باشیم، سلامت جامعه تا حد ۵۰ درصد تامین می‌شود. ایشان ضمن تشکر از حسن اعتماد مهندس زارعی و همکاران ایشان در دانشگاه علوم پزشکی استان، تدوین سند جامع سلامت شهرستان مبتنی بر مشارکت مردمی را یک تحول اساسی در مدیریت سلامت عنوان کرد. چرا که این سند بر خلاف سایر اسناد و طرح های قبلی، که در پایتخت تدوین و جهت اجرا در سایر نقاط کشور به دستگاه های اجرایی استان و شهرستان ابلاغ می شد. سند جامع سلامت در واقع بر اساس مشکلات چالش زای اولویت دار از نظر خود مردم تدوین خواهد شد. همچنین تاکید داشتند که باید نگاه ها را به سمت بهداشت که ۷۵درصد مقوله سلامت را در بر می گیرد معطوف کرد چرا که در مفهوم سلامت، درمان فقط ۲۵درصد است.

ایشان اندیشگاه را اتاق فکر و محلی برای گفتگوی صاحب نظران و نخبگان راجع به مسائل سد راه توسعه پایدار سلامت محور شهرستان معرفی کرد. که به عنوان بازوی فکری در کنار خانه مشارکت مردمی و شورای پیام گزاران سلامت، به تحلیل مسائل، تولید اندیشه و راه حل و حمایت گیری از مسولین خواهد پرداخت.

محمدی، عنوان کرد که برای اندیشگاه ۷ نفر به عضو ثابت با تحصیلات ارشد و دکتری در رشته های مرتبط اعلام همکاری نمودند. اندیشگاه دو نوع جلسه دارد که یکی جلسات منظم اعضای ثابت، هر دو هفته یکبار برگزار می شود و دوم جلسات هم اندیشی و عمومی است که هر سه ماه یکبار با دعوت از اصحاب فکر و ایده پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: زمان و مکان جلسات از طریق اصحاب رسانه و کمیته پیام رسانی اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین از طرح ایده ها به صورت مجازی و حضوری استقبال خواهد شد. و چنانچه ایده ای پاسخگوی مشکلات و عملیاتی باشد، پس از تبادل نظر اعضا در اندیشگاه تصویب و به شورای استانی سیاست گذاری سلامت ارسال خواهد شد و حتی برخی طرح ها در صورت تصویب در استان به مرکز در تهران ارسال می شود همچنین سالانه از تمام ارگان ها، اصحاب رسانه و فرهیختگانی که در زمینه سلامت فعالند و بیشترین مشارکت و همکاری را در تدوین سند جامع سلامت شهرستان دارند تقدیر به عمل خواهد آمد.

محمدی در پایان ضمن تاکید مجدد بر اصل مشارکت همگانی مردم در ارتقای سلامت خود، همکاری بین بخشی دستگاه های اجرایی شهرستان را شرط موفقیت برنامه عنوان کرد.