نیروگاه‌های عسلویه،مطابق با استانداردهای زیست محیطی نیستند
تاريخ ارسال خبر : 31 آگوست 2014 | ساعت 9:35 | کد خبر: 32008 | sv125 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه با بیان اینکه نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌های تازه تاسیس در عسلویه مطابق با استانداردهای زیست محیطی نیستند، گفت: حل مشکلات زیست محیطی در عسلویه نیاز به عزم جدی وزارت نفت دارد.آلودگی2

به گزارش “عسلویه نیوز” مصطفی موذنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت زیست محیطی عسلویه گفت: در گذشته منطقه عسلویه بخشی از توابع شهرستان کنگان بود و در آن دوران جمعیتی پراکنده داشت؛ اما از سال ۹۲ عسلویه یک شهرستان مجزا شده و جمعیتی حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر از میان کارگران، افراد بومی و شاغلان در صنایع دارد.

وی با اشاره به اینکه عسلویه از سمتی به کوه و از سمت دیگر به دریا می‌رسد، ادامه داد: این شهر ستان دارای شرایط بومی خاصی است و از زمان استقرار صنایع گاز و پتروشیمی نیز با مسائل جدیدی روبرو شده است.

موذنی گفت: استقرار این صنایع در عسلویه با عجله رخ داد زیرا منابع گازی ما با کشورهای دیگر مشترک است، بنابراین مسئولان این اضطرار را داشتند که هر چه زود‌تر بتوانند از سهم ایران استفاده کنند. تمام این مسائل به علاوه آنکه تعداد زیادی از صنایع یک جا جمع شده است، مسائل خاص زیست محیطی، ‌اجتماعی و اقتصادی را برای عسلویه به وجود آورده است.

رئیس اداره محیط زیست عسلویه افزود: مردم انتظار دارند این صنایع با استاندارد‌های روز هماهنگ شوند و به سمت کاهش آلاینده‌ها پیش بروند، زیرا طراحی این صنایع در زمان خود قابل قبول بوده اما اکنون دیگر منسوخ شده است.

وی تاکید کرد: هیچ کس انتظار ندارد که این تغییرات به ویژه در مورد آلاینده‌های گازی یک روزه انجام شود، چرا که به سرمایه و طرح‌های جدیدی نیاز است اما این انتظار وجود دارد که فرآیند تغییر آنها به سرعت صورت بگیرد.

موذنی با اشاره به اینکه تجمیع اثرات صنایع مختلف نیز موجب افزایش آلودگی‌ها می‌شود، گفت: باید قانونی برای اثرات تجمعی آلاینده‌های گازی نیز در نظر گرفته شود. همچنین آلودگی‌های این صنایع به آب و هوا منتقل می‌شود که خوشبختانه تصفیه خانه صنعتی متمرکزی با رعایت اصول استاندارد فاضلاب پتروشیمی را تصفیه می‌کند، اما در مورد پالایشگاه گازی چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: اکنون ۵ پالایشگاه گازی و ۱۰ پتروشیمی فعال در منطقه وجود دارد، همچنین ۲ تا ۳ پالایشگاه در مرحله آغاز بهره برداری است و چند پتروشیمی هم در دست احداث است که متاسفانه دراین پالایشگاه‌های جدید نیز استانداردهای زیست محیطی رعایت نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه ادامه داد: درحال حاضر اخطاریه‌های متفاوتی برای این صنایع صادر شده و اقدامات قانونی و قضایی درحال انجام است. وضعیت پیش آمده دیگر برای مردم قابل تحمل نیست.

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات اساسی را نبود تجهیزات اندازه گیری دقیق آلودگی‌ها مانند پایش آنلاین عنوان کرد و افزود: این وسیله باید بر روی خروجی هوا در پالایشگاه‌های گازی قرار بگیرد تا اداره محیط زیست بتواند میزان آلایندگی آن را در هر زمانی که خواست، مشخص کند. البته وزارت نفت به تازگی برنامه‌های مدیریتی وسیعی را اعلام کرده که قرار است به زودی انجام شود و کمیته‌ای نیز وظیفه دارد بررسی‌های لازم را برای جزئیات این برنامه و تعیین زمان بندی آن انجام دهد.

موذنی ادامه داد:  براساس این طرح مشخص خواهد شد که سهم هر صنعت در آلودگی‌های آب، خاک و هوا چقدر است، همچنین مشکلات موجود در پالایشگاههایی که به تازگی افتتاح شده‌اند نیز برطرف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این مسئله نیاز به عزم جدی وزارت نفت دارد که متولی و پیش قدم شود، همچنین در عسلویه یک منطقه ویژه وجود دارد که شرکت‌های دیگر زیر نظر آن فعالیت می‌کنند که اگر تمامی این صنایع مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشند حل بسیاری از مشکلات همچون محل دفن زباله‌ها و پسماند‌های ویژه سریعتر صورت می‌گیرد.

رئیس محیط زیست عسلویه افزود: باتوجه به انتظارات مردم و فاصله کم محیط زندگی آنها با صنایع انتظار می‌رود که دستگاههای اجرایی برنامه‌های عملی‌تر را تحت نظارت سازمان محیط زیست برای بهبود وضعیت این منطقه انجام دهند.


نظرات کاربران 

یک پاسخ به "نیروگاه‌های عسلویه،مطابق با استانداردهای زیست محیطی نیستند"

  1. حامد گفت:

    با سلام باید این را هم در نظر داشت درست هست که این شرکتها باعث الودگی شدهاند ولی همین شرکتها هستند که باعث رونق گرفتن و کاسبی مردم شدهاند

ارسال یک پاسخ